روسیه: اظهارات درباره بندهایی از برجام مبالغه آمیز است

دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به اظهارنظرهای اغراق‌آمیز درباره اهمیت بندهایی از برجام که با گذشت زمان منقضی می‌شوند (بندهای غروب آفتاب)، تصریح کرد که تنها ضامن معتبر برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران، راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی طبق پروتکل الحاقی است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، میخائیل اولیانوف روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: انگار درباره اهمیت بندهای غروب افتاب در برجام مبالغه می‌شود. البته آن ها برای اعتماد سازی مفید هستند، اما دیر یا زود به پایان می‌رسند و تنها ضمانت قابل اعتماد (درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران)، راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حسب پروتکل الحاقی است.

منظور از «بندهای غروب آفتاب» برجام مفادی است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آنها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند.

منتقدان برجام در آمریکا منقضی شدن برخی از محدودیت‌های ایران در این توافق با گذشت زمان را جزو معایب این توافق دانسته و مدعی هستند که این محدودیت‌ها باید تمدید و دائمی شوند. آنها از این بندهای مندرج در برجام که محدودیت‌های آنها با گذشت زمان از بین می‌روند به عنوان بندهای «غروب آفتاب» یاد می‌کنند.

اولیانوف پیشتر در توئیتی گفته بود: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، بندهای غروب آفتاب در برجام قابل تمدید هستند، اما این کار تنها از طریق اجماع امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند بر خلاف اراده ایران رایزنی‌هایی را به این کشور تحمیل کند خاطر نشان کرد: بندهای غروب آفتاب، جزو مذاکرات وین برای بازگشت به توافق اولیه برجام نیستند.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی دو ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند. تا کنون شش دور مذاکرات برگزار شده و پیشرفت‌های ملموسی حاصل شده است. از نگاه جمعوری اسلامی ایران، مذاکره درباره مسائل باقی مانده به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم گیری کشورها فرا رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1102241

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =