دلایل کاهش تمایل جوانان به ازدواج؛ مشکلات اقتصادی یا تعارضات فرهنگی؟

کارشناس علوم اجتماعی می‌گوید علاوه بر مشکلات اقتصادی، وجود برخی تعارضات فرهنگی نیز در کاهش تمایل جوان به ازدواج موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، موضوع ازدواج جوانان همواره یکی از مسائل پر بحث و جدل جامعه بوده است. با وجود اسناد بالادستی متعدد مبنی بر ایجاد ساز و کاری مناسب برای تسهیل ازدواج جوانان، هنوز راهکاری صحیح و مشخصی برای حل معضل ازدواج اتخاذ نشده و هنوز اندرخم یک کوچه قرار داریم. در این بین اما تاخیر در انجام ازدواج نیز یکی از موضوعاتی است که به گفته برخی کارشناسان، منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی در طولانی مدت خواهد شد.

در همین ارتباط، توران ولی مراد استاد دانشگاه و کارشناس علوم اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره تاثیرات اجتماعی و فرهنگی تاخیر در ازدواج اظهار کرد: تاخیر در ازدواج، آسیب‌های روانی جسمی و جنسی متعددی را به همراه خواهد داشت. در واقع نداشتن یاری که انسان عاشق او باشد و عاطفه برایش خرج کند، می‌تواند آسیب‌های مختلفی را درپی داشته باشد.

وی افزود: ما باید در وهله اول بررسی کنیم که چرا تمایل دختران و پسران به امر ازدواج کم شده است. موضوع اقتصاد و اشتغال موضوعی بسیار مهم است؛ به گونه‌ای که یک فرد باید از پس خرج و مخارج زندگی خود بربیاید تا بتواند از فرد دیگری نیز حمایت مالی داشته باشد. البته در قوانین کشور ما، تمامی مخارج زندگی بر عهده مرد قرار داده شده اما در عرف جامعه، شاهد این موضوع نیستیم و بانوان نیز سهم مالی مشخصی در زندگی دارند.

ولی مراد ادامه داد: غیر از موانع اقتصادی، موضوعات فرهنگی نبود تمایل به ازدواج موثر است؛ درواقع می‌توان گفت که موانع فرهنگی، نقش قابل توجهی را در برهم خوردن فرایند طبیعی ازدواج دارد . پسر و دختر جوان در ابتدای زندگی از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند از برخی امکانات اولیه مانند ماشین ظرفشویی میز ناهار خوری ۱۲ نفره بهره‌مند شوند. 

کارشناس علوم اجتماعی و فعال حوزه زنان تصریح کرد: با توجه به این شرایط اما برخی از دختران انتظار دارند که شرایط خانه شوهرشان با خانه پدری تفاوت داشته باشد و از تمامی امکانات در سطح بسیار بالایی برخوردار باشند. به همین دلیل علاوه بر مسائل مالی، دیدگاه ها و موضوعات فرهنگی نیز در به تاخیر افتادن ازدواج نقش اساسی دارد. 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با هدف عدالت و رفع تبعیض به پیروزی رسید، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ما نیازمند بازنگری قوانین در حوزه زنان بودیم. وقتی زن می‌تواند رای دهد و در سرنوشت سیاسی کشور اثرگذار باشد، نباید درون خانواده نگاهی تبعیض آمیز به او داشته باشیم بلکه باید در سطوح مختلف دارای اختیاراتی باشد. زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توانمندی‌های گوناگونی را از لحاظ تحصیلی و اشتغال به دست آوردند؛ با این حال اما موضوع زنان و خانواده در کشور ما کاملا رها شده و معلوم نیست که در نهایت قرار است به کدام نقطه مطلوب برسیم.

مهریه‌سنگین برای بیشتر دیده شدن

ولی مراد تاکید کرد: رسیدگی به مسئله زنان و خانواده از نگاه مسئولان، هیچگونه اهمیتی نداشته و آنطور که باید و شاید به آن رسیدگی نشده است. وقتی سیستم برای کرامت انسانی زن در درون خانواده هیچ فعالیتی ندارد و قوانین را اصلاح نمی‌کند، جامعه به صورت خود به خود برای حل این مشکل دست به کار می‌شود. تعیین مهریه و جهیزیه‌های سنگین را می‌توانیم یکی از تبعات این فرآیند بدانیم تا وزن زنان را در جامعه سنگین کند و آن‌ها بیشتر دیده شوند. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی زنان به دلیل داشتن جهیزیه و مهریه سنگین از لحاظ مالی توانمند باشند، می توانند نقش خود را در خانواده بیش از گذشته تثبیت کنند. در واقع باید گفت که زنان در شرایط فعلی، نیاز به دیده شدن دارند و در برخی موارد نییز زنان خود را به عنوان ابزار جنسی نمایان می‌کنند تا خلا دیده شدن را جبران کنند. به بیان دیگر کرامت انسانی زن، قربانی توانمندی جنسی‌شان خواهد شد.

مدیریت مرده شور خانه نیز با مردان است!

وی با بیان اینکه کرامت انسانی زنان باید تثبیت و مدیریت شود در غیر این صورت شاهد تبعات اجتماعی و فرهنگی در جامعه خواهیم بود، افزود: در طول این ۴۰ سال آنطور که باید از ظرفیت و توانمندی زنان استفاده نشده است؛ به گونه‌ای که شاهد حضور چشمگیر زنان در فعالیت های سیاسی و مناسب سیاسی نبودیم. درحالی که راه حضور زنان در فعالیت های سیاسی نباید بسته باشد. 

ولی مراد یادآور شد: رقابت شدید مردانه برای رسیدن به پست های سیاسی، یکی از موانعی است که از نقش آفرینی زنان در این حوزه جلوگیری می‌کند. در واقع باید گفت که هیچ گاه مردان از پست‌های سیاسی حذف نمی شوند و همانند قانون «ارشمیدس»، از جایی به جای دیگر منتقل می شوند؛ به گونه‌ای که حتی مدیریت مرده شور خانه نیز در اختیار مردان قرار دارد. در این بین اما برخی زنان به دلیل داشتن عقبه سیاسی و برخی روابط خانوادگی با برخی شخصیت‌های مطرح، می‌توانند در مسائل سیاسی و مناصب حکومتی نیز فعالیت داشته باشند تا صرفاً جریان سیاسی مطلوب خود را مدیریت کنند.

حوزه زنان و خانواده از هم گسیخته است

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: حوزه زنان و خانواده در کشور حوزه از هم گسیخته است به طوری که هم از لحاظ ساختاری عملکرد مناسبی ندارد و هم از لحاظ محتوایی هیچ نقطه روشنی نخواهد داشت. باید گفت که نیروهای فعال در حوزه زنان انگشت شمارند و بودجه فعالیت‌های خود را عموماً از خارج از کشور تامین می کنند و همچنین جریان سیاسی خاصی در خدمت آنها هستند. البته باید گفت که جریان اصولگرایی نیز در حوزه مسائل زنان و خانواده کاملا تعطیل است. در واقع این جریان از مولفه‌هایی مانند خانواده مطلوب در نظام اسلامی موانع رسیدن به آن سر در نمی آورد.

ولی مراد در پایان خاطرنشان کرد: وقتی جامعه در حوزه زنان دچار تناقض باشد، هویت اصلی زنان و مسائلی مانند ازدواج و خانواده نیز دچار مشکل خواهد شد. وجود تنش‌های متعدد در بین برخی خانواده‌ها و ترویج فرهنگ طلاق در چند سال گذشته، تنها نمونه‌های کوچکی از وجود این تناقض در جامعه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =