۴ اولویت اصلی دستگاه قضا در پنج سال آینده

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ۴ اولویت اصلی قوه قضائیه در پنج سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شاید دغدغه این روزهای بسیاری از فعالان و دغدغه‌مندان سیاسی، ادامه سیر تحولی قوه قضائیه در زمان سکانداری حجت الاسلام اژه‌ای باشد. سیر تحولی که در ۳ سال گذشته با حضور سید ابراهیم رئیسی آغاز شد و به نوعی می‌توان گفت اعتماد افکار عمومی به قوه قضائیه را بازآفرینی کرد؛ اما باید دید که آیا انتخاب مدیری با سابقه از درون دستگاه قضا، می‌‎تواند روند تحولی سه سال گذشته را ادامه دهد یا خیر.

در همین ارتباط، سعید توانا راد دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در رابطه با ادامه روند تحولی قوه قضائیه در ۵ سال آینده، اظهارکرد: پتانسیل بالقوه برای ادامه سیر تحولی دوسال اخیر، همچنان در قوه قضائیه وجود دارد؛ اما این موضوع به مدیریت و راس قوه نیز وابسته است و باید ببینیم آیا آن جدیتی که در زمان آیت الله رئیسی در حوزه تحول وجود داشت، ادامه دار خواهد بود و یا به روزمرگی خواهد افتاد؟

وی افزود: حجت الاسلام اژه‌ای باتوجه به عملکرد خوب ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه، بنظر می‌رسد که راه سختی را در پیش داشته باشد. حجت الاسلام اژه‌ای از لحاظ رسانه‌ای نیز به تیمی قوی احتیاج دارد تا بتواند برخوردها و حملات رسانه‌ای احتمالی به این قوه را خنثی کند. درواقع مردم در ۵ سال آینده باید احساس کنند که روند تحولی دستگاه قضا و اصلاح ساختارهای ضعیف، ادامه دار خواهد بود.

زمان دادرسی‌ها باید به حداقل برسد

تواناراد با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های قوه قضائیه ادامه داد: اولین اولویت دستگاه قضا در ۵ سال آینده باید تلاش برای به حداقل رساندن زمان روند دادرسی باشد. درواقع وقتی شخصی برای گرفتن حق خود به دستگاه قضایی مراجعه می‌کند، باید مشکل او ظرف مدت یک الی دو ماهه حل و حکم نهایی صادر شود. روند فعلی قوه قضائیه هیچگونه بازدارندگی برای افراد متخلف و قانون شکن ندارد؛ به گونه‌ای که فردی هر خلافی دلش بخواهد انجام می‌دهد و شاید بعد ۳ سال به این خلاف رسیدگی شود.

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها در وهله اول به نیروی انسانی و منابع مالی نیاز دارد که بنظر می‌رسد در دولت جدید، این فرآیند به صورت بهتری انجام شود. باتوجه به اینکه آیت الله رئیسی سالیان متمادی در قوه قضائیه حضور داشته اند، شناخت خوبی نسبت به ساختار قوه قضائیه و نیازهای مالی آن دارند.

وی با اشاره به لزوم انجام فعالیت‌های رسانه‌ای در دستگاه قضا، گفت: قوه قضائیه باید همانند دو سال گذشته از لحاظ رسانه‌ای نیز قوی و پرفشار فعالیت داشته باشد؛ البته متاسفانه در همین چند روز که مدیریت جدید کار خود را در دستگاه قضایی آغاز کرده است، نشان می‌دهد که در زمینه مسائل رسانه‌ای ضعف جدی وجود دارد و بنظر نمی‌رسد که همانند دوره قبلی شاهد رویکرد رسانه‌ای قوی باشیم.

تواناراد افزود: اگر قوه قضائیه در ایجاد عدالت نیز عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد، بدون داشتن رسانه‌ای توانمند، احساس عدالت در جامعه و رضایت مندی از دستگاه قضایی ایجاد نخواهد شد.

مبارزه با فساد؛ اول از درون دستگاه قضا

وی مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی را از دیگر اولویت‌های مهم دستگاه قضایی در ۵ سال آینده دانست و بیان کرد: مبارزه با فساد در وهله اول باید بازدارندگی داشته باشد زیرا که در بسیاری از بخش‌ها، مشکلات قانونی وجود دارد و مجازات‌هایی که برای تخلف مدیران حکومتی و دولتی در نظر گرفته شده، در مقام اجرا و حتی برروی کاغذ، هیچگونه بازدارندگی ایجاد نمی‌کند. بنظر می‌رسد که اصلاح قوانین، افزایش سطح بازدارندگی احکام قضایی به ویژه برای مدیران متخلف و برخورد با ترک فعل‌ها، باید به صورت جدی تر ادامه داشته باشد.

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به لزوم بازخوانی حوادث پیش آمده در ۴۰ سال گذشته در کشور توسط دستگاه قضا، گفت: در ۴۰ سال گذشته، حوادث متعددی در کشور اتفاق افتاده است که علاوه بر افزایش نارضایتی مردم، هزینه‌های زیادی را به نظام تحمیل کرده است. قوه قضائیه باید با بازخوانی این حوادث، افراد و نهادهای مقصر در شکل گیری این حوادث را به پای میز محاکمه بکشاند مانند ماجرای گرانی بنزین که سهل انگاری و غرض ورزی در اجرای آن توسط دولت روحانی، کشور را به آشوب کشید.

محاکمه بانیان وضع موجود

تواناراد افزود: بنظر می‌رسد بخش قابل توجهی از مدیران رده بالای دولت تدبیر امید در هشت سال گذشته از جمله شخص رئیس جمهور روحانی، ظریف وزیر امورخارجه، زنگنه وزیر نفت و آخوندی وزیر مسکن سابق، باید پای میز محاکمه کشانده شوند و نسبت به وضعیتی که برای کشور درست کرده‌اند، پاسخگو باشند.

این فرآیند می‌تواند اولویت کوتاه مدت قوه قضائیه باشد و به نظرم امروز توقع فوری مردم از قوه قضائیه محاکمه بانیان وضع موجود و اعضای ارشد دولت روحانی است.

وی در پایان با اشاره به تعامل دولت جدید و قوه قضائیه خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه که رئیس جمهور منتخب از بدنه قوه قضائیه بوده است، آگاهی کاملی را مشکلات قوه قضایه دارد و می‌تواند به اصلاح روند قوه قضائیه از مجرای دولت، بسیار کمک کند. البته این موضوع نباید با دخالت در تصمیم گیری‌های قوه قضائیه اشتباه گرفته شود بلکه همراهی دولت جدید و قوه قضائیه‌، می‌تواند دوران طلایی برای جمهوری اسلامی رقم بزند، اگر آقایان قدر بدانند و انقلابی عمل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =