علائم غیرمنتظره سرطان ریه چیست؟

تومور پانکواست نوعی سرطان ریه است که در قسمت فوقانی ریه رشد می‌کند و تا دنده ها، مهره‌ها، اعصاب و عروق خونی گسترش می‌یابد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از العربیه، سرطان ریه در مراحل اولیه خود علائمی ندارد که قابل مشاهده یا احساس باشد و در مراحل بعد، اغلب باعث سرفه، خس خس و درد قفسه سینه می‌شود. اما علائم کمتر شناخته شده دیگری نیز در قسمت‌هایی  از بدن ممکن است ظاهر شوند که انتظارش را ندارید، به ویژه اینکه این علائم فقط مربوط به سرطان ریه نیستند. در این گزارش برخی از این علائم و نشانه‌ها معرفی می‌شوند:

۱- بروز چربی در اطراف انگشتان
برخی از تومورهای ریه باعث تولید مواد شیمیایی شبه هورمونی در بدن می‌شوند که یکی از آن‌ها باعث می‌شود خون و مایعات بیشتری در نوک و اطراف انگشتان به داخل بافت‌ها رانده شود و ضخیم‌تر یا بزرگتر از حد معمول به نظر برسند. در این حالت پوست کنار ناخن‌ها براق به نظر می‌رسد، یا ممکن است ناخن‌ها بیشتر از حد معمول وقتی از پهلو مشاهده می‌شوند، انحنا پیدا کنند. گرچه این‌ها علائم شایعی نیستند، اما ارتباط نزدیکی با سرطان ریه دارند، به گونه‌ای که حدود ۸۰ ٪ بیماران مبتلا به سرطان ریه انگشتان متورم خواهند داشت.

۲- هیپرکلسمی
حدود ۲۰ ٪ بیماران سرطانی دارای سطح کلسیم بالا هستند، بیماری به نام هیپرکلسمی، که می‌تواند باعث درد شکم همراه با حالت تهوع یا یبوست، کاهش اشتها و تشنگی شدید شود. سرطان باعث می‌شود ماده شیمیایی مشابه هورمون که توسط برخی تومورها ساخته می‌شود، به کلیه‌ها آسیب برساند و باعث گرفتگی و حالت تهوع شود.

۳- مشکلات بهداشت روان
در یک مطالعه دانمارکی، افرادی که یک سال قبل از آن مشکلات روانی از استرس گرفته تا افسردگی و زوال عقل داشتند، بیشتر مبتلا به سرطان ریه بودند. این می‌تواند نتیجه چگونگی تأثیر سرطان بر سیستم ایمنی بدن یا هورمون‌ها باشد. سطح بالای کلسیم مرتبط با سرطان همچنین می‌تواند باعث سردرگمی، تفکر گمراه شده و افسردگی شود.

۴- درد کمر یا شانه
تومور پانکواست نوعی سرطان ریه است که در قسمت فوقانی ریه رشد کرده و به دنده‌ها، مهره‌ها، اعصاب و عروق خونی گسترش می‌یابد. به دلیل محل رشد این تومورها، بندرت بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارند و به احتمال زیاد باعث درد شانه، قسمت فوقانی کمر و بازو می‌شوند.

۵- خستگی
تعداد کم گلبول‌های قرمز یا کم خونی، یک اثر بسیار شایع سرطان ریه است. کم خونی می‌تواند بیمار را خسته کند، زیرا بافت‌های بدن او اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. به طور کلی، سلول‌های سرطانی باید از مواد مغذی مورد نیاز برای تولید انرژی در طول روز تغذیه کنند که این باعث نوسان وضعیت جسمی بیمار می‌شود.

۶- عدم تعادل و ثبات
سرطان ریه به سیستم ایمنی بدن می‌گوید که به سیستم عصبی حمله کند و ممکن است بر عملکرد عضلات تأثیر بگذارد. ایستادن از حالت نشسته دشوارتر می‌شود و یا ممکن است بیمار احساس ناپایداری کند. اگر تومور در ریه فوقانی راست باشد، ممکن است در اثر کم خونی یا به دلیل باریک شدن ورید اجوف فوقانی (ورید بزرگی که خون را از سر به قلب می‌برد) دچار سرگیجه شود.

۷- تغییر در وزن بدن
برخی از افراد مبتلا به سرطان ریه به سندرم کوشینگ مبتلا می‌شوند که در آن سلول‌های سرطانی در بدن هورمونی به نام ACTH تولید می‌کنند که سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد. این امر منجر به احتباس مایعات و افزایش وزن می‌شود که می‌تواند همراه با کبودی و خواب آلودگی باشد.

از طرف دیگر، هیپرکلسمی و SIADH (یک مشکل هورمونی که کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد) باعث می‌شوند بیمار اشتهای خود را از دست بدهد، بنابراین آن‌ها می‌توانند بدون هیچ دلیل مشخصی شروع به کاهش وزن کنند.

۸- مشکلات چشمی
تومورهای پانکواست همچنین می‌توانند بر روی اعصاب چشم و بخشی از صورت تأثیر بگذارند که سندرم هورنر نامیده می‌شود. علائم شامل این است که مردمک یک چشم کوچکتر شده و در چشم دیگر افتادگی پلک مشاهده شود بیمار در همان طرف صورت توانایی تعریق را از دست بدهد. سرطان ریه که باعث ایجاد تحریک سیستم ایمنی در برابر سیستم عصبی می‌شود می‌تواند به عنوان یک مشکل بینایی ظاهر شود.

۹- ژنیکوماستی برای آقایان
سرطان ریه به عنوان علت تورم پستان در مردان نادر است، اما نمی‌توان آن را به طور کامل منتفی دانست. سرطان ریه می‌تواند تعادل هورمونی بیمار را مختل کرده و باعث ایجاد بافت پستان نرم و تورم شود.

۱۰- سردرد
بسته به موقعیت آن، تومور می‌تواند ورید اجوف فوقانی را فشرده کند که این امر عبور خون از آن را دشوار می‌کند و در نتیجه باعث سردرد می‌شود و سطح بالای کلسیم باعث سردردهای متناوب می‌شود؛ بنابراین، باید آزمایش های لازم برای تشخیص هرگونه سردرد جدید، غیرمعمول یا تغییر الگوی حملات سردرد انجام شود.

۱۱- مشکلات قلبی
هیپرکلسمی و کم خونی می‌توانند علائمی مانند ضربان قلب سریع یا نامنظم ایجاد کنند. اگر مشکلات قلبی ناشی از هیپرکلسمی باشد، احتمالاً شدید خواهد بود و یک بیمار مبتلا به سرطان ریه ممکن است دچار حمله قلبی یا کما شود. کم خونی شدید همچنین می‌تواند باعث درد قفسه سینه و تنگی نفس شود.

۱۲- تورم صورت، گردن یا بازوها
هنگامی که ورید اجوف فوقانی به دلیل فشار ناشی از تومور سرطانی بر روی آن خفه می‌شود، خون از قسمت‌های بالای بدن به کندی جریان می‌یابد و باعث تورم گردن، بازوها و صورت به دلیل تجمع مایعات اضافی در انتظار دفع می‌شود. این ممکن است منجر به ایجاد لکه‌هایی در قفسه سینه با رنگ قرمز شود که مایل به آبی است.

۱۳- ضعف و درد
وقتی سرطان ریه در بدن گسترش می‌یابد، سلول‌ها اغلب از طریق جریان خون به استخوان‌ها می‌روند و تومورها یا ضایعات جدیدی ایجاد می‌کنند. این تومورها اغلب به استخوان‌ها آسیب می‌رسانند و باعث شکننده و دردناک‌تر شدن آن‌ها می‌شوند. بیمار ممکن است دچار عدم تعادل مواد معدنی شود، علاوه بر این، هایپرکلسمی یا SIADH منجر به احساس ضعف و درد عمومی در بدن می‌شود. اگر سرطان بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد، ممکن است منجر به ضعف عضلانی شود که باعث می‌شود فرد در گفتار یا بلع دچار مشکل شود.

۱۴- لخته شدن خون
یک بیمار مبتلا به سرطان ریه به احتمال زیاد به لخته شدن خون در پاها یا بازوها (به نام ترومبوز ورید عمقی) و ریه‌ها (آمبولی ریه) مبتلا می‌شود. علت دقیق این لخته‌ها مشخص نیست. ممکن است که سرطان باعث التهابی شده باشد که منجر به روند لخته شدن شود یا شاید مواد شیمیایی موجود در تومور باعث ایجاد لخته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1103437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =