ویروس کرونا، ایمنی مطلق ندارد

مردانی گفت: هم‌اکنون، ۲۵ استان کشور درگیر نوع دلتای کرونا هستند. بعید نیست تا دو هفته دیگر در تمام کشور فراگیر شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه «سلام تهران» که ۲۰ تیر ماه از شبکه پنج سیما پخش شد، در خصوص پیک پنجم کرونا، اظهار کرد: پیک پنجم کرونا، آخرین پیک این بیماری نخواهد بود. این ویروس، کمی عجیب و غریب است. فراگیر شدن گونه بریتانیایی کرونا در کشور تنها ۴۰ روز زمان برد و ما تصور می‌کردیم که اکثریت مردم مبتلا شدند؛ مدتی بعد سر و کله نوع دیگر ویروس تحت عنوان ویروس هندی کرونا یا همان دلتا پیدا شد.

مسعود مردانی با اشاره به گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا و دلیل نامگذاری نام آن‌ها، مطرح کرد: هر جهشی که در ویروس کرونا اتفاق میفتاد، اولین کشوری که به سازمان جهانی بهداشت این جهش را اعلام می‌کرد، نام آن روی ویروس گذاشته می‌شد. برای اینکه برچسبی به کشورها نخورد، اولین جهش این ویروس را که در بریتانیا بود، تحت عنوان آلفا نام بردند. سویه برزیلی؛ بتا نام گرفت. نام سویه آفریقایی؛ تتا و سویه هندی هم، دلتا شد. نوع دلتای این ویروس، دو جهش دارد که آن را با انواع دیگر متفاوت‌تر می‌کند. البته اکنون نوع دلتا پلاس ویروس هندی هم وجود دارد.

۲۵ استان درگیر گونه دلتای کرونا هستند

او با اشاره به اینکه ۲۵ استان درگیر گونه دلتای کرونا هستند، گفت: هم‌اکنون، ۲۵ استان کشور درگیر نوع دلتای کرونا هستند. بعید نیست تا دو هفته دیگر در تمام کشور فراگیر شود. اگر الان اقدامات قرنطینه‌ای انجام شود شاید خیلی تأثیرگذار نباشد. مردم در مسافرت رفتن و گرفتن مراسماتی مثل عروسی و ... باید همواره اینگونه فکر کنند که شاید یک نفر در جمعیت مبتلا باشد و به باقی افراد سرایت کند. سرعت انتقال نوع دلتا، بسیار بالاست و در عرض چند ثانیه، سرایت می‌کند.

مردانی در رابطه با مشخصه‌های گونه دلتا، تصریح کرد: با ابتلا به کرونای هندی، کسی سریعا نمی‌میرد. این گونه ویروس، همان کروناست، اما مشخصه‌هایی دارد. یکی از مشخصه‌های آن سرعت به شدت بالای انتقال آن از فردی به فرد دیگر است. این ویروس علاوه بر افراد مسن و کسانی که بیمار زمینه‌ای دارند، جوانان و کودکان را نیز درگیر می‌کند. شدت علائم در بیمار مبتلا به نوع دلتا، بیش‌تر است. مرگ‌ومیر ناشی از سویه دلتا، کمی بالاتر از نوع اولیه کروناست.

او در ادامه افزود: در همه‌گیری هر کدام از انواع کرونا، تعداد زیادی از افراد دچار می‌شوند و تا مدتی آنتی‌بادی محافظت کننده علیه آن نوع، در بدنشان وجود دارد. اکنون اکثریت مردم ایران به ویروس اولیه کرونا که از ووهان آمد، مبتلا شدند و آنتی بادی آن را دارند؛ اما دلیلی ندارد که آنتی‌بادی یک گونه از این ویروس، بر تمامی گونه‌های این بیماری موثر واقع شود. به همین خاطر حتی افرادی که واکسن دریافت کردند هم باید بدانند این بیماری ایمنی مطلق ندارد و ممکن است به سویۀ دلتا مبتلا شوند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به نوع دلتا چیست؟

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به نوع دلتا، تصریح کرد: راه‌های پیشگیری از نوع دلتا مانند گونه‌های قبلی این بیماری است. از طریق شست‌وشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، پرهیز از شرکت در تجمعات و خودداری از سفرهای غیر ضروری؛ می‌توان از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد. من در بین بیمارانم شخصی بود که در مسافرت به ارمنستان واکسن زده بود، اما باز در تجمعات سر مرز مبتلا به کرونا شده و به کشور برگشته بود.

او در خصوص کارکرد واکسن‌ها، گفت: کار عمده واکسن کاهش مرگ ومیر ناشی از این بیماری است. تأثیر دوم واکسن، این است که اگر فردی به به کرونا مبتلا شود، دچار علائم شدید نخواهد شد. اکنون گونۀ دلتای ویروس کرونا در جهان شایع شده. به همین خاطر کارخانه‌های واکسن‌سازی اگر می‌خواهند به‌روز باشند بایستی فرمولاسیون واکسن را طوری تنظیم و تغییر دهند که بر سویه‌های جدید این بیماری هم مؤثر باشد.

مسعود مردانی با اشاره به اینکه ممکن است افراد مبتلا به نوع دلتا علامتی از بیماری نداشته باشند، بیان کرد: همه انواع ویروس کرونا از جمله دلتا، موارد بدون علامت دارند. تفاوت آن با بقیه در سرعت بالای انتقال و شدت علائم در بیمار و مختصری بالارفتن آمار مرگ‌ومیر است. یادمان باشد که ۸۵ درصد افراد مبتلا به کرونا یا علامت ندارند و یا علائم بیماری در آن‌ها سبک بروز خواهد کرد.

این پزشک در پایان با اشاره به سابقه همکاری ایران و کوبا در ساخت واکسن، گفت: ما با کشور کوبا رابطه خوبی در تولید واکسن داشته و داریم. نمونه آن واکسن هپاتیت B است که حدود ۳۵ یا ۳۶ سال پیش از کوبا وارد شد. این واکسن بسیار خوب و مؤثر است. اخیرا با کوبا قرارداد دیگری بسته شده است.

واکسن نوترکیب کرونا نه تنها در کوبا بلکه در یکی دو ارگان در کشورمان در حال گذراندن مراحل تجربی یک و دو است که ان‌شاءالله یکی از واکسن‌های مؤثر در این بیماری خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1102711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =