تشدید حملات طالبان در شمال افغانستان

فعالین مدنی و اعضای شورای ولایتی بادغیس افغانستان می‌گویند که تشدید جنگ طی 5 روز گذشته در بادغیس هزاران خانواده در این شهر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، پس از حملات سنگین در بادغیس و سقوط شهرستان‌های بالامرغاب، قادس، مقر، آبکمری، جوند و غورماچ به دست طالبان، این گروه تمام اطراف مرکز این ولایت را محاصره کرده  و قصد دارند تا مرکز این ولایت را تسخیر کنند.

طی 5 روز گذشته حملات شدیدی برمرکز شهر بادغیس از سوی طالبان راه اندازی شده، اما نیروهای امنیتی تاکنون در مقابل طالبان مقاومت کرده و اجازه سقوط شهرستان را ندادند.

به تازگی فعالین مدنی و برخی از اعضای شورای ولایتی بادغیس در یک گردهمایی در هرات خواهان حمایت حکومت از بادغیس و رسیدگی به آوارگان داخلی داخلی شدند.

«محمود انتظار» فعال مدنی در بادغیس گفت: امروز پنجمین روز است که مرکز شهر بادغیس در محاصره طالبان بوده و هر روز حملات گسترده‌ای برای تسخیر این مرکز از سوی طالبان صورت می‌گیرد.

به گفته وی، به دلیل شدت درگیری‌ها تمام شهروندان یا در خانه ها حبس شده  و یا هم از این ولایت به هرات و حومه های شهر بادغیس آواره شدند.

انتظار ادامه داد: از آغاز ناامنی در بادغیس تاکنون بیش از 5 هزار خانواده آواره شده  و بدون سرپناه و امکانات در وضعیت بدی بسر میبرند و در حال حاضر در مرکز بادغیس تمام بازارها مسدود شده  و حتی مراکز بهداشتی نیز با نبود امکانات بهداشتی رو به رو هستند و حکومت باید پیش از سقوط نیروهای تازه نفس به منطقه اعزام کند.

«محی الدین کریمی» استاد دانشگاه در بادغیس در این باره گفت: جنگ در بادغیس تنها به غیرنظامیان آسیب رسانده و  و شمار زیادی از مردان، زنان و کودکان کشته و زخمی شدند و  متاسفانه از سوی طالبان و نظامیان قانون جنگ رعایت نشده و مناطق مسکونی به شدت از جنگ آسیب دیده است.

کریمی خاطرنشان کرد که طی  5 روز گذشته بیش از 74 غیرنظامی زخمی و 5 تن دیگر کشته شدند.

جنیدالله اشکانی مسوول شبکه نهاد های جامعه مدنی نیز خواستار توقف جنگ در بادغیس شد و گفت: در حال حاضر به دلیل جنگ بیشتر خانه ها ، بازار و تاسیسات دولتی در مرکز بادغیس تخریب شده و 8 هزار خانواده از بادغیس اواره شده اند .

گفتنی است که در حال حاضر والی، رئیس امنیت ملی ، فرمانده پلیس بادغیس طی 5 روز گذشته در آماده باش هستند، اما برخی دفع کامل حملات طالبان نیاز است تا پشتیبانی هوایی از این ولایت صورت بگیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1102653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =