طالبان به مرزهای ایران حمله می‌کند؟

مسئول بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه شریف گفت: در حال حاضر ما نباید نگران امنیت مرزهای خود باشیم چرا که سال‌هاست گروهک طالبان در افغانستان موجودیت و فعالیت دارد و تا به حال آسیب یا خطری برای امنیت کشور ایجاد نکرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در چند روز گذشته اخبار تحولات افغانستان و تصرف بخش‌هایی از این کشور توسط گروهک طالبان در صدر اخبار خبرگزاری‌ها و فضای مجازی قرار گرفته است. در این خصوص نیز کارشناسان و تحلیل‌گران نظرات مختلفی ارائه کردند که برخی از این تحلیل‌ها، نشان دهنده نگرانی آنها از به‌خطر افتادن امینت ملی کشورمان است. 

در این راستا، محمدحسین بهشتی‌جو در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و پیش‌روی طالبان بیان کرد: نظرات مختلفی در این خصوص از سوی کارشناسان وجود دارد که متاسفانه بیشتر آنها یک خطی و ناکافی است. در حال حاضر بیشتر کارشناسان اطلاع دقیقی از مسائل و اتفاقات افغانستان ندارند، در نتیجه تحلیل‌های درستی ارائه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: افرادی که سواد و اطلاع دقیقی برای تحلیل مسائل سیاسی کشورهای همسایه ندارند، با تحلیل‌های نادرست خود تنها باعث جوسازی بین مردم شده و افکار عمومی را به گمراهی می‌کشانند. 

مسئول بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با اشاره به اخباری مبنی بر تصرف 80 درصد افغانستان توسط طالبان اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر خاک افغانستان در اختیار طالبان قرار دارد؛ اما مراکز استان‌ها که از شهرهای اصلی بوده در اختیار دولت مرکزی یعنی اشرف غنی است. طالبان اعلام کرده تا شهریورماه به دلیل توافق دوحه، توافقی که بین آمریکا و طالبان برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان بسته شد، اقدام به حمله به مراکز استان‌ها نخواهد کرد.

وی مطرح کرد: به عقیده بنده حمله به مراکز استان‌ها برای طالبان کاری خارج از توانشان نیست و اگر تا به حال این کار را نکردند به دلیل حفظ وجهه سیاسی خودشان در مجامع بین‌الملل و به دست آوردن مقبولیت بین مردم است.

بهشتی‌جو درباره سیاست آمریکا در قبال افغانستان و قدرتمند شدن دوباره طالبان اظهار کرد: برخلاف عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه بین‌الملل، آمریکا تلاش بسیاری کرد تا بر طالبان غلبه کند؛ اما نتوانست. این تحلیل که طالبان دست ساخته آمریکاست، تفکری کاملا نادرست است. 

این دانشجوی دانشگاه شریف با بیان اینکه آمریکا خود را برترین قدرت نظامی جهان می‌داند، گفت: آمریکا برای اثبات ادعای خود، تلاش بسیاری کرد تا طالبان را نابود کند؛ اما پس از 20 سال نتوانست این گروهک نظامی را شکست دهد.

پیشتازی طالبان از داعش در کشتار مردم بی‌دفاع

وی با بیان اینکه جنایات طالبان در افغانستان بسیار بیشتر از سایر گروهک‌های تروریستی مانند داعش است، گفت: داعش به دلیل اینکه از بطن مردم نبود به سرعت از صحنه روزگار محو شد؛ اما طالبان به دلیل اینکه پایگاه اجتماعی، مردمی و قومی دارند به سادگی و با کمک برخی از مردم در افغانستان پیش‌روی می‌کنند.

به گفته بهشتی‌جو، تعداد قابل ملاحظه‌ای از اعضای طالبان، مردم عادی جامعه هستند که روزها در زمین‌های کشاورزی فعالیت دارند و عصرها اسلحه دست گرفته و مبارزه می‌کنند. 

مسئول بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بیان کرد: اعضای طالبان یا تفکر حاکم بر این گروهک، برگرفته از تفکر شهری و زندگی مدرن نیست، بلکه غالب ایدئولوژی فکری آنها روستایی است. در نتیجه با مدرنیته آشنایی نداشته و به صورت ناخواسته به مقابله با آن می‌‍پردازند.

وی با اشاره به تحجر مذهبی طالبان عنوان کرد: طالبان مخالف شیعه نیست و بسیاری از شیعیان در مراکز تحت کنترل طالبان در حال زندگی بوده و کسب معاش می‌کنند. آنها با مذاهب گوناگون مشکلی ندارند بلکه تنها با مدرنیته در تقابل هستند.

بهشتی‌جو در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما نباید نگران امنیت مرزهای خود باشیم چرا که سال‌هاست گروهک طالبان در افغانستان موجودیت و فعالیت دارد و تا به حال آسیب یا خطری برای امنیت کشور ایجاد نکرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =