هر آنچه باید در مورد فواید تخم مرغ بدانید

تخم مرغ، یکی از معدود خوراکی هایی است که باید به عنوان "سوپر غذا" طبقه بندی شود ؛ آن ها دارای مواد مغذی هستند که برخی در رژیم غذایی مدرن نادر و کمیاب هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، تخم مرغ در آشپزی نقش بسیار مهمی ایفا می کند و به دلیل مواد شیمیایی ویژه ای که دارد، از آن به عنوان چسب در بسیاری از غذاها استفاده می شود. ما ایرانی ها در همه کوکوها و کتلت های خود از تخم مرغ به عنوان عنصر چسباننده ی مواد به هم بهره می گیریم.

گفتنی است که تخم‌ مرغ در دیگر فرهنگ ها و کشورهای دنیا نیز نماد زایش و باروری است به طوری که در عید پاک (بزرگداشت رستاخیر حضرت عیسی)، مسیحی ها نیز آن را تزئین نموده و روی میز قرار می دهند.

تخم مرغ، یکی از معدود خوراکی هایی است که باید به عنوان "سوپر غذا" طبقه بندی شود ؛ آن ها دارای مواد مغذی هستند که برخی در رژیم غذایی مدرن نادر و کمیاب هستند.خوردن تخم مرغ آب پز, سالم ترین راه برای خوردن تخم مرغ است, زیرا بدون روغن یا کره پخته می شود, که کالری و چربی اضافی بیشتری را به غذا اضافه نمیکند و باعث کاهش وزن می شود. ارزش غذایی یک تخم مرغ آب پز با سایر روش ها یک سان است.

ارزش غذایی تخم مرغ

تخم‌ مرغ منبع غنی و ارزان قیمت پروتئین محسوب می شود. تقریبا نیمی از پروتئین این ماده خوراکی در سفیده آن قرار دارد. همچنین ویتامین B2 و چربی و کلسترول (کمتر از زرده)، سلنیوم، ویتامین D، B6، B12 و مواد معدنی همانند زینک، آهن و مس هم در این بخش وجود دارد.

زرده تخم مرغ حاوی کالری و چربی بیشتری نسبت به سفیده است. همچنین منبع خوبی برای ویتامین های A، D، E،K، کلسترول، لسیتین و ویتامین های محلول در چربی است.

چرا تخم مرغ آب پز بهترین راه برای خوردن تخم مرغ است؟

تخم مرغ آب پز تنها راه خوردن تخم مرغ بدون استفاده از روغن, کره یا شیر است که ممکن است برای سلامتی مضر باشد. اگر تخم مرغ آب پز شده به عنوان راهی خسته کننده و تکراری برای خوردن تخم مرغ به نظر می رسد, همیشه در ذهنتان داشته باشید که درای فواید سلامتی بهتر و بیشتری است.

تخم مرغ میزان کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد:

HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است. اغلب به عنوان "کلسترول خوب" شناخته می شود. افرادی که سطوح بالای HDL دارند، معمولاً خطر کمتری از بیماری های قلبی، سکته و دیگر مشکلات سلامتی دارند.

خوردن تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش HDL است. در یک مطالعه، خوردن دو عدد تخم در هر روز به مدت شش هفته سطح HDL را تا 10 درصد افزایش می دهد.

حاوی کلوئین است - یک ماده مغذی مهم است که اکثر افراد از آن به میزان کافی دریافت نمی کنند:

کلوئین یک ماده مغذی است که بیشتر مردم حتی نمی دانند همچین چیزی وجود دارد، با این حال یک ماده بسیار مهم است و اغلب با ویتامین های B وجود دارد. کلوئین برای ساخت غشاهای سلولی به کار می رود و در تولید مولکول های سیگنالی در مغز همراه با توابع دیگر مختلف نقش دارد.

 تخم مرغ غنی از ویتامین A است:

کمبود ویتامین A شایع ترین علت نابینایی در جهان است. تخم مرغ های محلی یا غنی شده با امگا 3، تری گلیسیرید را کاهش می دهد. همه تخم ها با هم برابر خلق نشده اند. ترکیب مواد غذایی آن ها بسته به نحوه تغذیه مرغ ها و بزرگ شدن آن ها متفاوت است.

رابطه‌ی سلامت قلب و تخم‌ مرغ

لازم است بدانید که تخم‌مرغ حاوی املاح معدنی مفیدی همانند بتین و کولین است که به عملکرد هر چه بهتر قلب کمک می کنند.

همچنین بد نیست اشاره کنیم، در طول دوره‌ی بارداری و شیردهی نوزاد، تامین «کولین» کافی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا کولین از جمله عناصر ضروری برای رشد مغز نوزاد به‌شمار می رود.

البته خانم های باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که تخم مرغ را به صورت کاملا پخته، (زرده و سفیده سفت شده باشد) مصرف نمایند.

همچنین بد نیست بدانید، خوردن یک تخم مرغ در روز سبب افزایش قد کودکان می‌شود. نتیجه یک تحقیق نشان داده که خوردن یک عدد تخم مرغ در روز ممکن است در کودکان خردسالی که دچار سوء تغذیه هستند، باعث افزایش قد شود.

به ادعای محققان، تخم مرغ ظاهرا رشد نوزادان را تقویت می‌ کند و یک راه ارزان برای پیشگیری از کوتاهی قد است. گفتنی است، تغذیه نامناسبت، در کنار عفونت‌ های دوران کودکی و بیماری، از علل عمده عقب ماندگی رشد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =