درخواست از وزیر علوم دولت آینده: آیین‌نامه ارتقای اساتید را تغییر دهید

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: وزیر علوم آینده باید در برخی از آیین‌نامه‌ها از جمله ارتقای درجه استادی بازنگری انجام دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، منتخب مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، باید طی هفته‌های آتی وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از نظر اعضای هیئت علمی باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند دانشگاه‌ها را از رکود علمی نجات دهد و پویایی را به فضای علمی بازگرداند.

همچنین اعضای علمی دانشگاه‌ها نیز مطالباتی از وزیر علوم آینده دارند و امیدوارند که صدای درخواست‌ آنها به این وزارتخانه برسد.

مریم آقایی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مطالبات استادان دانشگاه‌ها از وزیر علوم دولت سیزدهم بیان کرد: در حال حاضر همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با استادان دانشگاه‌های دولتی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوی جدی‌ترین مطالبه از وزیر علوم است.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دانش آموخته دانشگاه‌های دولتی بوده و جزو نخبگان کشور محسوب می‌شوند و این ناعدالتی در حقوق دریافتی آنها را دل آزرده و ناامید می‌کند. همچنین دریافتی پایین باعث می‌شود استادان درگیر مشکلات معیشتی باشند و زمان کافی برای انجام تحقیق و پژوهش در اختیار ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با اشاره به مطالبه آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از وزیر علوم اظهار کرد: بسیاری از آیین‌نامه‌های آموزشی موجود کاربردی نیستند و باید مورد بازنگری قرار بگیرند. به عنوان مثال تعداد مقالات اعضای هیئت علمی شاخص اثرگذاری در ارتقای درجه استادی آنها محسوب می‌شود. در حالی که سواد و کارآمدی استادان باید در کنار مقالات و کتب در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اعضای هیئت علمی به طور معمول آموزشی هستند و جذب پژوهشی هیئت علمی در ایران جایگاهی ندارد، گفت: انجام و پیگیری طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی در جامعه که می‌تواند عملیاتی شوند باید ملاک اصلی برای ارتقای درجه استادی باشند. 

آقایی ادامه داد: به روز رسانی و بازنگری در سر فصل‌های دروس در دانشگاه‌ها باید با ابلاغ وزیر علوم صورت بگیرد چراکه دانشجویان احساس نکنند، در کلاس‌های درس، آموخته جدیدی به دست نمی‌آورند. 

نه سیاسی نه علمی؛ شخصیت وزیر علوم باید دوجهی باشد

این استاد فقه و  حقوق دانشگاه آزاداسلامی واحد سمنان در پاسخ به این پرسش که وزیر علوم دولت سیزدهم باید چه ویژگی‌های شخصیتی داشته باشد؟، گفت: وزیر علوم آینده برای اینکه کارآمد باشد باید حتما علم دانشگاهی توام با روحیه مدیریت جهادی داشته باشد. وی باید در وزارت علوم تحول بنیادی ایجاد کند چرا که پویایی و روزآمد بودن از ویژگی‌های اصلی جامعه دانشگاهی است.

وی ادامه داد: وزیر علوم دولت سیزدهم باید معاونان و مدیران خود را به درستی انتخاب کند چراکه در وزارتخانه فعلی شاهد بودیم مسئولان کارایی لازم را نداشتند و باعث ایجاد رکود علمی در دانشگاه‌ها شدند.

آقایی با بیان اینکه وزیر علوم و معاونان وی باید از بطن دانشگاه باشند، گفت: فردی که از نزدیک با دانشگاه و دانشجویان و مشکلات آنها آشنا نیست به طور قطع درک دقیقی نیز از مسائل و دغدغه‌های دانشگاهیان ندارد. به عنوان مثال با دانشگاه‌هایی مانند آزاداسلامی، پیام نور و فرهنگیان آشنا باشند. همچنین وزارت علوم دولت سیزدهم نباید به دنبال حذف دانشگاه‌ها باشد چراکه آنها را رقیب دانشگاه‌های دولتی می‌داند.

این استاد دانشگاه درباره ابعاد شخصیتی و کارنامه‌ فعالیت وزیر علوم آینده اظهار کرد: وزیر علوم نباید تک بعدی، فردی دانشگاهی یا سیاسی باشد، بلکه باید در هر دو موضوع توانمند باشد. اگر وزیر علوم تنها دانشگاهی باشد قطعا نمی‌تواند سیاست‌گذاری کلان برای دانشگاه‌های کشور داشته باشد و اگر تنها بعد سیاسی داشته باشد نمی‌تواند روابط مناسبی با دانشجویان و اعضای هیت علمی برقرار کند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاخص تعهد و تخصص باید توامان در وزیر علوم آینده وجود داشته باشد تا بتواند مشکلات جامعه دانشگاهی را حل کند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1102753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =