زیان سهامداران بورس جبران می‌شود؟

رئیس جمهور در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص بازار سرمایه به مردم توصیه کرد همه سرمایه خود را به بورس نیاورند که به اعتقاد کارشناسان این تذکر درست، دیر داده شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، برای بسیاری از اهالی بازار سرمایه، مرداد، ماهی همراه با حسرت است ماهی که رئیس جمهور از مردم برای سرمایه گذاری در بورس دعوت کرد، اما مطابق میل مردم روند بازار پیش نرفت و خیلی از افراد نظاره گر از بین رفتن سرمایه خود بودند، اما این داغ چند روز پیش با صحبت‌های رئیس جمهور و تغییر مواضع ایشان برای احتیاط در سرمایه گذاری در بورس برای سرمایه گذاران تازه شد.

در همین رابطه و اظهارات تاثیر گذار رئیس جمهور بر بورس با کارشناسان به گفت و گو نشسته ایم:

امید پور محمودی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اظهارات رئیس جمهور درباره بورس در برهه‌های زمانی متفاوت بیان کرد: اولین برهه تاریخی که می‌توان به آن اشاره کرد به ۱۹ تا ۲۲ مرداد ماه سال گذشته بازار می‌گردد، در این بازه زمانی دولت با کسری بودجه مواجه شد و با توجه به تحریم‌ها و موضوعات دیگر مانند بلوکه بودن پول‌ها در کشورهای دیگر و کاهش درآمدهای نفتی، تولید ناخالص ملی عددی بسیار کم و رشد اقتصادی عددی منفی بوده است. به این دلایل دولت به دنبال راهی برای تامین کسری بودجه بود و چه راهی بهتر از بازار سرمایه. در این نقطه بود که مردم را به بورس دعوت کردند و صندوق‌های دولتی دارایکم و پالایش یکم را به بالاترین قیمت در بازار به فروش رساندند و این آغازی برای شروع ریزش بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در این برهه زمانی دولت با دعوت مردم به بورس، به سود خود عمل کرد تا نقدینگی زیادی که دربازارهای دیگر بود را جمع و تامین مالی مناسبی برای خود کند.

پور محمودی گفت: مورد بعدی قابل بررسی در برهه تاریخی ۲۹ اردیبهشت امسال است که از سوی دولت و رئیس جمهور بیان شد "در اوج کرونا بورس را رونق بخشیدیم" بود. در این رابطه این طور می‌توان بیان کرد که این اظهار نظر آقای روحانی درست است، زیرا که در زمان دولت فعلی بورس رونق گرفت و خیلی از افراد با بورس آشنا شدند و این را نیز باید گفت که این اقدام بسیار مناسب بود، اما با اهداف خوبی انجام نگرفت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:برهه بعدی به چند روز گذشته بازار می‌گردد که رئیس جمهور بیان کرد "مردم نباید همه سرمایه خود را به بورس بیاورند". این سخن بسیار نیکو و درست است، اما رطب خورده ، منع رطب کی کند؟ یعنی اگر قرار به بیان چنین سخنانی است باید از ابتدا گفته می‌شد. اگر این سخن در مرداد ماه ۹۹ مطرح شده بود خیلی از افراد در منجلاب ریزش تاریخی بورس گرفتار نمی‌شدند.

تغییر مواضع برای آینده نگری!

پور محمودی در رابطه با این تغییر مواضع دولت گفت: یکی از موارد قابل ذکر برای این تغییر مواضع، عمر رو به اتمام دولت فعلی است و برای این که بتوانند بعد از پایان دولت فعلی جایگاه و چهره مناسب تری بین سهامداران داشته باشند، تصمیم گرفته شده است که سخنان متعادل تری بیان کنند.

او در ادامه اظهار کرد:در رابطه با مشاوران آقای روحانی و نقش آنان باید گفت مشاوره‌های ارائه شده به ایشان بسیار صحیح بوده اند، اما درخواست مشاوره برای اهداف نادرست، قسمتی است که مشکل دارد. یعنی مشاوران کار خود را به خوبی انجام داده اند، اما هدف درست نبوده و کار نادرست را به خوبی اجرا کرده اند.

بهتر بود مردم را تشویق به سرمایه گذاری به روش غیر مستقیم در بورس می‌کردند

پیمان شورابی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اظهارات آقای روحانی درباره بورس در برهه‌های زمانی متفاوت بیان کرد:دربرهه زمانی ۱۹ تا ۲۲ مرداد ماه با توجه به افزایش سرمایه گذاری در سکه و طلا و مواردی که سبب خروج ارز از کشور شد سیاستمداران به فکر حل این مشکل در کوتاه مدت افتادند و تصمیم بر آن شد که بیان شود که سکه و دلار برای سرمایه گذاری مناسب نیست و بورس مناسب‌ترین مکان برای سرمایه گذاری است. از سوی دیگر بحث تامین مالی خود دولت نیز مطرح بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سخنان رئیس جمهور در تاریخ ۲۹ اردیبهشت امسال گفت:گاهی اوقات سیاستمداران سخنانی مطرح می‌کنند که دلیل خاصی ندارد.

شورابی در رابطه با اظهارات اخیر رئیس جمهور بیان کرد: این سخن که افراد نباید با همه سرمایه خود وارد بورس شوند با سخنان دیگر رئیس جمهور کاملا متفاوت است. بهتر بود از همان ابتدا راه درست را پیش می‌گرفتند و مردم را تشویق به سرمایه گذاری به روش غیر مستقیم می‌کردند. نکته دیگر این که، شاید با توجه به شرایط کنونی بازار، رئیس جمهور این را احساس کرده که ممکن است اتفاقات گذشته رقم بخورد برای همین لازم دانسته که هشدار دهد.

دید کوتاه مدت سیاستمداران به بورس!

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد:به طور کل دید سیاستمداران به بورس کوتاه مدت و دید تحلیلگران بلند مدت است . بنابراین حداقل در زمینه بورس بهتر است که سیاستمداران اظهار نظر نکنند همان طور که در کل دنیا این موضوع رواج دارد.

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اظهارات آقای روحانی در باره بورس در برهه‌های زمانی متفاوت بیان کرد: تمام دلایل ریزش و شرایط نامناسب بازار را نمی‌توان به اظهارات رئیس جمهور نسبت داد و در این ریزش عوامل دیگری نیز دخیل بوده اند، اما در اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در بازه‌های زمانی مختلف می‌توان گفت در مرداد ماه گذشته نه تنها رئیس جمهور بلکه دیگر سیاستمداران نیز مردم را به بورس فرا خواندند، اما نکته قابل توجه در این صحبت‌ها این بوده است که مردم تمام سرمایه خود را وارد بازار کنند، درصورتی که باید فقط سرمایه مازاد وارد بازار شود. که البته این موضوع دلایلی مانند تامین نقدینگی، تامین کسری بودجه، استفاده از علاقه مردم برای ورود به بازار را برای دولت داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد:در رابطه با صحبت‌های اخیر باید گفت این سخنان درست بوده است و از ابتدا باید این نکات و تذکرها ارائه می‌شد ولی کاش این تذکرات در مرداد ماه سال گذشته و نه با یک سال تاخیر داده می‌شد، نه حالا که دیگر کار دولت با بازار سرمایه تمام شده است.

هودی گفت: به طور خلاصه باید گفت که سخنان رئیس جمهور در ابتدا صحیح نبود و از ابتدا نباید مسئول اجرایی مردم را تشویق به سرمایه گذاری می‌کرد.

زیان مردم از اقدامات درست مشاوران رئیس جمهور!

او در رابطه با مشاوران رئیس جمهور بیان کرد: دو موضوع در این جا مطرح می‌شود اول این که آیا رئیس جمهور مشاوری در این حوزه داشته  و دوم این که آیا این مشاوره صحیح بوده است یا خیر؟ اگر مشاوره نداشته که بسیار نادرست بوده، اما اگر هم مشاوره ای داشته، با توجه به هدف نادرست دولت، این مشاوره درست بوده است بماند که مردم از این مشاوره‌ها زیان دیده اند.

در آخر با توجه به صحبت‌های کارشناسان بازار سرمایه می‌توان گفت که صحبت‌های اخیر رئیس جمهور بسیار درست و بنا بر اصول صحیح سرمایه گذاری است، اما این اظهارات حدود یک سالی با تاخیر بیان شده است و زیان سهامداران خرد را جبران نمی کند. امید است مسئولان از این تجربه درس گرفته باشند و اظهارنظر در مورد مسائل بورسی را به کارشناسان آن واگذار کنند تا دوباره شاهد رخ دادن این اتفاقات تلخ در بازار سرمایه کشورمان نباشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1102657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =