گواهی سپرده کالایی چیست؟

کارشناس بورس کالا گفت: گواهی سپرده کالایی ابزاری برای تامین مالی تولیدکنندگان با روشی سریع و کم هزینه است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، محمود رضا الهی فرد کارشناس بورس کالا در پاسخ به این پرسش که گواهی سپرده کالایی در بورس کالا چه کارکردی دارد؟ بیان کرد: بازار بورس کالا، بازار مالی است و یکی از انواع اوراقی که در این بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، گواهی سپرده کالایی است.

این کارشناس بورس کالا در ادامه اظهار کرد: گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده‌ آن بر مقدار معینی از کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تائید بورس صادر می‌شود.

الهی فرد در رابطه با این پرسش که چه اقلامی در بورس کالا با گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار می‌گیرند؟ توضیح داد: انواع گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بازار مالی بورس کالای ایران بر مبنای کالاهایی است که به ترتیب اهمیت بر اساس بیشترین مقدار و ارزش ریالی، گواهی سپرده سکه طلا، گواهی سپرده زعفران (نگین)، گواهی سپرده زعفران (پوشال)، گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی، کشمش سبز قلمی، رطب مضافتی و زیره سبز است.

بر اساس آمار منتشره توسط بورس کالا، سکه و زعفران نگین، پیشتاز در حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی بوده‌اند.

گواهی سپرده کالایی چیست؟

گواهی سپرده کالایی چیست؟

این کارشناس بورس کالا در ادامه در رابطه با مزایای گواهی سپرده کالایی برای خریداران و فروشندگان اظهار کرد: اولین مزیت این گواهی برای صاحب کالا از جهت امکان نقد کردن کالاهای راکد است. مزیت بعدی که بسیار مهم است و می‌توان به آن اشاره کرد، کاهش هزینه‌های انبارداری به جای جا به جای کالاها است.

الهی فرد در ادامه بیان کرد: نکته و مزیت بعدی مدیریت فاصله زمانی بین تولید و مصرف کالا توسط تولید کنندگان است. همچنین مزیت بعدی که به همراه دارد و بسیار حائز اهمیت است، بحث ثبات قیمت‌ها است که این گواهی ریسک افزایش قیمت، برای خریدار و کاهش قیمت برای تولیدکننده را کاهش می‌دهد و بر این اساس خریدار و فروشنده می‌توانند برنامه تولید و فروش خود را مدیریت کنند.

این کارشناس بورس کالا در پایان بیان کرد: این گواهی ابزاری برای تامین مالی تولیدکنندگان با روشی سریع و کم هزینه است و در نهایت می‌تواند منجر به استاندارد سازی کالاها شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1103477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =