بازیگر سینما و تلویزیون/ زهرا سعیدی کیست؟

زهرا سعیدی بازیگر سینما و تلویزیون نخستین بار در سال 1369 در سن 37 سالگی در سریال مهر و ماه به کارگردانی حمید لبخنده بازی کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، همه آنهایی که مجموعه «ستایش» را دیده اند بازی زهرا سعیدی را در نقش مادر ستایش به خاطر دارند، وی از معدود بازیگران موفق و کم حاشیه عرصه سینما و تلویزیون است که الفبای بازیگری را در سال های نوجوانی در اداره ارشاد شیراز آموخت و مدتی نیز در نمایشنامه‌های مختلف ایفای نقش کرد، اما به احترام خواست مادرش بازیگری را کنار گذاشت و ضمن دبیری به همسرداری و بچه داری پرداخت و از آنجا که همسرش مجید افشاریان از هنرمندان مطرح شیراز بود طی تعطیلات تابستانی، در نمایشنامه‌هایی به کارگردانی افشاریان شرکت می کرد.

زهرا سعیدی با کدام سریال توانست خودش را به مخاطبان تلویزیون معرفی کند؟

زهرا سعیدی بازیگر سینما و تلویزیون متولد سال 1332 در شهر آبادان است، وی نخستین بار در سال 1369 در سن 37 سالگی در سریال مهر و ماه به کارگردانی حمید لبخنده بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال یوسف پیامبر، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای زهرا سعیدی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون پرویز پورحسینی، محبوبه بیات، فلورا سام و علی دهکردی را تجربه کرد. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به بازیگری در سریال یوسف پیامبر، سریال هوش سیاه 2 و سریال مریم مقدس اشاره کرد.

وی در سال 1387 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرده است. او در این سال با بازی در 5 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون خود را به مردم معرفی کرد. آثار مهم زهرا سعیدی در این سال، بازیگری در سریال یوسف پیامبر به کارگردانی فرج‌الله سلحشور، فیلم چهره به چهره به کارگردانی علی ژکان، فیلم ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی، سریال بانو به کارگردانی سید فرید سجادی‌ حسینی و سریال آواز در باران به کارگردانی صدرالدین شجره محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی زهرا سعیدی بازی در سریال یوسف پیامبر بوده است. زهرا سعیدی سال 1387 در 55 سالگی در سریال یوسف پیامبر نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با فرج‌الله سلحشور همکاری داشته است.

وی توانست با بازی در سریال یوسف پیامبر تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر مصطفی زمانی، کوروش زارعی، کتایون ریاحی و محمود پاک‌نیت بر تجارب او افزود.
سعیدی علاوه‌بر سریال یوسف پیامبر، سال 1392 در 60 سالگی در سریال هوش سیاه 2 نیز بازی کرده است. وی این‌بار با مسعود آب‌پرور یعنی کارگردان سریال هوش سیاه 2 و هنرمندانی چون حسین یاری، یغما یارعلی، کیکاوس یاکیده و کیهان ملکی همکاری داشت.

در این سال‌ها سعیدی با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران جعفر دهقان با 7 مرتبه، داریوش ارجمند با 6 مرتبه، محمود پاک‌نیت با 6 مرتبه، پرویز پورحسینی با 5 مرتبه و کتایون ریاحی با 5 مرتبه بیشترین همکاری را با زهرا سعیدی داشته‌اند.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی زهرا سعیدی آن هست که در مدت زمان بازیگری خود، هم در تلویزیون و هم در سینما بازی کرده است. وی را باید بیشتر بازیگر تلویزیون بدانیم چرا که 63% آثار وی تلویزیونی و 37% آثارش سینمایی است.

در واقع سعیدی از مجموع 45 اثری که در کارنامه دارد، در 28 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال در جستجوی آرامش، سریال عمودی‌ها، سریال نزدیکی‌های بهشت، سریال ماه و پلنگ، سریال کیمیا، سریال بی قرار، سریال حانیه، سریال هوش سیاه 2، سریال رخنه، سریال زیگزاگ، سریال ستایش، سریال مسافرچی‌جست، سریال نردبام آسمان، سریال یوسف پیامبر، سریال بانو، سریال آواز در باران، سریال فسیل زنده، سریال پرستار، سریال ما چند نفر، سریال عشق را خط نزن، سریال فرستاده، سریال پیله های پرواز، سریال مریم مقدس، سریال روزهای زندگی، سریال به رنگ صدف، سریال خورشید شب، سریال همسایه و سریال مهر و ماه نام‌های و در 17 اثر در سینما با نام‌های فیلم جنایت و مکافات، فیلم تگرگ و آفتاب، فیلم شبکه، فیلم مسافر ارغوان، فیلم چهره به چهره، فیلم ملک سلیمان، فیلم یوسف پیامبر، فیلم سالاد فصل، فیلم دوشیزه، فیلم بی تو تنهایم، فیلم تیک، فیلم صنوبر، فیلم انتظار، فیلم دختری بنام تندر، فیلم مریم مقدس، فیلم شیدا و فیلم شیخ مفید بازی کرده است.

زهرا سعیدی از سال ۶۹ تا امروز در ده ها مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی بازی داشته است، این اواخر نیز شاهد بازی اش در مجموعه مناسبتی «زمانی برای عاشقی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بودیم.

مادرانه های بی شماری که زهرا سعیدی در کارنامه خود دارد

سعیدی در مصاحبه ای که با یکی از رسانه های داشت بیان کرد: در سال های ۶۸، ۶۹ که دبیر زبان دبیرستان های شیراز بودم، همسرم مجید افشاریان که یکی از بنیانگذاران تئاتر شیراز بود، به تهران منتقل شد و از شیراز به تهران آمدیم. تا آن زمان برای بازیگری پیشنهادات زیادی به من می رسید، اما وقتی متوجه می شدند ساکن شیراز هستم و حرفه ام معلمی است، قضیه به فراموشی سپرده می شد وقتی به تهران آمدیم توسط حسن فتحی برای سریال «همسایه ها» دعوت به کار شدم و در همان ایام در مجموعه «به رنگ صدف» ایفای نقش کردم.
این بازیگر مطرح بیان کرد: بعد از درگذشت همسرم در سال ۷۵ منبع درآمد بزرگ خانواده مان حذف شد و من برای آنکه بتوانم هزینه زندگی و تحصیلات فرزندانم را تامین کنم، تصمیم گرفتم ضمن معلمی بازیگری را نیز ادامه بدهم و از آنجا که بازیگری به وقت زیادی نیاز داشت، در سال ۷۷ با ۲۰ سال سابقه درخواست بازنشستگی کردم و بازنشسته شدم و از آن زمان تا به امروز در این عرصه فعالیت دارم.

وی خاطرنشان کرد: پسرم ایمان کارگردان است و در کارهای او کاراکترهای متفاوتی را ایفای نقش کرده ام به عنوان نمونه، در یک تله فیلم با عنوان «ماروپله» که در ژانر طنز است ایفاگر نقش زنی بودم که به نوعی گیج می زند و ضرب المثل ها را به شکل درهم و برهم در گفتارهایش می آورد که فکر می کنم بد نشده باشد. در آن تله فیلم با چهره جدیدی به نام حسین پهلوان زاده و عروسم سوده شرحی همبازی هستم.

این بازیگر پیشکسوت می گوید که فرزندانم بهترین منتقدانم هستند. آنها کاراکتر مادر روح الدین در مجموعه «صنوبر» را بهترین کارم می دانند و خودم کاراکتر ریحانه را در «به رنگ صدف» خیلی می پسندم و دلخواهم این است که ایفاگر نقش یک زن مبارز، مثبت و فداکار، یا ایفاگر کاراکتری باشم که ۲۰ سالگی، میانسالی و سالمندی او را به تصویر بکشم.

وی افزود: از نظر من، بازیگر در ارائه کاراکترهای سخت می تواند توانایی هایش را به نمایش بگذارد. زمانی که ۳۷ ساله بودم ایفاگر نقش زنی شصت هفتاد ساله شدم. فردای پخش آن کار بانویی مرا دید و گفت بزنم به تخته، خوب مانده ای. شما همسن مادر من هستی و جالب است بگویم آن زن همسن خودم بود. همیشه شاکر داشته هایم بودم و هرگز درگیر هیچ دغدغه ای نبوده ام. از حسودی بدم می آید و همیشه خوبی اطرافیان را آرزو کرده ام، هیچوقت دروغ نگفته ام و همواره ذهنی آرام داشته ام و تصور می کنم دلیل خوب ماندنم ذهن همیشه آرامم باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حدیث IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      1 0
      خانوم سعیدی واقعابازیگرتوانمندوبی نظیری هستن نقش زیبای ایشون درسریال حضرت یوسف درذهن هاهمیشه ماندگاره