امتحانات دانشجویان علوم پزشکی چگونه برگزار می‌شود؟

جزئیات آموزش بالینی و نحوه ارزشیابی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بخشنامه‌ای از سوی معاونت آموزش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جزئیات آموزش بالینی و نحوه ارزشیابی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در «دستورالعمل چگونگی استمرار آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور» از سوی معاونت آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد. 

بر اساس این دستورالعمل، ادامه آموزش‌های بالینی دانشجویان در تمامی رشته‌ها در صورت تکمیل بودن برنامه واکسیناسیون صورت خواهد گرفت. دستیاران رشته‌های بالینی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید بر اساس برنامه‌ریزی روتین در مراکز بیمارستانی و دانشکده‌ها حضور پیدا کنند. کارآموزی و کارورزی دانشجویان و دوره‌های آموزش در فیلد (عرصه)، به صورت فعال برنامه‌ریزی و برگزار خواهد شد. 

تقسیم‌بندی گروه‌های فراگیران و افزایش تعداد «راندها» در صورت امکان برنامه‌های آموزش در عرصه و درمانگاه‌های آموزشی باید با تقسیم مناسب نسبت فراگیران به فضا صورت بگیرد.

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید نسبت به جداسازی گروه‌های فراگیران در برنامه‌های آموزش بالینی یا آموزش در عرصه به منظور افزایش هدفمندی آموزش بالینی و بیمار محور در کنار کاهش تراکم جمعیت فراگیر اقدام کنند.

کشیک‌های آموزشی جبرانی ۴ تا ۶ ساعت باید مبتنی بر بخش کلینیک ویژه با گروه‌های کوچک و تسهیم شده فراگیران برای دانشجویان پزشکی عمومی برگزار شود. میزان مواجهه دانشجویان دوره‌های بالینی کارآموزی و کارورزی در عرصه سایر رشته‌ها با بیماران انتخابی غیرکووید چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری باید با رعایت پروتکل‌های ایمنی به حداکثر رسانده شود. آموزش بالینی اعم از گزارش صبحگاهی، ژورنال کلاب و جلسات علمی باید  ترجیحا متناسب با امکانات گروه‌های آموزشی و بیمارستان‌ها و بر اساس ترکیبی از برنامه‌های حضوری و غیرحضوری برگزار شود. 

معاونت آموزشی وزارت بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه کرد که از روش‌های نوآورانه اعم از برگزاری همزمان جلسات آموزشی در سالن‌های موازی برای دستگاه‌های مختلف فراگیران یا آموزش‌های مبتنی بر گزارش مورد (case report) غیر همزمان یا سایر روش‌های رایج در دنیای آموزش علوم پزشکی استفاده کنند. در کلیه رشته‌ها برای برگزاری دوره های آموزش تمرینی و مدل‌مانند (skill lab یا کارگاه‌های مهارتی) نیز می‌توان از همین روش‌ها سود بود.

گروه‌های آموزشی بالینی یا درگیر در آموزش عرصه، با همکاری دانشکده‌های مربوطه باید روی تنوع بخشی به فضاها و دوره های آموزش بالینی و در عرض با هدف دو منظوره کاهش تراکم حضور در بیمارستان‌ها یا فیلدهای آموزشی در کنار افزایش کیفیت آموزش بالینی کار کرده و آنها را برای ارتقای کیفی آموزش به کار گیرند. از جمله این روش‌ها می‌توان به عقد تفاهم‌نامه و قرارداد با مطب‌ها، درمانگاه، موسسات پزشکی-درمانی، دارویی خصوصی یا سایر ارگان‌ها برای استفاده از محیط‌ها و امکانات آن‌ها به عنوان یک محیط آموزش سرپایی یا بستری مکمل، امکان بکارگیری و مشارکت پزشکان عمومی آموزش دیده و متخصصان پزشک خانواده در مراکز عمومی جامع خدمات سلامت برای آموزش‌های در عرصه برای دانشجویان پزشکی عمومی و تنوع و خلاقیت پایان نامه‌های آموزشی بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی در کنار امکان نوآوری‌های گروه‌های آموزشی اشاره کرد.

نحوه ارزشیابی فراگیران چگونه است؟

شیوه تهیه برگزاری آزمون‌های دوره بالینی کارآموزی و کارورزی در عرصه آزمون مبتنی بر حضور فیزیکی(کتبی یا آزمونهای مبتنی بر مرکز مهارت های بالینی) براساس رعایت اصول ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی است. شیوه ترجیحی برگزاری آزمون‌های دروس تئوری آزمون های حضوری الکترونیک مبتنی بر سالن‌های استاندارد آزمون است، در غیر صورت برگزاری کتبی آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌شود.

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مواردی که نتوان شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را فراهم کرد باید از آزمون الکترونیکی از راه دور با رعایت تمام ملاحظات صحت آزمون بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی برگزاری آزمون‌ها استفاده کنند. استفاده از این روش آزمون به دلیل پیچیدگی‌های اطمینان از عدالت و سلامت در برگزاری آزمون باید در اولویت آخر باشد.

استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از روش‌های ارزشیابی مستمر و روش‌های متنوع جدید و غیروابسته به آزمون‌های کشوری و دانشگاهی برای سنجش تکمیلی و مستمر صلاحیت دانشجو که مبتنی بر توان مهارت‌های بالینی و حرفه‌ای او استفاده کنند. نتایج مجموع این ارزشیابی‌ها می‌تواند در صورت نیاز به صورت مستقل یا به عنوان مکمل در کنار سایر ارزشیابی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

دانشگاه‌هایی که برنامه واکسیناسیون دانشجویان پرسنل و کارکنان آموزشی آنها کامل نشده، لازم است برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه انجام و عملیاتی کنند، به گونه‌ای که برای کلیه رشته‌ها امکان برگزاری برنامه‌های فوق‌الذکر از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ میسر باشد.

دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کماکان می‌توانند در صورت ضرورت از استادان، دستیاران و کارورزان گروه‌های آموزشی غیر درگیر در بخش‌ها و درمانگاه‌های کرونا یا فعالیت‌های مرتبط با بیماران کرونایی با تولیت گروه‌های آموزشی درگیر در مدیریت بیماری کرونا استفاده کنند.

دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در موافقت با درخواست مرخصی تحصیلی دانشجویان باید مساعدت‌های لازم را انجام دهند. بدیهی است که در صورت استفاده دانشجو از مرخصی، این موارد در سنوات آموزشی محاسبه خواهد شد. 

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خاص هماهنگی‌های لازم برای اجرای بخشنامه و حقوق و برنامه‌ریزی برای بازگرداندن وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها به حالت عادی را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103520

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =