چرا بحران لبنان برای اسرائیل تبدیل به چالش شد؟

تغییر ناگهانی دیدگاه رژیم صهیونیستی درباره بحران لبنان و توصیه این رژیم به آمریکا برای حمایت از ارتش لبنان از چند جنبه جای تامل دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از روزنامه الاخبار، رژیم صهیونیستی تا همین اواخر تلاش می‌کرد تا از طریق گزارش‌های رسانه‌ای خود نسبت به بحرانهای به وجود آمده در لبنان وانمود به بی‌طرفی کند. تل‌آویو در ابتدا اینگونه ارزیابی می‌کرد که اولین تاثیر بحران‌های پیچیده لبنان بر دشمن درجه یک اسرائیل یعنی حزب الله خواهد بود. با این حال صهیونیست‌ها نمی‌توانستند این موضع خود را در رسانه‌هایشان پنهان کنند که امیدوارند شرایط آشفته لبنان موجب جدایی مردم این کشور از حزب‌الله شود.

اما اسرائیل در هر صورت تلاش کرد تا واکنش مستقیم و علنی به بحران‌های لبنان نشان ندهد و از افشای نقش خود در کنار آمریکا برای تشدید بحران‌های لبنان خودداری کرد. اما وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که صهیونیست‌ها نتوانستند ساکت بمانند و توجه آنها به عرصه داخلی لبنان و بحران‌های متعدد این کشور از زبان مقامات رژیم اسرائیل و رسانه‌های آن آشکار شد.

اما چه چیزی موجب شد تا رژیم صهیونیستی در این زمینه موضع‌گیری کند و چه چیزی موجب شده تا «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم درباره بحران‌های لبنان اظهار نظر کرده و بگوید که وزیر جنگ و وزیر امور خارجه اسرائیل فضای لبنان را زیر نظر دارند. همچنین چه چیزی موجب شده که «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از کمک به لبنان برای حل بحران مالی این کشور صحبت کند آن هم در حالی که چند روز قبل از آن تهدید به کشتن غیر نظامیان لبنانی کرده بود.

علاوه بر آن چه چیزی باعث شده تا موسسه امنیتی اسرائیل به آمریکا توصیه کند که ارتش لبنان را تحت حمایت قرار دهد. آیا مقامات و موسسات صهیونیستی برای اظهار نظر درباره وضعیت لبنان در نقش یک تحلیلگر سیاسی و اقتصادی این اوضاع را ارزیابی می‌کنند یا اینکه اهداف دیگری دارند.

روشن است که بحران لبنان فرصت مناسبی برای اسرائیل به شمار می‌رود که معتقد است اگر از آن به خوبی استفاده کنند می‌تواند بخش زیادی از چیزهایی که طی سال‌های گذشته با گزینه‌های نظامی نتوانسته به آنها برسد را به دست بیاورد. اما در کنار این امیدها، تهدیدها و چالش‌های زیادی نیز پیشروی رژیم صهیونیستی قرار دارد و در واقعیت ممکن است همه پروژه‌هایی که این رژیم و ایالات متحده علیه لبنان طراحی کرده‌اند به شکست منجر شود.

روز گذشته نفتالی بنت گفت که او به همراه وزیر جنگ و وزیر خارجه اسرائیل درباره شرایط لبنان در آماده‌باش هستند. این اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیانگر ارزیابی موقعیت اسرائیل در قبال لبنان است که نشان می‌دهد این رژیم وضعیت آمادگی خود را در سطح نظامی و سیاسی در قبال لبنان بررسی می‌کند و توجه مستقیم به تغییرات در عرصه لبنان دارد. اما واضح است که اشاره به نام بنی گانتس در صحبتهای نفتالی بنت در مرحله اول نشانه تهدید بازدارنده است و همچنین بیانگر نگرانی شدید صهیونیست‌ها از تحولات لبنان از جنبه نظامی است.

اسرائیلی‌ها هم زمان با اینکه از بحرانهای پیچیده به وجود آمده در لبنان خوشحال هستند، نگرانند که وضعیت به همین روال ادامه پیدا نکند. آنچه که طی دو روز گذشته توسط مقامات و موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی درباره لبنان مطرح شد یک هشدار و تهدید بود مبنی بر اینکه آیا هرج و مرج در لبنان در راه است و آیا تلاش‌هایی که برخی شخصیت‌های لبنانی برای رفع محاصره و عبور از بحران انجام می‌دهند، نتیجه خواهد داشت.

نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی همچنین در اظهارات خود مبنی بر نگرانی درباره اوضاع داخلی لبنان به نام «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه اسرائیل نیز اشاره کرد که این موضوع جای تامل دارد؛ چراکه او نقش مهمی در ارتباط با شرکای خارجی اسرائیل بازی می‌کند و این موضوع را نباید فراموش کنیم که هر موضوع مهمی که به لبنان مربوط می‌شود به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که متحدان رژیم صهیونیستی هستند نیز مربوط است.

در همین زمینه اخیراً روزنامه صهیونیستی «معاریو» در گزارشی نوشت که اسرائیل دوستان خود را در خلیج فارس تحت فشار قرار داده که حتی یک دلار نیز به لبنان  کمک نکنند. همین رسانه در ادامه نوشت، سیاست کنونی اسرائیل در قبال بحران لبنان منطقی است اما ممکن است نتایج نامطلوبی داشته باشد؛ زیرا در صورت عدم کمک غرب، روسیه و چین به سمت لبنان آمده و درباره سرمایه گذاری در بازسازی بنادر و ایجاد نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در این کشور صحبت می‌کنند. این یک سناریو نگران کننده برای اسرائیل است؛ چرا که هم اکنون از اقدام علنی علیه حزب‌الله منصرف شده و اگر روسیه نیز وارد عرصه لبنان شود، فضا برای اسرائیل تنگ‌تر خواهد شد.

واکنش‌هایی که اخیراً در رسانه‌ها و از جانب موسسات و مقامات صهیونیستی مشاهده می‌شود بیانگر ترس اسرائیل از خالی شدن عرصه لبنان برای کشورهای شرقی جهت حل بحران‌های این کشور است. در واقع تل‌آویو می‌ترسد که بحران لبنان نه تنها تأثیر منفی بر حزب‌الله نداشته باشد بلکه در صورتی که این حزب و متحدان آن بتوانند اوضاع لبنان را بهبود ببخشند مقاومت لبنان در بین مردم محبوب‌تر نیز می‌شود.

روز گذشته همچنین نهاد امنیتی اسرائیل به آمریکا توصیه کرد که از ارتش لبنان حمایت کند؛ چراکه معتقد است سقوط ارتش لبنان موجب ایجاد خلاء در این کشور خواهد شد که حزب الله و ایران می‌توانند آن را پر کنند و نتیجه این است که برای جلوگیری از اجرای چنین سناریویی آمریکا باید از تشکیلات نظامی در لبنان حمایت کند.

اطلاعاتی که روز گذشته در رسانه‌های صهیونیستی درباره بحران لبنان و رویکرد اسرائیل به آن منتشر شد مهمترین دیدگاه اسرائیل در قبال اوضاع لبنان به شمار می‌رود و بیانگر آن است که اسرائیل پس از چند ماه خوشبینی و امیدواری و شرط بندی روی بحران‌های لبنان به عنوان فرصتی علیه حزب الله اکنون احساس نگرانی کرده و در حال تغییر دیدگاه خود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =