پشت پرده ادعای آمریکا درباره ربایش مسیح علینژاد

محمدحسن سلطانی معتقد است؛ اگر «اف بی آی» تا این حد بر شهروندان آمریکایی تسلط دارد و می‌تواند از آنها مراقبت کند، چرا این کار را در مورد «جمشید شارمهد» نکرد. در اهمیت فردی مثل «جمشید شارمهد» همین بس که وی «جای خود را در طبقه ششم اف‌بی‌آی می‌دانست».

گروه بین‌الملل ایسکانیوز؛ در پی برگزاری نشست سالانه گروه تروریستی منافقین در اسلوونی، رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور خبری را به نقل از وزارت دادگستری آمریکا منتشر کردند که در آن از «تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای ربودن یک شهروند ایرانی-آمریکایی از خاک آمریکا» سخن گفته شد. اگرچه به نام شخص خاصی در متن این بیانیه اشاره نشده است، اما خود «مسیح علینژاد» در مصاحبه‌هایی که با شبکه‌های فارسی زبان خارجی انجام داده، ادعا کرده که «او هدف این تلاش برای آدم ربایی بوده است». بر اساس خبر منتشر شده، «دستگاه اطلاعاتی ایران از ژوئن ۲۰۲۰ در حال طراحی برای ربودن مسیح علی‌نژاد و انتقال او به ایران از مسیر ونزوئلا بوده و در این مدت منزل خانم علی‌نژاد و اطرافیان او را با تجهیزات عکسبرداری و فیلمبرداری تحت نظر داشتند». در اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا به نام چهار نفر به عنوان «تیم اطلاعاتی جمهوری اسلامی» اشاره شده است. علیرضا شوارقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری چهار نفری هستند که نامشان در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است.

مسیح علینژاد در گفتگویی که با ایران اینترنشنال انجام داده، ادعا کرده است که اف‌ ‌بی آی از حدود هشت ماه پیش به او اعلام کرد که در خانه خود امن نیست و باید به خانه امن دیگری نقل مکان کند. وی با بیان اینکه «تا  اف بی آی عکس‌هایی از زندگی و خانواده اش نشان داده که همگی تحت نظر بودند» این موضوع را جدی نمی‌گرفته افزود: «مرا سه بار به خانه‌های امن متفاوت بردند و هر سه بار مرا پیدا کردند و در نهایت اف بی آی تصمیم گرفت که این موضوع را آشکار کند».

انتشار این خبر از این جهت قابل تامل است که به نظر نمی‌رسد «مسیح علینژاد» برای نهادهای اطلاعاتی کشور از اهمیت چندانی برخوردار باشد. اگرچه رسانه‌های فارسی زبان سعی در بزرگنمایی وی دارند، اما واقعیت این است که وی به هیچ وجه از وزن قابل ملاحظه‌ای در میان مخالفین جمهوری اسلامی برخوردار نیست. سوال اینجاست که اگر نهادهای اطلاعاتی ایران قصد ربایش دارند، چرا نباید سراغ مهره‌های کلیدی‌تر از جمله «مریم رجوی»، بنی صدر و یا ... بروند! البته رسانه‌های معاند تلاش کرده‌اند که مسیح علینژاد را با چهره‌هایی از جمله «روح اله زم» یا «جمشید شارمهد» مقایسه بکنند و تقریبا در تمام آنها تلاش شده تا ربایش وی را ادامه روند انتقال افرادی از جمله «روح اله زم» یا «جمشید شارمهد» معرفی کنند.

 در پاسخ به این مقایسه غلط باید گفت که اولا حوزه فعالیت مسیح علینژاد با دو فرد ذکر شده کاملا متفاوت است. حوزه فعالیت «روح اله زم» یا «جمشید شارمهد» امنیتی و اطلاعاتی بود و از همین‌رو طبیعی است که دستگاه‌های امنیتی داخلی تمام ظرفیت خود را برای مقابله با آنها به کار بگیرند. این درحالی است که علینژاد تنها یک فعال مدنی و حوزه زنان است که فعالیت‌هایش صرفا جنبه رسانه‌ای دارد و جنبه امنیتی آن کمتر است.         

در ثانی، سوال دیگر این است که اگر «اف بی آی» تا این حد بر شهروندان آمریکایی تسلط دارد و می‌تواند از آنها مراقبت کند، چرا این کار را در مورد «جمشید شارمهد» نکرد. در اهمیت فردی مثل «جمشید شارمهد» همین بس که وی «جای خود را در طبقه ششم اف‌بی‌آی می‌دانست».

اما نکته مهم دیگری در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا وجود دارد کهمی‌تواند ذهن تحلیلگران سیاسی را به جای دیگری ببرد؛ و آن اشاره به ذکر نام ونزوئلا به عنوان بخشی از نقشه آنچه « ماموران اطلاعاتی ایران» نامیده شده است. در شرایطی که گروه‌های تندروی آمریکا در تلاش هستند اقدامی را به طور همزمان علیه دو کشور ایران و ونزوئلا انجام دهند، شاید انتشار چنین خبری بخشی از یک برنامه بلندمدت برای باز کردن فایل جدیدی در خصوص دو کشور ایران و ونزوئلا باشد. باید به این نکته توجه داشت که ایران در ماه‌های اخیر چندین کشتی‌ سوخت رسان به ونزوئلا فرستاده که موجب نگرانی مقامات آمریکایی است. از آنجا که هر دو کشور تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار دارند، نزدیکی آنها مورد توجه سیاستگذاران آمریکا قرار دارد.

احتمال دیگر این است که با توجه به حصول نتیجه ملموس از مذاکرات وین و عدم امتیازدهی طرف ایرانی در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا، شاید مقامات ایالات متحده به دنبال انجام یک عملیات روانی و بهانه‌تراشی برای به هم زدن روند مذاکرات باشند. این درحالی است که بر طبق صداهای منتشر شده از ایران، احتمالا دولت منتخب بازنگری جدی در مذاکره با غرب انجام خواهد داد؛ شاید اقدام آمرکایی‌ها نوعی پیش دستی قبل از استقرار دولت جدید ایران باشد. باید صبر کرد و دید تا در روزهای آتی چه اتفاقی خواهد افتاد. شاید حتی بیراه نباشد که بگوییم احتمالا ارتباطی بین انتشار این خبر با نشست سالانه گروه تروریستی منافقین در اسلوونی و تلاش برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ملت ایران وجود داشته باشد.  

محمدحسن سلطانی

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل

انتهای پیام/

کد خبر: 1103069

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سنایی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      6 2
      تحلیل جالب و هوشمندانه ای بود ممنون
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      4 0
      شارمهد رو با کمک دولت تاجیکستان در تاجیکستان ربودن