مدیریت منابع آب موضوع شش سال پیش مستند مادرکشی/ سیاستگذاری‌های غلط حاکمیتی ناشی از نگاه غیر بومی و ترجمه‌ای است

کارگردان مستند مادرکشی گفت: علی‌رغم آگاهی‌هایی عمومی خوبی که در این سال‌ها در زمینه منابع آب به وجود آمد، اما مسائل مستند مادرکشی هنوز مسائل تازه‌ای است که باید روی آن‌ها درنگ کرده و برای حل آن‌ها همت کنیم.

کمیل سوهانی،کارگردان مستند مادرکشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد کارآمد در دولت سیزدهم چه ویژگی هایی باید داشته باشد، اظهار کرد: همان‌طور از نام این نهاد برمی‌آید، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد، وزیرش باید خود پیش از هرچیز اهل فرهنگ و اهل رشد دادن و معلمی باشد.

وی ضمن بیان مطلب فوق افزود: عرصۀ فرهنگ عرصۀ تفاوت‌ها و تنوع‌هاست و وزیر فرهنگ باید به این امر ایمان داشته باشد که این تفاوت‌ها و گوناگونی‌هاست که به این عرصه زیبایی و غنا می‌بخشد. تابلوی نقاشیِ تک رنگ نه زیباست و نه معنادار، از کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها و نقش‌های گوناگون است که زیبایی خلق می‌شود.

این مستند ساز در ادامه گفت:  از طرفی همانطور که از ریشه‌یابی واژه فرهنگ در میابیم این کلمه نزدیکی بسیاری به کشاورزی دارد و اصولا امر فرهنگی امری است که نیازمند مراقبت و پرستاری برای رشد است.

وی افزود: وزیر فرهنگ باید پرستار ارزش‌های جامعه خود تا مرحلۀ رشد و ثمردهی باشد. مانند کشاورزی که با زمین و نهالش انس داشته و آنقدر پرستارانه دور دانه‌های خفته در خاک می‌گردد و در مقابل باد و باران و آفاتِ رشد، مراقبت می‌کند تا دانه‌ها سر از خاک برآورده و بر ساقه خود راست قامت می‌ایستند.

این پژوهشگر رسانه بیان کرد: از طرفی نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک نهاد متعلق به دولتِ مدرن بوده و طبق تعریف باید حافظ اهداف اساسی نظام سیاسی و نگاهبان نقش حاکمیت در رشد و ارتقای فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی باشد.

سوهانی با اشاره به این مطلب که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار سختی در پیش دارد، تشریح کرد: چرا که از یک طرف باید متوجه و مراقب تنوع و تکثر فرهنگی بوده و از طرف دیگر نقش مراقبتی، حمایتی و ارشادی‌اش به عنوان نماینده حاکمیت را بپذیرد و از نظر من توانایی رفت و آمدِ سالم و کارآمد میان این نقش‌ها مهمترین ویژگی یک وزیر فرهنگ و ارشاد خوب است.

این کارگردان در خصوص مستند مادرکشی که نگاهی آسیب شناسانه به بحران آب در ایران داشته بیان کرد: متاسفانه مساله‌ای که مستند مادرکشی ۶ سال پیش به آن پرداخت، هنوز تازه و حل نشده باقی مانده است. مسالۀ مستند مادرکشی حکمرانی آب و سیاستگذاری‌های غلط حاکمیتی ناشی از نگاه غیر بومی و ترجمه‌ای به مدیریت منابع آب بود.

وی تاکید کرد: مسالۀ مادرکشی نگاه تکنوکراتیک صرف بدون درنظر گرفتن ملاحظات انسانی و محیط‌زیستی بود. مسائلی که همگی ذیل تفسیر تاریخی غلط از امر توسعه در کشوری در حال تغییر و مدرن شدن قرار می‌گیرد.

این مستند ساز در خصوص تاثیرگذاری این مستند بر وضعیت امروز و بحران آب در کشور اذعان کرد: علی‌رغم آگاهی‌هایی عمومی خوبی که در این سال‌ها بوجود آمد، اما مسائل مستند مادرکشی هنوز مسائل تازه‌ای است که باید روی آن‌ها درنگ کرده و برای حل آن‌ها همت کنیم. مسائلی که متاسفانه نتایج حل نشدنش را این روزها در جای جای سرزمینمان مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =