اقدام اتحادیه اروپا برای تحریم مقامات لبنان

در حالی که منابع گزارش می‌دهند نخست‌وزیر مکلف لبنان فردا ساختار تشکیل دولت را تحویل عون می‌دهد، معاون سعد حریری اعلام کرد که وی اواخر هفته جاری استعفا خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری النشره، «مصطفی علوش» معاون رئیس جریان المستقبل لبنان درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده سیاسی این کشور اعلام کرد که راه حل‌ها برای حل این پرونده مبهم بوده و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف اواخر هفته جاری استعفا می‌دهد تا زمینه برای انجام رایزنی‌های پارلمانی جهت تشکیل دولت جدید فراهم گردد.

سعد حریری اواخر هفته استعفا می‌کند

مصطفی علوش در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که راه حل‌ها در این زمینه مبهم است و بحران موجود پایان نخواهد یافت مگر اینکه لبنان تحت قیمومیت بین‌المللی قرار گرفته و منتظر راه حل بماند.

معاون رئیس جریان المستقبل لبنان درباره مسئله عدم امکان تشکیل دولت، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی را متهم کرد که به دنبال قدرت هستند و مانع تشکیل کابینه می‌شوند.

وی در ادامه گفت، ترس آنها این است که دوره ریاست جمهوری میشل عون با حضور شخصیتی مانند سعد حریری که دارای نفوذ داخلی و بین‌المللی است به پایان برسد. البته مشکل اساسی این است که رئیس جمهور قصد ندارد منصب خود را ترک کند به ویژه اگر انتخابات پارلمانی برگزار گردد؛ بنابراین مشکلی به نام میشل عون و تیم ریاست جمهوری وجود دارد.

مصطفی علوش در ادامه گفت، راه حل‌هایی دیده می‌شود و بعد از استعفای سعد حریری در اواخر هفته جاری قرار است زمینه‌ انجام رایزنی‌های پارلمانی فراهم شود. بنابراین باید ببینیم کدام شخصیت سیاسی با شروط مطرح شده می‌تواند دولت را اداره کند و به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده باید منتظر راه حل‌های منطقه‌ای باشیم.

معاون سعد حریری تأکید کرد: راه حلی که ما روی آن حساب می‌کردیم یک دولت حرفه‌ای و متخصص است که در هماهنگی و توافق با صندوق بین‌المللی پول بوده و از کشورهای مختلف جهان کمک بگیرد؛ ضمن اینکه حل مسئله برق ممکن است 7 تا 8 ماه طول بکشد.

در حالی که منابع لبنانی گزارش می‌دهند سعد حریری فردا ساختار مورد نظر خود برای تشکیل دولت را تحویل رئیس جمهور می‌دهد. مصطفی علوش گفت که هنوز موضوع ارائه ساختار دولت توسط سعد حریری به میشل عون قطعی نشده و او در یک مصاحبه مطبوعاتی دلیل استعفای خود را اعلام خواهد کرد.

اقدام اتحادیه اروپا برای تحریم مقامات لبنانی

از طرف دیگر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در سایه ادامه بحران سیاسی لبنان با اعمال تحریم‌هایی علیه طبقه سیاسی حاکم بر این کشور موافقت کردند.

بورل گفت، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جریان نشست خود در بروکسل برای تنظیم یک چارچوب قانونی جهت اتخاذ تدابیری علیه رهبران سیاسی که کشورشان را به سمت فروپاشی اقتصادی سوق می‌دهند، چراغ سبز نشان دادند.

وی ادامه داد: هدف این است که این امر تا پایان ماه جاری محقق شود و فروپاشی اقتصادی و درد و رنج ملت لبنان همواره در حال بیشتر شدن است.

این مقام اتحادیه اروپا همچنین بر ضرورت تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات باشد به منظور جلوگیری از فروپاشی کامل لبنان تأکید کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این زمینه اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا با اجماع سیاسی به این توافق رسیدند که یک چارچوب قانونی برای اعمال تحریم‌های پیش از پایان ماه جاری میلادی ـ یعنی پیش از سالگرد انفجار بندر بیروت ـ وضع کنند.

وی افزود که این تحریم‌ها با هدف فشار به مقامات لبنانی برای تشکیل کابینه و نیز انجام اصلاحات لازم و ضروری صورت می‌گیرد.

لودریان بدون اشاره به نقش مخرب کشورش به همراه آمریکا در به بن‌بست کشاندن تشکیل کابینه لبنان مدعی شد: لبنان ماه‌ها است خود را نابود کرده است و ملت آن در یک شرایط فاجعه‌باری زندگی می‌کنند.

هم‌زمان با آن، «ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت دیروز با «دورتی شیا» سفیر آمریکا و «آن گریلو» سفیر فرانسه در بیروت دیدار و درباره لبنان گفت‌وگو کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1102983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =