کارمزد ثابت صندوق های بورسی کاهش یافت

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: زمانی که صندوق سرمایه گذاری عملکرد بهتری نسبت به شاخص داشته باشد، کارمزد عملکرد به آن تعلق می‌گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص عملکرد محور شدن کارمزد صندوق‌های سرمایه گذاری اظهار کرد: مدیران صندوق‌ها براساس اندازه حجم صندوق،کارمزد دریافت می‌کردند، به این معنی که، عملکرد صندوق تاثیری بر کارمزد صندوق نداشت.

او بیان کرد: به عنوان مثال، در زمانی که بازدهی شاخص و صندوق ۹۰ درصد بود، کارمزد صندوق نیز ۹۰ درصد افزایش می‌یافت ولی در حال حاضر ما کارمزد ثابت صندوق را از ۲ درصد به ۱/۵درصد کاهش دادیم و در زمانی که صندوق عملکرد بهتری نسبت به شاخص داشته باشد، کارمزد عملکرد به آن تعلق می‌گیرد که سبب می‌شود، صندوق‌های بورسی برای افزایش کارمزد بهتر از شاخص عمل کنند.

فدایی در رابطه با فرمول محاسبه کارمزد صندوق‌های بورسی گفت: قبلا فرمول محاسبه به این صورت بود که، وقتی صندوقی ۱۰۰ میلیارد تومان بود، ۲ درصد از صندوق به عنوان کارمزد اخذ می‌شد و ممکن بود صندوقی ۱۰۰ درصد بازدهی می‌گرفت، ولی شاخص ۱۵۰ درصد بازده داشت که در این صورت کارمزد مدیر صندوق بسیار زیاد بود؛ ولی در فرمول محاسبه کارمزد جدید که ۱۰ درصد بازدهی مازاد نسبت به ۹۰ درصد بازده شاخص هست،  براساس عملکرد صندوق‌ها کارمزد دریافت می‌شود.

او در پایان تاکید کرد: افرادی که در صندوق‌های بورسی زیان می‌بینند نیز باید کارمزد بدهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1102953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =