ترکیه: فرودگاه کابل امن نباشد، افغانستان منزوی می‌شود

وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر لزوم ایمن بودن فرودگاه بین‌المللی کابل جهت تداوم فعالیت دیپلمات‌های خارجی در این کشور، گفت اگر این فرودگاه بسته شود افغانستان نیز در روابط بین‌المللی منزوی می‌گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (سه‌شنبه) از تداوم مذاکرات این کشور با متحدانش درخصوص مدیریت و مسئولیت امنیتی فرودگاه بین المللی کابل خبر داد.

آکار طی نشست خبری در این‌باره گفت: «موضوعاتی وجود دارد که ما در جریان گفت‌وگوها با لوید آستین [وزیر دفاع آمریکا] بر سر آنها توافق کردیم. پیشرفت‌های مثبتی حاصل شده است. همانطور که می‌دانید رئیس‌جمهور [رجب طیب اردوغان] با [جو] بایدن [همتای آمریکایی خود] دیدار کرد. چارچوبی مشخص شده و کار در حوزه تعیین شده ادامه دارد».

به نوشته وبگاه «هابرترک»، وی ضمن اشاره به تماس‌های تلفنی که با برخی از همتایان خود به ویژه لیود آستین داشته، توضیح داد: «ما به برادران افغان خود می‌گوییم که روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی با یکدیگر داریم. از نظر صلح و امنیت هر کاری که باید می‌شد، تاکنون انجام داده‌ایم و از هم اکنون نیز در همان جهت به کار خود ادامه خواهیم داد. با در نظر گرفتن ساختار سیاسی و اجتماعی افغانستان و وضعیت کلی آن فعالیت می‌کنیم. این روند آغاز شده و مذاکرات ادامه دارد».

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به این سوال که گفت‌وگوها بین ترکیه و آمریکا چگونه پیش می‌رود، اظهار داشت: «مذاکرات بسیار سازنده و مثبتی انجام شد. کار همچنان ادامه دارد. کشورهای دیگری هستند که می‌خواهند به افغانستان کمک کنند، ما با آنها صحبت می‌کنیم. این فعالیتی چند وجهی است. ما در تلاش هستیم تا روند [صلح] را هم با برادران افغان و هم با ناتو، اتحادیه اروپا و جامعه جهانی ادامه دهیم».

آکار با بیان اینکه ترکیه تمام فعالیت‌های خود را در افغانستان مطابق با منافع مردم این کشور انجام می‌دهد، گفت: «ما ۲۰ سال آنجا بودیم. ما هیچ وظیفه رزمی و جنگی را برعهده نگرفتیم. ما وظایف مستشاری، تعمیر و نگهداری، و ساخت‌وساز را انجام دادیم. ما ۶سال است که فرودگاه بین المللی کابل را اداره می‌کنیم. هدف ما ادامه همکاری در زمینه امنیت، صلح و رفاه خواهران و برادران افغان است».

به نوشته هابرترک، وی همچنین افزود: «فرودگاه کابل باید باز باشد و مدیریت شود. همه کشورها بر این موضوع صحه می‌گذارند. اگر فرودگاه فعالیت نکند، دولت‌های دیگر مجبورند دیپلمات‌های خود را از آنجا برگردانند. زیرا در صورت عدم برقراری ارتباط و حمل‌ونقل امن، آنها نمی‌توانند در آنجا بمانند. در چنین شرایطی، افغانستان از نظر روابط بین‌الملل به کشوری منزوی تبدیل خواهد شد».

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مثبت ارزیابی کردن نقش ترکیه در افغانستان، گفت، تماس‌ها با آنکارا جهت تعیین تکلیف مسئولیت امنیتی فرودگاه کابل نیز ادامه دارد. (جزئیات بیشتر)

دولت ترکیه پیشنهاد داده که بعد از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، مدیریت و حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل را به شرط حمایت‌های مالی، سیاسی و لجستیک متحدانش مخصوصا واشنگتن، برعهده بگیرد.

بعد از آن، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان، تایید کرد که این کشور و ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای خارجی، در حال مذاکره هستند و تنها برخی مسائل باقی مانده است.

با این حال گروه طالبان امروز (سه‌شنبه) با هشدار به ترکیه درخصوص نگاه داشتن نظامیان خود در کابل، گفت: «ماندن نیروهای ترکیه در افغانستان، گامی تحریک آمیز و ادامه اشغالگری خارجی است. حضور نیروهای خارجی در افغانستان به هر نام و بهانه‌ای، اقدامی است که با آن مقابله خواهیم کرد».

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1102972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =