احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن کبدی در مبتلایان به کرونا

محققان بلژیکی هشدار دادند که تعداد بیشتری از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان در معرض بیماری مزمن کبدی نادر موسوم به کُلانژیت اسکلروزان هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیکال نیوز، محققان بیمارستان‌های دانشگاهی لوون بلژیک هشدار می‌دهند که بیماران کرونایی با وضعیت شدید و  بستری در بیمارستان؛ دچار یک عارضه نادر کبدی شده اند که به عنوان کلانژیت اسکلروزان شناخته می‌شود.

البته به طور قطعی مشخص نیست که این عارضه کبدی با عفونت خاصی در ارتباط است یا خیر، اما دانشمندان معتقدند این رابطه در حال شکل گرفتن است. در یک مطالعه بالینی، چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ با وضعیت شدید؛ دچار عارضه‌ای شبیه کلانژیت اسکلروزان ثانویه یا بیماری التهابی کبدی شدند.

این مطالعه شامل چهار مرد ۴۸ تا ۶۸ ساله بود که طبق گفته محققان به تهویه مکانیکی طولانی مدت، پشتیبانی کلیه و اکسیژناسیون غشای برون وریدی در ۱۲ هفته اول پاندمی در بلژیک نیاز داشتند. در این مطالعه مشخص شده است که کووید ۱۹ شدید می‌تواند منجر به نارسایی چند عضو شود.

در مطالعه قبلی که توسط محققان پزشکی سوئیس انجام شده بود، افزایش آسیب مجاری صفراوی که منجر به کلانژیت اسکلروزان ثانویه ناشی از کووید ۱۹ در مقایسه با سایر بیماری‌های مهم شده است، گزارش شد.

تیم تحقیق تغییرات دقیق آنزیم‌های کبدی مانند آلکالین فسفاتاز، گاما-گلوتامیل ترانسفراز،  آلانین ترانس آمیناز و آسپارتات ترانس آمیناز و همچنین بیلی روبین را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گفته محققان، RNA کروناویروس و پروتئین نوکلئوکپسید در کلانژیوسیت‌ها و صفرای بیماران مبتلا به ذات الریه کشنده کووید ۱۹ شناسایی شده است که نشان می‌دهد ممکن است یک اثر سیتوپاتیک مستقیم رخ دهد.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

کد خبر: 1102370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =