اجرای قانون پزشک خانواده نباید منوط به سلیقه دولت‌ها باشد

حسین قناعتی معتقد است که بسیاری از کارهای حوزه نظام سلامت اجرای قوانین است و اجرای قانون هم ارتباطی به دیدگاه سیاسی دولت‌ها ندارد و دولت نباید سلیقه‌ای در این موارد عمل کند.

یکی از موارد مهم که اجرای آن در نظام سلامت می‌تواند، در وضعیت مراجعه مردم به پزشک، دریافت دارو و ساماندهی به وضعیت پزشکان عمومی تحولی ایجاد کند، قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع است. نظام ارجاع در مفهوم ساده یعنی بیمار در وهله اول مشکل خود را با پزشک خانواده خود مطرح کند و او در صورت نیاز به درمان‌های تخصصی بیمار را به متخصص ارجاع دهد. حسین قناعتی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو سابق اتاق فکر ستاد کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل اجرا نشدن قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع در این سال‌ها گفت: ما عادت نکرده‌ایم که برنامه‌هایمان به صورت مستمر ادامه پیدا کند. در هر دولتی سلیقه خاصی ایجاد می‌شود.

او ضمن اشاره به اینکه بیشتر فعالیت‌های وزارت بهداشت ارتباطی به تغییر دولت‌ها ندارد و قانون باید اجرا شود، عنوان کرد: بسیاری از کارهایی که باید در حوزه نظام سلامت انجام شود، مانند برقراری نظام ارجاع و یا رسیدگی درست و اصولی به اشتباهات پزشکی، تکنیکال هستند و ارتباطی با دولت‌ها ندارند. کار کارشناسی که منوط به تغییر آدم‌ها در دولت نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد که باید وزیری روی کار بیاید که جدای از دیدگاه سیاسی خود عمل کند. او در این خصوص توضیح داد: پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع مواردی هستند که سال‌های سال است در قانون تعریف شده‌اند و باید در طول این سال‌ها اجرا می‌شدند. بخش عمده کار وزارت بهداشت تکنیکال است و وابسطه به هیچ کار سیاسی نیست و وزیری که روی کار می‌آید باید جدای جناح سیاسی به این مسائل که در قانون وجود دارد، رسیدگی کند.

کد خبر: 1102569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =