ابهام و بلاتکلیفی؛ مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجو هنوز لغو نشده است

سخنان مسئولان وزارت علوم نشان می‌دهد مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط لغو نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند روز پیش خبر مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط در رسانه‌ها منتشر شد. محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم در نامه‌ای این مصوبه را به مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ابلاغ کرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان و نقدهای بسیاری که کارشناسان، دانشجویان، استادان و رسانه‌ها در واکنش به این مصوبه مطرح کردند، یک روز بعد از ابلاغ این مصوبه، وزارت علوم عقب‌نشینی و اعلام کرد که مصوبه لغو شده است. البته در خبری که منتشر شد و رسانه‌ها در انعکاس آن دقت نکردند اعلام شد که «تا زمان کار کارشناسی و بررسی بیشتر این مصوبه لغو خواهد شد»؛ یعنی عملاً خبری از لغو نبود و صرفاً برای کاهش فشارها واژه لغو برای این مصوبه پر ابهام در رسانه‌ها بکار برده شد.

تاکنون که سه روز از ابلاغ و لغو این مصوبه می‌گذرد حرف‌های ضد و نقیض بسیاری درباره آن مطرح شده که نه تنها ابهامات را برطرف نکرده بلکه سوالات بیشتری در ذهن ایجاد کرده است. از صحبت‌های وزیر علوم گرفته تا معاون آموزشی وزیر و آهنچیان مدیرکل دفتربرنامه‌ریزی آموزشی این وزارتخانه.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم نیز ساعاتی قبل در ارتباط تصویری با شبکه خبر اعلام کرد این مصوبه هنوز پابرجاست و هرگز لغو نشده است.

وی در بخشی از صبحت‌های خود با بیان اینکه مصوبه‌ای لغو نشده است، اظهار کرد: مصوبه‌ای در شورای سنجش و پذیرش از سال 97 وجود دارد که در آن عنوان شده دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط کارشناسی می‌توانند در کارشناسی ارشد شرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: تعیین ارتباط بین رشته‌ها  و موضوعات، کاری تخصصی است و نیاز به کارشناسی دقیق دارد که در حوزه فعالیت مدیریت دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی است.

خاکی صدیق نامه ارسال شده برای مدیر گروه‌های تخصصی را صرفا به منظور کارشناسی اعلام کرد و گفت: قصد این بود که ارتباط بین رشته‌ها بررسی شود و به معاونان آموزشی هم نامه‌ای ارسال شده است که آنها هم در باره رشته‌ها  اظهار نظر تخصصی کنند.

به گفته خاکی صدیق «قرار نبود این مصوبه از سال 1400 اجرایی شود که الان بخواهیم آن را لغو کنیم»

وی همچنین ادامه داد: نظرات کارشناسی گروه‌های تخصصی و معاونان آموزشی گردآوری و بعد از تحلیل، نتیجه آن به شورای ذی‌ربط منعکس می‌شود. جایی که می‌تواند مصوبه را لغو یا اجرا کند شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است

معاون آموزشی وزیر علوم در ژایان هم اعلام کرد؛ «این مصوبه نباید دغدغه‌ای برای کنکوری‌های 1400 باشد.»

صحبت‌های خاکی صدیق به حدی پر ابهام است که نمی‌توان نتیجه مشخصی از آن گرفت. اگر بخشنامه‌، آیین‌نامه یا قانونی به تصویب می‌رسد حتما تا پیش از تصویب، کار کارشناسی بر روی آن صورت گرفته است. سوال اینجاست که چگونه امکان دارد یک بخشنامه به تصویب برسد و بعد از ابلاغ درپی کارشناسی و بررسی آن باشند؟ 

به نظر می‌رسد که وزارت علوم بعد از رسانه‌ای شدن این بخشنامه تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته و در پاسخگویی دچار ابهام و تشتت شده‌ است.

کد خبر: 1103152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =