تمام توان وزارت ارشاد باید معطوف به ساماندهی فضای مجازی باشد

حجت الاسلام ارزانی گفت: شخصی که سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست می‌گیرد باید بداند امروز فرهنگ در فضای مجازی اداره می‌شود و بخش عظیمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف به فضای مجازی است.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، رییس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص انتخاب وزیر و کابینه کارآمد در دولت سیزدهم اظهار کرد: از دیدگاه من به عنوان یک خادم عرصه فرهنگی وزیر منتخب در وهله نخست باید با فرهنگ آشنا باشد یعنی اولویت مسائل فرهنگ را بداند، زیرا فرهنگ اولویت اول کشور ماست و مقام معظم رهبری در تائید آن فرمودند: (بن مایه اقتصاد ما فرهنگ است).

حجت الاسلام ارزانی ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: مورد بعدی این است که وزیر منتخب باید سابقه درخشانی در عرصه فرهنگ داشته باشد زیرا برخی بسیار انتزاعی فکر می‌کنند و تصورشان چندان عملیاتی نیست، فلذا در این مرحله نیز باید با شناخت کافی،رزومه و کارنامه خوبی نیز داشته باشد، زیرا ما قرار است سکان کشتی فرهنگ کشور را به دست کسی بسپاریم که خودش قبلا کشتی بان بوده است.

 وی ادامه داد: وزیر مورد نظر باید دارای روحیه جوانی باشد، البته نه به این معنی که جوان باشد زیرا ممکن است در سنین میانسالی، دارای روحیه جوانی و جوانگرایی باشد که این امر مورد نظر است.
این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: در عین حال نیز باید به انقلاب و مبانی انقلابی اعتقادی راسخ داشته و بداند که فرهنگ کدام جامعه، انقلاب و اسلامی را قرار است کنترل کند.

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: مورد بعدی نگاه سیستماتیک و زنجیره ای به عرصه فرهنگ است که آن مسئول باید بداند فرهنگ یک مولفه تنها نیست که بخواهد صرفا یک عرصه را حفظ کند و دیگر عرصه‌ها را رها کند، بلکه باید همه جانبه نگر باشد.

وی با اشاره به این موضوع که امروز در بحث فناوری، این پلتفرم‌ها هستند که کارها را سامان می‌دهند، بیان کرد: زمانی یک شخص به تنهایی می‌توانست تحول ایجاد کند، اما امروز علاوه بر اینکه ما به آن شخص با آن روحیه انقلابی گری نیاز داریم، احتیاج به شناخت و نگاه فناورانه او به این عرصه  نیز حس می‌شود زیرا در حال حاضر سیستم‌ها بسیار مهم هستند.

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها کمک می‌کند به اینکه شخصی که سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست می‌گیرد موفق باشد، زیرا امروزه فرهنگ در فضای مجازی اداره می‌شود و بخش عظیمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف به فضای مجازی است و اینکه مقام معظم رهبری در سخنانی هوشمندانه فرمودند: (من اگر رهبر نبودم، بدون شک به فضای مجازی می‌پرداختم) نشان‌دهنده این است که باید تمام حواس‌ها به این موضوع جمع باشد.

وی خاطرنشان کرد: عرصه اصلی در حال حاضر که بسیار مهم است، فضای مجازی است و باید به این عرصه جنگ نرم توجه داشت و یادآور شد که در آنجا با توصیه کار اصلاح نمی‌شود.

این مسئول فرهنگی با اشاره با اینکه وزیر پیشنهادی این حوزه باید بتواند با استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای زیر مجموعه وزارت ارشاد پلتفرم انقلابی و اسلامی را تهیه کند افزود: این پلتفرم در عرصه های مختلف با استفاده از سلایق و علایق مردم و همچنین عدول نکردن از خطوط قرمز، باشد و بستری را فراهم کند که مردم بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی تعامل با عرصه های مختلف فرهنگی را سرلوحه کار وزیر کارآمد عنوان کرد و افزود: مگر می‌شود شخصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و با حوزه علمیه، علما، مراجع عظام، دانشگاه‌ها، هنرمندان و دیگر اهالی فرهنگ ارتباط نداشته باشد، زیرا وزارت فرهنگ یک نهاد بسیار گسترده است و نهادها و زیرمجموعه‌هایی همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سازمان حج و زیارت را شامل می‌شود که هرکدام این‌ها به غیر از معاونت‌ها خودشان به اندازه یک وزارتخانه هستند و موضوعات قابل پیگیری بسیاری را شامل می‌شوند.
حجت الاسلام ارزانی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط با این سازمان‌ها و استفاده از ظرفیتشان و هم‌افزا کردن ظرفیت درونی وزارت فرهنگ که بحث بسیار مهمی است و همین ظرفیت در قالب سازمان‌های وابسته می‌تواند معین یکدیگر باشند و به هم کمک کنند.

کد خبر: 1102740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =