نظام شفافیت در دانشگاه علامه طباطبائی اجرا می‌شود

دانشگاه علامه طباطبائی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نظام شفافیت را برای نخستین بار در دانشگاه‌های کشور با التزام به موازین حرفه‌ای نظام شفافیت پیاده‌سازی می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، به نقل از دانشگاه علامه طباطبائی، این دانشگاه که در روند رشد تاریخی و توسعه سازمانی خود رسالت‌ها و مأموریت‌های معتنابهی را بر عهده داشته، الگوهای حکمرانی و سیاست‌گذاری متنوعی را نیز تجربه کرده است. با تغییر الگوی حکمرانی آموزش عالی در دهه‌های اخیر، رابطه میان دانشگاه و سایر نهادهای اجتماعی همانند دولت، صنعت، حوزه عمومی، دانشجویان، سرمایه‌گذاران و دیگر کنشگران آموزش عالی پیوسته در حال تغییر و سازگاری با یکدیگر بوده است که با گسترش نهضت استقلال‌خواهی دانشگاه و رواج جهانی الگوی «حکمرانی آکادمیک»، دانشگاه به مرجعیتی برای ساختارهای شناختی جامعه و حوزه عمومی تبدیل شده است.

در بیانیۀ این دانشگاه آمده است: دانشگاه به‌عنوان یک نهاد علمی - اجتماعی اگر چه در فرهنگ‌ها، اجتماعات و شرایط ملی و بومی خود هم اثرگذار و هم تأثیرپذیر است، اما از ارزش‌های نهادی و بنیادین مشترک برخوردار است. بنابراین «شفافیت» یکی از ارزش‌های محوری است که در پنج دهه اخیر وجه اشتراک دانشگاه‌های ممتاز و تراز اول جهان بوده است. این امر از یک سو، یکی از مطالبات نوظهور و بر حق ذینفعان آموزش عالی، به‌ویژه دانشجویان، حوزه عمومی و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان است.

این بیانیه تأکید کرده است: دانشگاه‌هایی که در مدیریت و سیاست‌گذاری خود بر اساس الگوی «حکمرانی آکادمیک» عمل می کنند، برای حضور مؤثر در بازار رقابت در تولید و ترویج دانش و خلق ارزش‌های نو شفافیت را به‌عنوان مرجع مشروعیت خود می‌شناسند. بنابراین، شفافیت افزون بر اینکه اعتبار و شهرت دانشگاه را در بازار جهانی رقابت برای آموزش عالی افزایش می‌دهد، اعتماد عمومی به دانشگاه را نزد اجتماع دانشگاهیان، مشتریان آموزش عالی و ذی‌حقان عمومی و اجتماعی دانشگاه افزایش می‌دهد

در ادامۀ بیانیۀ شفافیت این دانشگاه آمده است: در چارچوب الگوی حکمرانی آکادمیک، شفافیت یک ارزش محوری برای پیوند ارگانیک میان مارپیچ پنج‌گانه «دانشگاه»، «صنعت»، «نهاد قدرت»، «جامعه مدنی» و «محیط زیست» است. در این حالت، دانشگاه فقط در خدمت نهاد قدرت و صنعت نیست بلکه در دست عموم و در خدمت همگان است. اشتراک اطلاعات و حق آگاهی و دسترسی عمومی به تصمیمات و سیاست‌های مربوط به «ورودی‌ها»، «فرایندها»، و «خروجی‌ها» در ابعاد سه‌گانه «مالی»، «سیاستی» و «اجرایی» مهمترین خصلت و ویژگی یک دانشگاه با الگوی حکمرانی آکادمیک است.

در ادامۀ این بیانیه ذکر شده است: هیأت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی به‌منظور ارتقای الگوی حکمرانی دانشگاه و در راستای بندهای ۱۸، ۲۰، ۲۴ سیاست‌های کلی نظام اداری و در جهت اجرای مواد ۲۸ -۳۰ قانون برنامه ششم توسعه به‌عنوان دانشگاه بزرگ و پیشرو علوم اجتماعی و انسانی کشور مصمم است با هدف:
۱. ایجاد سازگاری میان مأموریت‌ها و عملکرد دانشگاه با انتظارات اجتماعی و منافع جمعی،
۲. افزایش غنای محیط آموزش و یادگیری و ارتقای کیفیت خروجی دانشگاه،
۳. ترویج و تقویت الگوی حکمرانی آکادمیک و سیاست‌گذاری علمی در نهاد آموزش عالی،
۴. تعامل سازنده با دولت و جامعه و پاسخگویی مدیریت دانشگاه به حوزه عمومی،
۵. رشد اعتماد متقابل بین دانشگاه و حوزه عمومی و نهادهای اجتماعی.

در پایان تأکید شده است: این دانشگاه نظام شفافیت را برای نخستین بار در دانشگاه های کشور با التزام به موازین حرفه‌ای نظام شفافیت پیاده‌سازی می‌کند. امید است این گام، آغازی بر استقرار الگوی حکمرانی شفاف دانشگاهی در نظام آموزش عالی و به سهم خود زمینه‌ساز تحکیم روابط نهاد دانشگاه و جامعه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =