هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجومعلمان به تصویب یک آیین‌نامه

آیین‌نامه مشارکت دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش، باعث اعتراض دانشجو_معلمان، دانشگاه فرهنگیان شده است و اعتراض خود را با تجمع جلوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و انتشار توییت‌های اعتراضی در فضای مجازی نشان داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ پیش از این مصوبه جلسه 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی که آبان 99 به تصویب این شورا رسیده بود؛ توسط حسن روحانی با عنوان ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» به هیئت وزیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

شورای عالی آموزش و پرورش هم «آیین‌نامه نحوه مشارکت دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش» را تدوین و بعد از تصویب ببه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است. طبق این آیین‌نامه قرار است از ظرفیت علمی، امکانات فیزیکی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها سایر مراکز دانشگاهی برای رشته‌های مصوب و دروس مورد نیاز و با درخواست دانشگاه‌های تربیت معلم استفاده خواهد شد.

ماده 4 این آیین‌نامه روش‌های مشارکت در تربیت و توانمندسازی را بیان کرده است. طبق این ماده مشارکت در تربیت و توانمندسازی منابع انسانی در مشاغل آموزشی تربیتی با سه روش‌ برگزاری دوره چهارساله تربیت معلم، برگزاری دوره یک ساله مهارت‌آموزی و برگزاری دوره کارشناسی ارشد صورت می‌گیرد.

دوره‌های 4 ساله برای متعهدین خدمت توسط دانشگاه تربیت معلم با مشارکت سایر مراکز به این صورت است که آموزش‌های تخصصی- موضوعی توسط سایر مراکز ارائه می‌شود. همچنین برای متعهدین خدمت در رشته‌های خاص و کم جمعیت و برای داوطلبان آزاد و غیر متعهدین خدمت در رشته‌های مصوب تربیت معلم، توسط سایر مراکز انجام می‌گیرد.

دوره یک ساله برای دانشجویان علاقه‌مندی است که در رشته‌های تخصصی مورد نیاز آموزش و پرورش در سایر مراکز مشغول به تحصیل هستند و توسط دانشگاه‌های تربیت معلم با برگزاری  دوره یک ساله مهارت لازم را کسب می‌کنند.

دوره کارشناسی ارشد هم برای دانش آموختگان سایر مراکز در دانشگاه‌های تربیت معلم با رویکر آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای و برای شاغلان آموزش و پرورش به ویژه معلمان در دانشگاه‌های تربیت معلم و سایر مراکز در رشته‌های آموزش تخصصی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

منتقدان معتقدند که این آیین‌نامه به معنای واگذاری وظیفه اصلی دانشگاه فرهنگیان به سایر مراکز است و در عمل این دانشگاه به مراکز مهارت‌آموزی تبدیل می‌شود. دانشجو_معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل‌اند، منتقدان اصلی این آیین‌نامه هستند و اعتراض خود را در شبکه اجتماعی توییتر و با هشتک «حراج تربیت معلم» بیان کرده‌اند.

همچنین ظهر دیروز، برخی از دانشجو معلمان در اعتراض به آیین‌نامه نحوه مشارکت دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در تربیت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و جلوگیری از حذف و تضعیف دانشگاه فرهنگیان مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کرده بودند.

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

کاربری به نام فاطمه فتحی در توییتی نوشته است: «طبق تاکیدات حضرت آقا مبنی بر ضرورت تربیت معلمان تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان که مرکز ثقل آموزش و پرورش است؛ با این حال مجددا در پایان بیش از دو هفته دیگر از عمر دولت دوازدهم، بحث واگذار کردن وظایف مستقیم دانشگاه فرهنگیان برای چندمین بار رقم خورده است»

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

مصطفی کیوانی در توییت خود به مقایسه تربیت پزشک با تربیت معلم پرداخته و گفته است: «می‌پرسند خب چه اشکال دارد قسمتی از تربیت نیروی انسانی آپ برون‌سپاری شود؟ پاسخ ساده است. فقط تصور کنید تربیت دانشجویان علوم پزشکی را از دست وزارت بهداشت خارج کنند. به نظرتان نتیجه چگونه خواهد بود؟ نتیجه این کار در برخی رشته های مربوط به این وزارت را ببینید»

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

محمدمهدی ایزدی با اشاره به اینکه رشد و ارتقا دانشجو معلمان در گرو پایداری دانشگاه فرهنگیان است، نوشته است: دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت افسران سپاه پیشرفت کشور لازم است پابرجا باشد و آنچه باید تغییر کند؛ نگاه مسئولین کشور به این دانشگاه و اهمیتش است.»

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

کاربری با نام محمدحسین رامش‌جان به بحث بودجه دانشگاه فرهنگیان پرداخته و در توییت خود نوشته است: «بودجه دانشگاه فرهنگیان توسط خود دانشجوها تامین میشه ولی الان ما توی یزد داریم می بینیم که برای یه سر در دانشگاه یزد ۱۰۰ میلیون پول خرج شده(چند سال پیش). الان دانشگاه فرهنگیان نیاز به زیر ساخت داره نه تعطیلی، نه افتتاح پردیس، نه برون سپاری.»

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

میلاد رشیدی با توییتی کنایی خطاب به مسئولین نوشته است: «خودشان کم کاری کرده‌اند و مستقیم و غیر مستقیم باعث مشکلات و کاستی‌های دانشگاه فرهنگیان شده‌اند، بعد به جای حل مسئله می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند. واقعا خسته نباشید!»

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

سجاد صدیقی از فعالان حوزه تعلیم و تربیت که در یک رشته توییت طولانی به اشکالات این آیین‌نامه از نگاه خود پرداخته است در توییت دیگری از رئیس دانشگاه فرهنگیان پرسیده که چرا در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش حضور نداشته است.

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

کاربری با نام قاسمی هم در توییت خود به آوردن بخشی از این آیین‌نامه به نقد آن پرداخته و نوشته است: «از جمله زمینه‌های مشارکت و همکاری؛ ارائه رشته‌های مصوب تربیت معلم برای تربیت «داوطلبان آزاد» و «متقاضیان اشتغال در مدارس» و «سایر مراکز غیر دولتی» و برای متعهدین خدمت حسب درخواست.

پ.ن: این بند نمایانگر آینده متصور تربیت معلم و نیز تربیت رسمی و عمومی ماست.»

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش هم نسبت به تصویب این آیین‌نامه واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «واگذاری ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان به سایر مراجع علمی هیچ توجیهی ندارد! دانشگاه فرهنگیان با اندکی حمایت، ظرفیت فراوانی برای ایفای وظایف خود و آماده کردن نیروی انسانی آموزش و پرورش خواهد داشت. به قانون عمل کنیم.»

هشتگ حراج تربیت معلم؛ اعتراض دانشجو_معلمان به تصویب یک آیین‌نامه

انتهای پیام/

کد خبر: 1102151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =