چرا بعد از دریافت واکسن باز هم امکان ابتلا به کرونا وجود دارد؟

مهری گفت: ایمنی زایی واکسن کرونا دو الی چهار هفته بعد از تزریق دوز دوم ایجاد می شود و فرد نباید تصور کند بعد از تزریق ایمنی، علیه بیماری را دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، احمد مهری اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی اظهار کرد: در فرایند انجام سه فاز مطالعه واکسن های تایید شده نشان داده شده بعد از تزریق واکسن کرونا هم ایمنی لازم در زمان کافی ایجاد می شود و هم اثربخشی آن طی فاز سوم بالینی نشان داده می شود.

او ادامه داد: درصد اثربخشی که گزارش می شود برمبنای آن چیزی است که در مطالعه و تحت شرایط کنترل شده است و ممکن است در شرایط واقعی لزوما اثربخشی گزارش شده مطالعه تحقق پیدا نکند. از سویی دیگر حداکثر ایمنی زایی دو الی چهار هفته بعد از تزریق دوز دوم ایجاد می شود و فرد نباید تصور کند بعد از تزریق واکسن کرونا بلافاصله ایمنی کافی علیه بیماری را دارد.

اواضافه کرد: واکسنی که حدودا بالای ۶۰ درصد طی یک مطالعه بالینی اثربخشی داشته باشد، می تواند از نظر اهمیت بالینی مورد توجه قرار گیرد. حال واکسن های تایید شده در کشور و جهان این شرط را داشته اند.

مهری بیان کرد: ایمنی حاصل از واکسن ها وحی منزل نیست که اگر کسی واکسن زد قطعا مبتلا نمی شود. فرد بعد از تزریق واکسن بازهم ممکن است مبتلا شود با این حال در شرایط اپیدمی کرونا واکسن ها ریسک ابتلا به کرونا را در بسیاری از افراد کاهش می دهند و این ارزش واکسن ها است. از سویی بسیاری از مبتلایانی که قبلا واکسن گرفته اند به فرم خفیف و بدون علایم و بدون عوارض شدید مبتلا می شوند.

او افزود: اکثر واکسن هایی که در ایران و جهان تاییدیه گرفته اند شانس مرگ و بستری شدن و بدحال شدن را به شدت کاهش می دهند و این نتیجه نشان می دهد علیرغم اینکه شاید افرادی بعد از دریافت واکسن مبتلا شوند اما به احتمال خیلی زیاد از بستری شدن، بدحال شدن و خداینکرده فوت آنها پیشگیری می شود.

مهری گفت: یکی از مهمترین ابزارهای مهم پیشگیری از ابتلا، بستری و فوتی ها واکسن است. شواهد معتبر علمی وجود دارد که واکسن ها در عمل و در سطح جامعه نیز باعث کاهش شدید پیامدهای نامطلوب سلامتی می شود.

او افزود: با این حال اثربخشی واکسن ها صددرصد نیست و اگر کسی را میبینید که واکسن زده و مبتلا شده این افراد همان درصد ناچیزی هستند که از واکسن ها بهره نبردند. البته یادمان نرود تا واکسینه شدن حدود ۷۰ درصد جامعه آن هم باسرعت کافی که در جنگ با انتقال ویروس کرونا در جامعه پیروز شویم، افراد واکسینه شده بایستی به جد رعایت پروتکل ها را ادامه دهند و حس ایمنی کاذب نداشته باشند.

او ادامه داد: شواهد اپیدمیولوژیک کافی داریم افرادی که دوز اول واکسن را میگیرند به دلیل حس کاذب ایمنی که در خود ایجاد می کنند به دلیل کنارگداشتن پروتکل های بهداشتی، بیشتر از افراد واکسینه شده حتی مبتلا می شوند. در نتیجه تا به درصد بالایی از ایمن سازی در جامعه نرسیم باید رعایت ها را جدی بگیریم.

مهری گفت: مزایای واکسن زدن بسیار بالاتر از واکسن نزدن است. هرگاه اخبار عوارض نادر واکسن ها را می شنویم جلوی چشممان مرگ حداقل ۲۰۰ نفر روزانه به دلیل این بیماری را بیاوریم تا بفهمیم باید هرچه سریعتر گروه های پرخطر و فعال جامعه واکسینه شوند که جلوی مرگ این عدد بالا را گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =