سهم‌خواهی جریانات سیاسی دردسر وزیر علوم آینده

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد گفت: وزیر علوم باید بتواند در مقابل سهم‌خواهی جریان‌های سیاسی ایستادگی کند و اجازه ندهد دانشگاه‌ها به حیاط خلوت این جریانات تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، هر چه به روزهای پایان فعالیت وزارت علوم دولت دوازدهم و وزیر علوم فعلی نزدیک می‌شویم، درخواست‌ها و مطالبات فعالان دانشجویی، اعضای هیئت علمی و دانشجویان از وزیر علوم آینده شدت بیشتری می‌گیرد. مطابات دانشجویان بیشتر شامل معیشت دانشجویان دکتری، نبود سیاسی کاری در این وزارتخانه، جلوگیری از فرار نخبگان و تخصیص ساختمانی برای فعالیت انجمن‌های علمی است. همچنین استادان نیز خواستار بازنگری آیین‌نامه ارتقای درجه استادی و همسان‌سازی حقوق هستند.

سعید کرمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره ویژگی‌های وزیر علوم دولت سیزدهم بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور نیازمند جهش علمی و ارتباط مستمر با صنعت برای رفع نیازهای جامعه هستند. موضوعی که در وزارت علوم دولت دوازدهم به آن توجهی نشده بود.

وی با بیان  اینکه جامعه دانشگاهی باید پویایی علمی داشته باشد،  گفت: در حال حاضر وزارت علوم نیازمند یک تحول بنیادین است که سند آن باید توسط وزیر علوم آینده تدوین شود. در نتیجه تحول خواهی یکی از ویژگی‌های بارز وزیر علوم باید باشد. 

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد ادامه داد: تمامی وزرا باید با برنامه و استراتژیک وارد وزارتخانه متبوع خود شوند. وزیر علوم نیز از قاعده مستثنی نبوده و باید برای خروج دانشگاه‌ها از رکود علمی دارای طرح و ایده باشد.

وی ضمن انتقاد از بی‌برنامگی در وزارتخانه علوم فعلی عنوان کرد: برخی از وزرای علوم پیشین با برنامه مناسب وزارتخانه را اداره می‌کردند. به عنوان مثال از علم استادان و دانشجویان و تجهیزات دانشگاهی برای پیشبرد اهداف و افزایش توان موشکی، نظامی و دفاعی در صنعت هوا و فضا استفاده می‌شد.        

کرمی با تاکید بر اینکه وزیر علوم نباید تمایل به سیاسی کاری داشته باشد، گفت: وی نباید برای پیشبرد اهداف سیاسی در وزارت علوم، مسئولیت دانشگاه‌ها را بین جناح‌های سیاسی یا افراد وابسته به این جریانات تقسیم کند.

این دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی واحد مشهد اضافه کرد: وزیر علوم باید بتواند در مقابل فشارهای سیاسی برای سهم خواهی ایستادگی کند و اجازه ندهد دانشگاه‌ها به حیاط خلوت جریانات سیاسی تبدیل شود. همچنین دانشگاه‌ها نباید به محلی برای نیروسازی برای احزاب سیاسی رادیکالی تبدیل شوند.

وی درباره مطالبه اصلی دانشجویان از وزیر علوم آینده اظهار کرد: وجود چند صدایی و تکثر تشکل‌های دانشجویی درخواست دانشجویان از وزیر علوم است. همچنین ایجاد محیط سیاسی سالم برای فعالیت تشکل‌ها از الزامات جامعه دانشگاهی است چرا که در حال حاضر فضای سیاسی دانشگاه‌ها خیلی مناسب نیست.

کرمی با اشاره به انتصاب معاونان فرهنگی و دانشجویی در وزارت علوم و دانشگاه‌ها، گفت: برخی از معاونان وزارت علوم فعلی با اتخاذ سیاست‌های نادرست و سیاسی کاری‌های خود باعث انحراف فعالیت دانشجویان و دانشگاه از مسیر پویایی سالم برای خدمت به جریانان سیاسی و علمی دانشجویی است. 

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در پایان خاطرنشان کرد: تخلفات موجود در فعالیت‌های پژوهشی، تعداد مقالات ضعیف از سوی دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری و استادان و بی‌توجهی به پایان‌نامه‌های قوی دانشجویی به عنوان پایه پژوهشی در راه حل‌های مدیریتی  کشور موضوعاتی است که باید مورد توجه وزیر علوم آینده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =