ردپای قاچاقچیان چوب در آتش‌سوزی‌ جنگل‌های زاگرس/ ستاد بحران یک ریال هم به محیط زیست کمک نکرد

حمید ظهرابی با اشاره به نقش قاچاقچیان چوب، تولید کنندگان غیرقانونی زغال و شکارچیان غیرقانونی در آتش‌سوزی‌های سریالی جنگل‌های زاگرس از عدم اختصاص اعتبار توسط ستاد بحران برای مقابله با حریق انتقاد کرد.

حمید ظهرابی؛ مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص آتش‌سوزی‌های سریالی جنگل‌های زاگرس گفت: ۱۰ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌های استان فارس تحت نظارت سازمان محیط زیست است. بیشترین عرصه‌های جنگلی زاگرس در استان فارس واقع شده و از نظر تنوع زیستی هم حائز اهمیت است. جنگل‌های فارس محل برخورد چند اکوسیستم مختلف هستند. در اهمیت جنگل‌های زاگرس همین بس که ۴۰ درصد از آب شیرین کشور در این جنگل‌ها واقع شده است.

او ادامه داد: در کنار بهره‌برداری‌های غیراصولی و آفات مختلف، چند سال است که بحث حریق دامنگیر این جنگل‌ها شده است. آتش‌سوزی تنوع زیستی منطقه را از بین می‌برد از طرفی خاک را مستعد فرسایش می‌کند. از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه روان آب‌ها را ایجاد می‌کند که نتیجه آن سیل است. آتش‌سوزی زادآوری جنگل‌ها را مختل می‌کند و نهال‌های کوچکی که در سطح زمین رشد کردند از بین می‌روند.

دو هزار هکتار جنگل خاکستر شد


ظهرابی اظهار داشت: خزندگانی که روی سطح خاک زندگی می‌کنند در اثر این آتش‌سوزی‌ها آسیب جدی دیده‌اند. در یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع و جنگل تحت حفاظت محیط زیست ۳۵ فقره حریق رخ داده که دو هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی صدمه دیده‌اند. عرصه‌های جنگلی بیشتر در منطقه حفاظت شده ارژن، پریشان و فسا واقع شده‌اند.

ردپای قاچاقچیان چوب در آتش‌سوزی‌ جنگل‌های زاگرس/ ستاد بحران یک ریال هم به محیط زیست کمک نکرد

 ستاد بحران حمایتی نکرد


او در پاسخ به این سوال که ستاد بحران تا کنون چه کمکی کرده پاسخ داد: مادر دو ساله اخیر به شدت درگیر مشکل حریق بودیم. سال گذشته در مناطق تحت مدیریت ما ۷۵ حریق رخ داد اما تا به امروز از محل اعتبارات مدیریت بحران حتی یک ریال هم به اداره کل محیط زیست استان تخصیص پیدا نکرده است. استاندار فارس با وزارت کشور مکاتبه و درخواست کردند که این استان را به دلیل شرایطی که دارد به طور خاص ببینند اما هیچ اعتباری به ما داده نشد. ما هم به ناچار از منابع جاری اداره و طرح‌هایی که اهداف دیگری داشتند برای مقابله با حریق تامین اعتبار کردیم تا آسیب جدی به جنگل‌ها و مراتع وارد نشود.

مدیرکل اداره حفاظت و محیط زیست فارس توضیح داد: تابه امروز تا حدودی به اندازه‌ای که بتوانیم مشکل خود را رفع کنیم تجهیزات را از منابع مختلف تامین کردیم. محیط‌بانی‌ها را تجهیز و آموزش دادیم. مردم محلی را هم در مناطقی به تجهیزات اطفاء حریق تجهیز کردیم. سیاست سازمان بر این است که با جلب مشارکت مردم حریق‌ها را کنترل کنیم. به همین جهت میانگین ساعت مقابله با حریق در مناطق در حفاظت محیط زیست کمتر از سه ساعت است. اگر به سرعت با آتش مقابله نشود گسترش پیدا می‌کند و مقابله با آن کار طاقت فرسایی می‌شود.

او افزود: سیاست سازمان محیط زیست بر این است که از با تجهیز و آموزش جوامع بومی محلی بتوانند در اولین فرصت به سمت حریق بروند. از سال گذشته تعدادی قروقبان به صورت فصلی در نظر گرفتیم که در مناطق حساس گشت‌زنی می‌کنند.
هر درختی که می‌سوزد حداقل پانصد سال قدمت دارد.
 

خلاف‌کاران با آتش‌زدن جنگل حواس ماموران را پرت می‌کنند

ظهرابی در پاسخ به این سوال که چند درصد از آتش‌سوزی‌های زاگرس عمدی است توضیح داد: شکی در وجود آتش‌سوزی‌های عمدی نیست. برخی افراد سودجو با هدف تصرف زمین و تغییر کاربری آن جنگل را آتش می‌زنند و یا این افراد با هدف جلب نظر مامورین به نقطه دیگر برای این که با آسایش به کار خلاف خود در زمینه حمل چوب قاچاق، تولید و حمل زغال غیر قانونی و شکارهای غیر قانونی ادامه دهند اما به اعتقاد من آتش‌سوزی‌های سهوی بیشتر از آتش‌سوزی‌های عمدی است.
 

نقش مردم محلی در اطفا حریق

او بیان کرد: آتش‌سوزی گاهی در مناطقی اتفاق می‌افتند که بیشتر محل تردد گردشگران هستند. پس موضوع آموزش در پیشگیری از حریق بسیار اهمیت دارد. ما چند ان‌جی او بسیار فعال در سطح استان داریم که بیشتر وقتشان را صرف موضوع حریق می‌کنند. از ظرفیت این افراد هم برای اطفاء حریق هم برای آموزش جهت پیشگیری استفاده می‌شود. یکی از عوامل اصلی اطفاء حریق در استان فارس همین عوامل مردمی هستند.

نقش بارندگی‌های سال ۹۸ در تشدید آتش‌سوزی‌ها


ظهرابی در پایان با اشاره به نقش تغییرات اقلیمی عنوان کرد : عوامل اقلیمی هم در تشریح این آتش‌سوزی‌ها تاثیرگذار بودند. یکی از این موارد بارندگی‌های خوبی بود که در سال ۹۸ شاهد آن بودیم؛ در اثر آن بارندگی علوفه‌های مرتعی متراکم ایجاد شدند و شرایط برای ایجاد حریق مهیا شد. از طرفی هم سال گذشته از اواخر زمستان بارندگی‌ها قطع شدند و علوفه‌های خشک و تجمع یافته شرایط را برای حریق آماده کردند. میان محیط زیست و اداره منابع طبیعی تقسیم وظایف را انجام داده‌ایم و اداره حفاظت محیط زیست وظیفه پیشگیری و اطفاء حریق در مناطق چهارگانه مدیریت خود را برعهده دارد در سایر آتش‌سوزی‌ها هم در حد توان شرکت می‌کند.

کد خبر: 1103404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =