اجازه نفوذ جریانات سیاسی به برنامه‌های فرهنگی نهاد را نمی‌دهیم

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها می‌گوید این نهاد عملکردی مستقل دارد و اجازه ورود جریانات سیاسی به حوزه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته تحت شعاع شیوع کرونا و نبود حضور فیزیکی دانشجویان قرار گرفته است. در عین حال اما متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها از جمله معاونت‌های فرهنگی و دفاتر نهاد رهبری، معتقدند برنامه‌ها و فعالیت‌ها با وجود شیوع کرونا ادامه داشته و آموزش عالی توانسته خود را با این شرایط وفق دهد. البته موضوع کمبود بودجه و تخصیص نامناسب بودجه به موضوعات فرهنگی نیز جزء گلایه‌های همیشگی نهادهای فرهنگی است که هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نشده است.

در همین ارتباط، حجت الاسلام علی تقوی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با اشاره به عملکرد فرهنگی دانشگاه در یک سال و نیم گذشته اظهارکرد: باتوجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و نبود حضور فیزیکی دانشجویان در فضای دانشگاه‌، نمی‌توانیم ارزیابی دقیق و منصفانه‌ای از عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها در طول یکسال گذشته داشته باشیم. در عین حال اما دفاتر نهاد رهبری در ۲۵۰ مرکز، برنامه‌های فرهنگی خوبی را در بستر فضای مجازی برگزار کردند که البته مورد حمایت دانشگاه‌ها نیز قرار گرفته است.

وی درباره همکاری معاونت‌های فرهنگی با دفاتر نهاد رهبری افزود: خوشبختانه مواردی که برخی از مسئولان دفاتر نهاد در رابطه با کم کاری یا همکاری نکردن معاونان فرهنگی به ما اعلام کرده‌اند، بسیار اندک و محدود بوده است. درواقع ۹۰ درصد دانشگاه‌ها و مسئولان فرهنگی، همکاری خوبی را با دفاتر نهاد داشته‌اند. البته امکان دارد باتوجه به جریان فکری و سیاسی حاکم بر دانشگاه‌ها، فشارهایی از سمت برخی نهادهای دولتی و جریانات وجود داشته باشد که در مواردی، ظهور و بروز نیز داشته است.

برنامه‌های فرهنگی نباید سکولاریزه شود

تقوی ادامه داد: نهاد رهبری کاملا مستقل است و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مانند برگزاری هیئت‌های دانشجویی یا جلسات هم اندیشی را به صورت مستقل برگزار می‌کند. به همین دلیل نهاد اجازه ورود برخی جریانات سیاسی حاکم بر دولت در حوزه برنامه‌های فرهنگی و دینی را نداده است. شاید اگر این برنامه‌ها صرفا در اختیار دانشگاه بود، رگه‌هایی از نفوذ برخی جریانات در برنامه‌های فرهنگی را شاهد بودیم. اما خوشبختانه نهاد رهبری عملکردی مستقل دارد و تلاش می‌کنیم آن چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری است را پیاده کنیم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری با بیان اینکه برنامه‌های دینی و مذهبی نباید به سمت سکولاریزه شدن حرکت کنند، تصریح کرد: نهاد رهبری به دنبال راه‌اندازی هیئات و مساجد دانشجویی تراز انقلاب اسلامی است و اجازه نخواهیم داد جریانات سیاسی به این حوزه ورود داشته باشند و بخواهند این جایگاه را تخریب کنند. درواقع نهاد رهبری مسیر انقلابی گری در زمینه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دینی را کماکان ادامه خواهد داد.

کاسه و کوزه کمبود بودجه بر سر حوزه فرهنگ می‌شکنیم!

وی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها در زمینه برگزاری برنامه‌های فرهنگی، گفت: متاسفانه جریان فرهنگی با مشکلات بودجه‌ای مواجه است به طوری که در هر زمینه‌ای با کمبود بودجه مواجه می‌شویم، کاسه و کوزه آن را بر سر فعالیت‌های فرهنگی می‌شکنیم. این موضوع نشان می‌دهد که نسبت به موضوع فرهنگ، نگاه عمیقی در کشور وجود ندارد درحالی که این موضوع نباید تحت شعاع بودجه‌های دیگری مانند ساخت و ساز یا پژوهش قرار بگیرد.

تقوی تاکید کرد: دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی باید برای فعالیت‌های فرهنگی اصالت قائل باشند؛ اما در برخی گزارشات گفته شده که به دلیل محدودیت‌های مالی، مسائل فرهنگی تحت شعاع قرار گرفته است که به هیچ وجه زیبنده نیست.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم باید برای مسائل فرهنگی، هویت و اهمیت قائل باشد. اهمیت کار فرهنگی کمتر از آموزش و پژوهش نیست؛ اگر ما هزاران کار پژوهشی انجام دهیم اما در فرهنگ عملکرد ضعیفی داشته باشیم، اثر منفی آن بر فعالیت‌های پژوهشی نیز نمود پیدا می‌کند. به همین دلیل در دولت سیزدهم باید بازنگری جدی در معاونان فرهنگی ایجاد شود زیرا انتظارات فرهنگی ما در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم برآورده نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =