افزایش قیمت دلار در معاملات خارجی

ارزش دلار مقابل سایر ارزها در معاملات خارجی افزایش پیدا کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، روابط بین چین و آمریکا بار دیگر متشنج شده است. پس از آنکه وزارت بازرگانی آمریکا از تحریم شماری از شرکت های چینی به اتهام ارتباط آن ها با ارتش چین و نقض حقوق بشر خبر داد، حالا قانون گذاران آمریکایی به دنبال ممنوع اعلام شدن هرگونه تجارت شرکت های این کشور با استان سین کیانگ هستند.

در طرف دیگر اما وزارت خارجه چین با تمجید از اقدام روسیه در به صفر رساندن سهم دلار از ذخایر ارزی صندوق ثروت ملی گفته است همکاری های خود با روسیه را در حوزه ارزی و کاهش وابستگی به دلار افزایش خواهد داد. 

باقی مانادن جریان ورودی سرمایه خارجی به چین در سطحی خوب باعث خواهد شد تا یوان موقعیت خوب خود مقابل دلار را کماکان حفظ کند. داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در ۶ ماه نخست امسال به ۶۰۷.۸۴ میلیارد یوان رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به سال قبل ۳۳.۹ درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین افزایش سرمایه گذاری خارجی طی این مدت مربوط به کشورهای آ. سه. آن با ۵۰.۷ درصد و اتحادیه اروپا با ۱۰.۳ درصد بوده است.  

اما با تشدید شکاف بین روند واکسیناسیون در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، تقاضا برای دارایی های امن بار دیگر افزایش پیدا کرده است. مقامات سازمان بهداشت جهانی از رهبران کشورهای توسعه یافته خواسته اند مازاد واکسن در کشورهای خود را به کشورهای نیازمند اختصاص دهند. این درخواست پس از آن مطرح می شود که در برخی از کشورها، احتمال تزریق دوز سوم به افراد مطرح شده اما بسیاری از نهادهای معتبر اعلام کرده اند افرادی که دو دوز واکسن تزریق کرده اند نیازی به دوز سوم ندارند.  

تزریق نقدینگی و اعتبارات به بازارهای مالی به ویژه بازار ارز توسط سیاست گذاران پولی در جهان ادامه دارد تا از خروج قدرتمند از رکود کرونایی اطمینان حاصل شود. بانک های مرکزی ژاپن، آمریکا و اروپا کماکان برنامه خرید اوراق قرضه خود را ادامه می دهند و در چین نیز بانک مرکزی این کشور از تزریق مجدد ۱۵۰ میلیارد دلار به بازار خبر داد که به اعتقاد برخی از کارشناسان برای رفع نگرانی فعالان بازارهای مالی و سرمایه گذاران بین المللی از کاهش سرعت رشد اقتصادی این کشور بوده است.  

بانک مرکزی چین در تازه ترین اقدامات خود برای ثبات بخشی به بازار ارز تصمیم گرفت تا نرخ ذخیره قانونی بانک ها را کاهش دهد. این تصمیم پس از آن صورت می گیرد که نرخ تورم چین در ١٢ ماه منتهی به ژوین به مثبت ۱.۱ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد کمتر از  تورم ماه قبل بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۵.۸ درصد افزایش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده سه ماه اخیر در چین بوده است.  

بانک مرکزی آمریکا با اقرار به فشار تورمی اعلام کرده در کوتاه مدت ریسک های قیمتی افزایش یافته است و تا زمانی که زنجیره تامین به شرایط عادی بازنگردد، روند صعودی نرخ تورم ادامه خواهد داشت. بانک مرکزی آمریکا در گزارش خود که برای کمیته خدمات مالی کنگره ارسال کرده است، با بیان اینکه نرخ تورم در کوتاه مدت بالای دو درصد باقی خواهد ماند، بار دیگر بر توانایی خود در مهار و در دست داشتن ابزارهای کافی برای بازگرداندن آن به محدوده هدف گذاری شده دو درصدی تاکید کرده است.

در خبری بد برای اقتصاد آمریکا به ویژه در زمانی که نرخ تورم وضعیت نگران کننده ای دارد، شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری تا هفته نخست ماه ژوییه با ۲۰۰۰ نفر افزایش نسبت به هفته قبل به ۳۷۳ هزار نفر رسید که این رقم، بالا ترین رقم ثبت شده سه هفته اخیر محسوب می شود. طبق اعلام وزارت کار آمریکا، بیشترین میزان افزایش تقاضای دریافت مزایا مربوط به لوییزیانا بوده است. تاکنون ۱۵۵ میلیون آمریکایی واکسن کرونا دریافت کرده اند اما بازار کار تا بازگشت به نقطه اوج خود فاصله دارد.  

همزمان با بیشتر شدن شمار مبتلایان به کرونا و پیدایش انواع جهش یافته جدید، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای به کشورهای مختلف هشدار داده است که در برداشتن محدودیت های کسب و کارها و مقررات قرنطینه ای احتیاط بیشتری از خود به خرج دهند. تنها در یک هفته نخست ماه ژوییه میزان ابتلا به کرونا در اروپا به نسبت هفته قبل آن ۳۳ درصد بیشتر شده است. واریانت دلتای ویروس کرونا که در هند منجر به مرگ و میر بسیاری از افراد شده اکنون به نوع غالب در اروپا و آمریکا تبدیل شده است.

رشد نسبتا خفیف بخش خدمات آمریکا در ماه ژوئن انتظار فعالان بازار را برای پایان سریع تر به سیاست های محرک بانک مرکزی این کشور افزایش داده است. بخش خدمات به ویژه در زیرمجموعه توزیع کالا دچار وقفه رشد قابل توجهی شده که بخشی از این مساله به کمبود اقلام مورد نیاز وارداتی بر می گردد. از طرف دیگر در اروپا نیز شاخص اطمینان فعالان تجاری به وضعیت اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپا در هفته نخست ماه ژوییه پس از سه رشد مثبت متوالی بار دیگر به محدوده منفی بازگشته است.  

پس از کاهش غیرمنتظره رشد تولیدات کارخانجات آمریکا در ماه آوریل، در ۱۲ ماه منتهی به ماه می رشد این بخش ۱.۷ درصد اندازه گیری شده که ۰.۱ درصد بیشتر از رشد ماه قبل و ۱.۸ درصد بیشتر از رشد ثبت شده بازه مشابه منتهی به ماه قبل است. اگرچه به صورت کلی بخش تولید آمریکا سهم زیادی از کل رشد اقتصادی این کشور ندارد، رشد تولیدات می تواند به محرک جدیدی برای بخش صنعت تبدیل شود و به کمک رشد کل در سه ماهه دوم بیاید. این افزایش می تواند به بیشتر شدن اشتغال زایی کمک کند.  

تاکنون بیش از ۱۸۹ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۵۲۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۷۸ هزار و ۴۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۲۳ هزار و ۸۶۷ نفر، برزیل با ۵۳۷ هزار و ۴۹۸ نفر، هند با ۴۱۲ هزار و ۵۵۸ نفر، مکزیک با ۲۳۵ هزار و ۵۰۷ نفر و پرو با ۱۹۴ هزار و ۷۵۲ نفر بوده است.

جین فولی - استراتژیست ارشد ارزی در روبوبانک - گفت: از مدت ها پیش شاهد اثرگذاری مثبت پیشرفت در واکسیناسیون روی بازار ارز بوده ایم. اینکه واکسن ها تا چه حد در برابر جهش های جدید جواب بدهند یکی از مواردی است که راجع به آن در بین معامله گران نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. به صورت کلی اگر معامله گران به این نتیجه برسند که هنوز برای حذف ریسک کرونا است، روی به دارایی های امن تر خواهند آورد که به نفع دلار است.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۳۸ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۸ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۳ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۰ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۶ درصد افزایش به ۱۱۰.۰۴۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۴۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۰ یوان چین اعلام شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1103281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =