روسیه: ۹۰ درصد از احیای برجام انجام شده است

نماینده روسیه در مذاکرات برجامی وین از پیشرفت ۹۰ درصدی این مذاکرات و باقی‌ماندن مسائلی بسیار حساس برای احیای کامل توافق هسته‌ای ایران سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در رایزنی‌ها برای احیای برجام در وین پیشرفت ۹۰ درصدی حاصل شده است، اما ۱۰ درصد باقی‌مانده موارد بسیار حساسی است که امکان تأخیر در حصول توافق را بالا می‌برد.

او در مصاحبه با روزنامه روسی «کمرسانت» گفت: «۱۰ درصد باقی مانده مسائل بسیار حساسی است، بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشتیم و کار نسبتاً کمی باقی مانده است، اما در ۱۰ درصد باقی مانده حساسیت‌هایی است که نمی‌توان انکار کرد و البته می‌تواند باعث تأخیر در احیای توافق شود.»

این دیپلمات روسیه سپس با بیان آنکه آمریکا مدعیست قوانین این کشور اجازه ارائه تضمین برای عدم خروج دوباره از توافق را نمی‌دهد، افزود: «البته در تئوری، این مسئله را بارها قبلا در مذاکرات وین نیز گفته‌ام، که یک تضمین اساسی برای این مسئله وجود دارد، و آن این است که هر طرف بدرفتاری کند، طرف دیگر مقابله به مثل خواهد کرد.»

او در ادامه افزود: «ما امیدواریم که طرف آمریکایی از گذشته خود درس بگیرند و به این نتیجه برسند که ۳ سال سیاست فشار حداکثری نتایجی مخالف با آنچه انتظار داشتند را برایشان به ارمغان آورد.»

این مقام ارشد روسیه در بخشی دیگر از مصاحبه خود اعلام کرد چنانچه توافقی برای احیای برجام حاصل شود، بخش اصلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران اوایل ماه اوت (مرداد) برداشته خواهند شد.

اولیانوف در ادامه مصاحبه به افزایش درصد غنی‌ساز اورانیوم از سوی ایران اشاره کرد و گفت: «برنامه‌های ایران برای افزایش درصد غنای اورانیوم به دلیل فشارهای آمریکاست. در ابتدا این کشور آغاز به غنی‌سازی ۶۰ درصدی کرد اکنون نیز گزارش‌ها از غنی‌سازی فلز اورانیوم تا ۲۰ درصد خبر می‌دهند. فکر نمی‌کنم کسی در آمریکا از این مسئله خوشحال باشد، اما این نتیجه مستقیم فشارهای آمریکاست.»

این دیپلمات روسیه در انتها گفت: «هرچه زودتر برجام احیا شود، زودتر مسائل و نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.»

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران در نظر دارد اورانیوم ۲۰ درصد را در راکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار دهد.

تروئیکای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای مدعی نگرانی عمیق درباره گزارش روز سه‌شنبه آژانس شدند و ادعا کردند: «این نقض جدی برجام است. ایران هیچ نیاز نظامی و غیرنظامی به تولید و غنی‌سازی اورانیوم ندارد و این گامی برای تولید سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در اظهاراتی به این گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش داد و آن را گامی رو به عقب خواند.

«رینر بروئل» سخنگوی وزارت خارجه آلمان، هفته گذشته با اعلام آمادگی برای بازگشت این کشور به مذاکرات برجام از ایران خواست تا بازگشت به این مذاکرات را سریعتر پذیرا شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1102707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =