آیا وزیر علوم آینده تکلیف کنکور را مشخص می‌کند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر گفت: نظام آموزشی در چند سال اخیر درگیر چالشی به اسم کنکور بوده و وزارت علوم نتوانسته برای این مسئله چاره اندیشی مناسبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بعد از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اقشار مختلف مطالبات و انتظارات خود را از مسئولان و وزرای مختلف بیان می‌کنند. استادان و دانشجویان نیز از این جریان مستثنی نبوده و خصوصیاتی را برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت آینده مطرح می‌کنند. 

زهرا جوانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه نظام آموزش عالی در واقع روند توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را ترسیم می‌کند، گفت: مدیران جوان حال حاضر کشور محصول نظام آموزشی ادوار گذشته هستند و مدیران آینده پرورش یافته سیستم آموزشی اکنون هستند. در نتیجه وزیر علوم و سیاست گذاری کلان در این وزاتخانه، اهمیت فراوانی در حوزه‌های مختلف مدیریتی دارد. 

وی با تاکید بر اینکه عملکرد وزیر علوم و نظام آموزشی عالی در تربیت مدیران آینده تاثیر گذار است، گفت: دولت سیزدهم و وزیر علوم آن باید توانایی لازم برای حل مشکلات فعلی نظام آموزشی را داشته باشد و برای پیشبرد اهداف دانشگاهی دارای ایده‌ باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر ادامه داد: در کنار تمام توانمندی‌ها و پیشرفت‌ها در انقلاب، همچنان معضلات و چالش‌های اساسی در سیستم آموزش عالی وجود دارد. علی رغم منابع بالقوه مانند فرهنگی، نیروی انسانی و توان علمی دانشمندان سیستم آموزشی کشور دارای نواقصی است که باید برای داشتن ایران قوی، آنها را برطرف کرد.

 اولویت‌های فعالیت وزیر علوم آینده

وی درباره اولویت‌های فعالیت وزیر علوم آینده مطرح کرد: وزیر علوم آینده باید تناسب لازم را بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و بازار کار و صنعت ایجاد کند. جوانان که با امید فراوان وارد نظام آموزشی یا مقاطع مختلف تحصیلی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، به طور قطعی انتظار داشتن شغل متناسب با تخصص و تحصیل خود را دارند. 

جوانی به نبود تناسب بین سرفصل‌های آموزشی با نیازهای جامعه اشاره کرد و گفت: مطالبی که در کلاس‌های درس آموزش داده می‌شود در نهایت باید  به انجام فعالیت دانشجویان در آینده کمک رسانی کند. موضوعی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها اجرایی نمی‌شود. وزارت علوم باید به حوزه متناسب سازی بین دانش دانشگاهی و نیاز صنعتی وارد شود.

معاون خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه تناسب شغل با رشته تحصیلی با مدرک گرایی متفاوت است، اضافه کرد: در حال حاضر مدرک گرایی تبدیل به نوعی بیماری در جامعه شده است. وزیر علوم قطعا نمی‌تواند ادعا کند برای تمامی افرادی که مدرک تحصیلی دارند، می‌تواند شغل ایجاد کند بلکه باید با تمایلات داشتن مدرک داشگاهی در افراد مقابله درستی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مدرک گرایی باعث ایجاد چالشی به نام کاهش منزلت علم و عالم می‌شود، گفت: زمانیکه افراد صرفا برای گرفتن مدرک وارد دانشگاه می‌شوند، تمایلی برای کسب علم و دانش ندارند و تبدیل به افرای با مدرک اما کم سواد خواهند شد.

ویژگی‌های وزیر علوم دولت سیزدهم

جوانی تحول آفرینی در نظام آموزشی کشور را اصلی‌ترین درخواست استادان از وزیر علوم آینده دانست و گفت: نقشه راه این تحول باید بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب باشد و جامعه را به سمت تحقق اهداف این بیانیه هدایت کند. هر کدام از بندهای هفت گانه بیانیه گام دوم می‌تواند سرلوحه فعالیت وزارت علوم  قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: وزیر علوم اگر می‌خواد تحول آفرین باشد باید ابتدا تحلیل گر مناسب و مسلطی بر مسائل و مشکلات جامعه دانشگاهی باشد. در مرحله بعد براساس نتایج تحلیلی و احصا چالش‌های  نظام آموزشی با مدیریت راهبردی و سازماندهی و برنامه ریزی دقیق و خلاقیت و قاطعیت در تصمیم گیری و کنترل و نظارت سازمانی اهداف و ماموریت‌های این نظام را پیش ببرد.

وی افزود: اگر تصمیمی در آموزش عالی یا در سطح دانشگاه‌ها گرفته می‌شود، وزیر علوم باید با قاطعیت و رد تمامی فشارها از خارج وزارتخانه تصمیم را علمیاتی کند. ما انتطار داریم فردی به عنوان وزیر علوم انتخاب شود که در کارنامه و سابقه قاطعیت در عمل به وضوح دیده شود. 

مطالبات از وزیر علوم آینده

جوانی با بیان اینکه عملکرد تحولی، قاطعیت در تصمیم گیری و اجرای سیاست‌های کلان سید ابراهیم رئیسی عامل مهمی بود که در مناظرات انتخاباتی باعث پیشی گرفتنی وی از سایر رقبا شد، گفت: از رئیس جمهور منتخب انتظار داریم تا وزرای خود را نیز با ملاک تحول خواهی و قاطعیت عمل انتخاب کند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر با اشاره به کنکور سراسر و تغییرات آن مطرح کرد: سالهاست که موضوع حذف کنکور و روشی برای جایگزینی آن در محافل علمی و نهادهای تصمیم گیر در این خصوص، مطرح شده است. در چند سال اخیر نظام آموزشی درگیر چالشی به اسم کنکور بوده که وزارت علوم نتوانسته برای این مسئله چاره اندیشی مناسبی داشته باشد. این مشکل به دلیل نبود قاطعیت عمل در مسئولان وزارت علوم است.

وی درباره مطالبات اعضای هیئت علمی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم بیان کرد: وزیر علوم آینده باید برای یکی از بزرگترین رخدادهای علمی کشور، یعنی کنکور تصمیم گیری کند و داوطلبان، دانش آموزان مقاطع مختلف و خانواده‌های آنها را از سرگردانی نجات دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =