مصوبه پذیرش دانشجوی ارشد دیروز ابلاغ شد امروز لغو!

مصوبه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد از بین دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط، دیروز توسط مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم منتشر شد و امروز توسط وی تا انجام کار کارشناسی بیشتر لغو شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ طبق مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش دانشجو، از سال ۱۴۰۱ دانشجویان فقط در رشته‌های تحصیلی خود می‌توانند در مقطع ارشد مشغول به تحصیل شوند. در واقع این مصوبه امکان تغییر رشته در مقطع ارشد را از دانشجویان می‌گیرد. این در حالی است که بسیاری از دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی بعد از دوره کارشناسی علاقه‌مند به تغییر رشته و تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستند.

این مصوبه دیروز توسط محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی به دانشگاه‌ها اعلام شد. بعد از انتشار این نامه موجی از اعتراضات نسبت به این تصمیم توسط دانشگاهیان در فضای مجازی ایجاد شد. علاوه بر دانشجویان و برخی اساتید دانشگاه که خود از رشته‌های مهندسی به رشته‌های علوم انسانی تغییر رشته داده بودند؛ برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به این مصوبه معترض شدند.

شواری سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی 9 عضو دارد که با حضور 5 عضو می‌تواند؛ تصمیمات خود را مصوب کند. وزرای علوم و بهداشت، روسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور، دو نفر از روسای دانشگاه‌های دولتی به انتخاب وزارتین، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر در این شورا عضویت دارند.

این تصمیم در حالی توسط شورا مصوب شده که اعضای حاضر در جلسه بررسی این موضوع مشخص نیستند. مهرداد ویس‌کرمی عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو دیروز در گفت‌وگو با «خانه ملت» گفته است: هیچ یک از نمایندگان ناظر در این شورا در نشستی که این تصمیم اتخاذ شده حضور نداشتند.

ویس‌کرمی در ادامه بیان می‌کند: ممکن است فردی استعداد تحصیل در چند رشته را داشته باشد و نباید این حق از وی برای تحصیل در رشته‌های مختلف اخذ شود. مشخص نیست این تصمیم در پایان کار دولت دوازدهم به چه علتی گرفته شده است و این مصوبه در این مقطع زمانی جای سئوال دارد.

اما کاربران در فضای مجازی نیز واکنش‌های مختلفی به این مصوبه داشتند. یکی از اولین واکنش‌ها مربوط به اکانت روزنامه دانشگاه شریف بود و در توییت خود لیستی از از اعضای هیئت‌علمی دانشکده ‎مدیریت و اقتصاد شریف و دانشکده اقتصاد دانشگاه ‎خاتم منتشر کرد که از رشته‌های مهندسی به رشته‌های اقتصاد و مدیریت تغییر رشته داده بودند.

مصوبه پذیرش دانشجوی ارشد دیروز ابلاغ شد امروز لغو!

مصطفی زالی استاد رشته فلسفه دانشگاه تهران که در رشته مهندسی کامپیوتر هم تحصیل کرده است در توییت خود نوشت: «طبق مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، رشته داوطلبان کارشناسی ارشد باید با رشته کارشناسی آنها مرتبط باشد؛ مصوبه‌ای در تعارض با روند جاری جهان که موجب کاهش رقابت در کنکور رشته‌های علوم انسانی و افزایش مهاجرت فارغ‌التحصیلان فنی علاقه‌مند به تحصیل در علوم انسانی نیز خواهد شد.»

مصوبه پذیرش دانشجوی ارشد دیروز ابلاغ شد امروز لغو!

عباس عبدی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم نسبت به این مصوبه واکنش نشان داد و آن را خجالت‌آور دانست. عبدی در توییت خود گفته است: «خجالت‌آور است. اگر این قاعده بود امروز محمد فاضلی باید دکترای مهندسی می‌داشت و نه دکترای جامعه شناسی. این خدمت به علوم اجتماعی است یا خیانت؟» محمد فاضلی که در این توییت به وی اشاره شده است یکی از اساتید برجشته کشور در رشته جامعه‌شناسی است که پیش از تحصیل در این رشته مهندسی صنایع خود را از دانشگاه امیرکبیر گرفته بود.

مصوبه پذیرش دانشجوی ارشد دیروز ابلاغ شد امروز لغو!

امیر ناظمی معاون وزارت ارتباطات هم در توییتی انتقادی نسبت به این مصوبه نوشت: «کاش برای دستورات و مصوبات، لازم بود دلایل هم منتشر می‌شد؛ خصوصا مواردی که برای اولین بار در جهان و تاریخ، ابداع می‌شود! و خصوصا برای آن‌که بفهمیم چه کسانی، به اتکاء کدام دانش و مطالعه، این تصمیم‌ها را می‌گیرند! گویا دیگرانی هستند که تشخیص می‌دهند چه رشته‌ای به علایق من مرتبط است!»

مصوبه پذیرش دانشجوی ارشد دیروز ابلاغ شد امروز لغو!

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش مجلس هم در توییت خود به وزارت علوم تاخت و این تصمیم را در راستای ایجاد نارضایتی در مردم دانست و نوشت: «مصوبه اخیر شورای سنجش مبنی بر پذیرش داوطلبان ارشد ازبین دانش‌آموختگان رشته ‌مرتبط، احتمالا آخرین تیر غلامی وزیر ضعیف و ‌ناکاربلد علوم بر وضعیت آموزش عالی کشور است. بخش‌هایی از دولت روحانی ماموریت خود را در ایجاد نارضایتی عمومی تعریف کرده اند. در وزارت عتف این ماموریت به که واگذار شده؟»

مصوبه پذیرش دانشجوی ارشد دیروز ابلاغ شد امروز لغو!

علاوه بر موضع‌گیری افراد شناخته شده، کاربران عادی هم نسبت به این تصمیم ناگهانی شورای سنجش و پذیرش واکنش منفی داشتند و از تجربه خود در تغییر رشته گفتند. کاربری به نام سمیرا مهدوی‌زاده در توییت خود نوشت: «به عنوان کسی که ارشد هم در رشته مدیریت دارم هم مهندسی مخابرات ، انقدر که موفق در درسهای علوم انسانی بودم قابل قیاس با دوره مهندسی‌ام نیست. فرصت تغییر رو از هیچکس نباید گرفت. لطفا این ذهن بیمارگونه تفرقه افکن رو جمع کنید .»

مجید شاکری که خود درس‌خواند اقتصاد است در این زمینه نوشت: «من متخصص آموزش نیستم؛ اما در شرایطی که هدایت تحصیلی در ایران عمیقا ناکام است و نیز دانشگاه‌ها اجازه ارائه مستقل دوره‌های بین رشته‌ای را مگر با محدودیتهای بسیار ندارند، ممنوعیت تغییر مسیر تحصیلی در ارشد را یک ظلم بزرگ می‌بینم»

مصوبه پذیرش دانشجوی ارشد دیروز ابلاغ شد امروز لغو!

علی پارسانیا هم کاربر دیگری است که سابقه تغیر رشته دارد و در توییت خود نوشته است: «به عنوان یک تغییر رشته‌ای از فنی به انسانی، همیشه بابت اینکه کارشناسی‌ام را فلسفه نخواندم، حسرت می‌خورم. با وجود این اگر امکان تغییر رشته نبود، الان در بهترین حالت در گوشه یک کارخانه مشغول تعمیر یک ماشین فکستنی بودم. آیا این انصاف بود؟»

مصوبه پذیرش دانشجوی ارشد دیروز ابلاغ شد امروز لغو!

در حالی که واکنش‌ کاربران در فضای مجازی نسبت به این مصوبه ادامه دارد و حتی کمپین‌هایی هم توسط دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای درخواست لغو این مصوبه تشکیل شده بود؛ امروز صبح آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در خصوص مصوبه تغییرات احتمالی آزمون کارشناسی ارشد اعلام کرد: «تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.»

آهنچیان در حالی این نامه را به دانشگاه‌ها ارسال کرده است که طبق قانون چنین اختیاری را ندارد و نمی‌تواند برخلاف مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که یک شورای بالادستی است؛ تصمیمی بگیرد. از شواهد امر چنینی به نظر می‌آید که این تصمیم بیشتر از اینکه تصمیم شورا باشد؛ تصمیم وزارت علوم بوده و بعد از انتقادات برخی از اعضای شورا مانند نمایندگان مجلس و البته اساتید دانشگاه از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =