وزارت علوم شایستگی تصمیم‌گیری برای همه دانشگاه‌ها را ندارد

استقلال دانشگاه‌ها ضرورتی است که ابتدا باید از سوی وزارت علوم درک شود. در حالیکه وزارتخانه بدون توجه به توانمندی‌های دانشگاه‌های استانی برای حل مشکلات داخلی استان‌ها، برای همه کشور تصمیم می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،استفاده از ظرفیت‌های استانی یکی از نتایج استقلال دانشگاه‌هاست. ابلاغ انواع آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متمرکز از سوی وزارت علوم، استقلال دانشگاه‌ها را مختل می‌کند. در حالی که اگر متخصصان دانشگاهی هر منطقه مشکلات استان خود را بررسی کنند، می‌توانند راهکارهایی متناسب‌تر ارائه دهند.   

حشمت الله سعدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که دولت‌ها در کشورهای جهان سوم از جمله ایران معمولا خیلی در کارهای کوچک وارد می‌شوند، اظهار کرد: این یکی از مشکلات بزرگ در کشور ماست که دولت‌ها در همه چیز دخالت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با تصریح بر این که مسائل و برنامه‌های داخلی هر استان، باید به خود استان‌ها واگذار شود، افزود: به عبارت دیگر، نباید افرادی در مرکز برای استان ها در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات تصمیم بگیرند. الزاماً یک عده‌ای در تهران که اتفاقا برخلاف تصور رایج، خیلی هم باتجربه و علمی نیستند و حتی ممکن است از کارشناسان معمولی یک سازمان باشند، نمی‌توانند برای استان ها تصمیمات خوبی بگیرند.

وی با تاکید بر این که اساتید و کارشناسان بسیار با تجربه‌ای در استان‌ها وجود دارد و باید به آن‌ها اعتماد کرد، گفت: به نظر من، استقلال استان‌ها در زمینه‌های مختلف باید بیشتر شود و کار دولت تنها تدوین استراتژی و راهبردها باشد.

سعدی در ادامه خاطرنشان کرد: به این معنا که دولت باید فقط مسیرها را روشن کند و در جزئیات برنامه‌های توسعه و زندگی مردم دخالت نکند. در آموزش عالی هم باید این اتفاق بیفتد و وزارتخانه در همه زمینه‌ها تصمیم‌گیرنده نباشد. شاید کارمندان وزارتخانه در کار خودشان ماهر باشند؛ اما لزوما شایستگی تصمیم‌گیری برای همه کشور را ندارند و نباید نسخه واحدی برای کل کشور بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به این که دانشگاه‌ها باید استقلال داشته باشند و در زمینه مسائل داخلی، خودشان تصمیم‌گیرنده باشند، یادآور شد: البته توجه به این نکته لازم است که ‌وزارتخانه باید نظارت دقیق و علمی خودش را داشته باشد،

وی بر ضرورت استقلال دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: بدیهی است این استقلال نمی تواند ۱۰۰ درصد باشد. سیاست‌ها و برنامه‌های کلی باید از سوی وزارتخانه تعیین شود و دانشگاه‌ها در مسائل جزئی و اجرایی آزادی عمل داشته باشند. این نوع  تصمیم‌گیری به نفع دو طرف خواهد بود، چون حجم کار وزارتخانه را کم می‌کند و در واقع اجازه می‌دهد که نیروهای وزارتخانه به مسائل مهم‌تر فکر کنند و درگیر مسائل جزئی نشوند.

سعدی حرکت دانشگاه‌های کشور به سوی استقلال را امیدوارکننده دانست و گفت: اخیرا کارگروه‌هایی در وزارتخانه و در زمینه‌های مختلف تشکیل شده است که افراد از دانشگاه‌های کشور به عضویت این کارگروه‌ها انتخاب شده‌اند. در این کارگروه ها در خصوص مسائل مختلف آموزشی و پژوهشی تخصصی تصمیم گیری و نتایج در اختیار مدیران وزارتخانه قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با تصریح بر این تمرکزگرایی یکی از مشکلات کشور ماست، بیان کرد: در شرایط حاضر همه چیز از طرف دولت مرکزی، کنترل و دیکته می‌شود و به ظرفیت های علمی استان‌ها توجه نمی شود. برای مثال وقتی در اهواز سیل می‌آید، با وجود اینکه دانشگاه جندی شاپور و ملاثانی اهواز در حوزه آبیاری و مدیریت آب بسیار قوی هستند، می‌بینیم که مسئولان، به متخصصانی از دانشگاه تهران که غالباً تجربه کافی در زمینه این مشکلات ندارند، مأموریت می‌دهند که مشکل را حل کنند.

وی در پایان با بیان این که این نوع تمرکزگرایی دانشگاهیان را در استان ها عصبانی می کنند و این حرکت را نوعی توهین تلقی می کنند، اظهار کرد: دولت باید به این نتیجه برسد که دخالت در امور شهرستان را به حداقل برساند و امور را به متخصصان همان استان واگذار کند؛ اما نظارت خودش را قطع نکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =