شکسته شدن رکورد تزریق واکسن کرونا برای دومین روز پیاپی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند تولید و واردات واکسن، از شکسته شدن رکورد تزریق برای دومین روز پیاپی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله در کلاب هاوس درباره واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: بحث واکسیناسیون را بدون توجه به پاندمی نمی‌توان به خوبی تبیین کرد؛ یک سال و نیم از شروع پاندمی می‌گذرد و کمتر از ٢ سال از شروع پاندمی نگذشته ما از واکسیناسیون صحبت می‌کنیم و این موضوع معمولی نیست و هیچ واکسن شناخته شده‌ای نداریم که در این مدت کوتاه با تولید و عرضه رسیده باشد.

او افزود: از واکسنی صحبت می‌کنیم که از عمر آن کمتر از یکسال می‌گذرد و با توجه به اینکه این ویروس ۴ میلیون قربانی گرفته است و همه مسائل روانی و اجتماعی و اقتصادی دستخوش تغییر شد و ما با این رویکرد باید سراغ واکسن برویم و باید توجه داشت که هیچ واکسنی فاز ۴ را نگذرانده است و به همین دلیل همه واکسن‌ها مجوز مصرف اضطراری گرفته اند و از طرفی کرونا ویروسی است که با قدرت سرایت ٣ شروع شد و با توجه به جهش‌ها باید ٧٠ درصد. جامعه واکسن بزنند تا زنجیره ویروس قطع شود البته واکسیناسیون یک کشور برای قطع پاندمی در دنیا کافی نیست.

رئیسی بیان کرد: از ابتدا که بحث واکسن مطرح شد کشورها دو دسته شدند برخی کشورها به سمت سرمایه گذاری برای خرید و برخی به سمت تولید و برخی به سمت هر دو رفتند و آمریکا ٢.٧ برابر جمعیت کشورش واکسن خرید و برخی هم مثل امارات و ترکیه در فازهای کارآزمایی بالینی واکسن مشارکت کردند.

او افزود: سیاست کشور ما هم این بود تا پروژه مشترک نباشد یا واکسن تاییدیه نداشته باشد ما واکسن را وارد یا در کارآزمایی بالینی شرکت نمی‌کنیم و این یک سیاست بالادستی است، ماسابقه ٧٠ ساله در واکسن سازی داریم و جزو تولیدکنندگان واکسن بودیم و دانشمندان داخلی شروع به تولید واکسن کردند و ضرورت تولید واکسن در ایران وجود داشت چرا که به ما واکسن نمی‌دادند.

رئیسی گفت: یک سبد بین المللی ایجاد کردند چرا که پیش بینی می‌شد که کشورهای پولدار خودشان واکسن می‌زنند و به کشورهای دوست خود واکسن می‌دهند و یکی از کارهایی که کشور ما انجام داد عضو کوواکس شد و انتقال پول آن سخت بود، اما ١۶.٨ میلیون دوز واکسن خریدیم و در قدم دوم با کشورهایی مانند روسیه و چین وارد قرارداد خرید شدیم و اقدامات برای تولید داخل شکل گرفت و واکسن برکت اکنون در حال تزریق است و واکسن سازهای داخلی مانند پاستور قرارداد مشترک با کوبا منعقد کرد و بقیه واکسن های ایرانی در فاز دوم هستند.

خلف وعده ها باعث شد که ما را دروغگو بخوانند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: کواکس تعهد داده بود که ٢.۴ دوز واکسن به ایران بدهد که این وعده عملی نشد و از طرفی تولیدکنندگان هم تعهد خود به سبد کوواکس را عملی نکردند و چون سبد خالی بود به واکسن ندادند و تا زمانی که واکسن در یخچال های ما نباشد من یه قول های داده شده باور ندارم و خلف وعده ها باعث شد که ما را دروغگو بخوانند اما گناهی نداشتیم و سفرای ما تلاش بسیاری کردند و موفق نبودند.

رئیسی درباره علت اینکه چرا در کارآزمایی بالینی واکسن‌های خارجی مشارکت نکردیم، افزود: شاید این پاسخ نظر من نباشد اما این سیاست کشور بود چرا که شروطی که گذاشته بودند این بود که باید تمام عوارض را می پذیرفتیم و مهمترین علت عدم اطمینان از واکسن ها بود و سیاستگذاران اعلام کردند ما حاضر نیستیم موش آزمایشگاهی شویم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: ما در حوزه بهداشت مانند سربازان خط مقدمی بودیم که فشنگ نداشتیم و واکسن یک کالای استراتژیک است و دولت ها اقدام به تبادل واکسن می‌کنند و تاکنون ١٣ میلیون واکسن دستمان رسیده است و آن را توزیع کرده ایم و امروز یک میلیون دوز دستمان رسید و تا ٢ مرداد حدود سه میلیون دوز استرازنکا و یک میلیون دوز واکسن چینی به دستمان می رسد و در مجموع در مجموع ١٧ میلیون دوز واکسن به دستمان خواهد رسید و امروز رکورد واکسیناسیون شکسته شد.

رئیسی افزود:همکاران بهداشتی علی رغم اینکه مطالبه دارند و چندین ماه پول خود را نگرفته اند اما امروز در کنفرانسی دیدم که همه خوشحال بودند چرا که احساس دین به مردم دارند و ما تاکنون ٨٠٠ هزار دوز واکسن برکت به دستمان رسیده است و هر هفته از اول مرداد بین یک میلیون تا ١.٢ میلیون دوز واکسن برکت به دستمان می‌رسد.

رئیسی درباره اختلاف عدد واردات واکسن و واکسیناسیون بیان کرد: واکسن‌ها دو دوزی هستند و اسپوتنیک ٢ را نمی‌توان به عنوان دوز اول تزریق کرد و ما بخشی از واردات را برای تزریق دوز دوم نگهداری کرده ایم و ۶٠ سال به بالاها دوز اول و دوم آنها با واردات کنونی تامین شده است و جای نگرانی نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران گفت: اسپوتنیک در روسیه ماهیانه ۵ میلیون دوز تولید می‌کند و خط تولید مشترک در ایران برای اکنون کارایی ندارد و اگرچه واکسن‌های اسپوتنیک تولید مشترک در ایران تولید می‌شوند و ایران در اولویت دریافت این واکسن هاست اما قطعی و حتمی این واکسن‌ها برای ایران نیست و ما روی آن حساب نکرده ایم .

رئیسی درباره واکسیناسیون مشاغل پرخطر و انحراف‌ها از سند واکسیناسیون کرونا و انتشار نامه‌ای مبنی بر واکسیناسیون کارکنان اداره مالیات اظهار کرد: حدود ٢۴ نامه به زندان‌ها، بانک‌ها، آموزش و پرورش، گروه پروازی و حمل و نقل عمومی و اداره مالیات و ... زده ایم و هیچ تفاوتی بین واکسن خارجی و داخلی قائل نیستیم؛ سبدی از واکسن داخلی و خارجی داریم و تقسیم بندی نکرده ایم و اولین واکسن بهترین واکسن است. هر واکسنی به دستمان برسد مشاغل پرخطر را با آن واکسینه می‌کنیم و این درست نیست که برخی می‌گویند مشاغل پرخطر را قرار این با برکت واکسینه کنیم و انحراف‌ها تخلف است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: در انتشار نتایج کارآزمایی واکسن‌ها کمی کند هستیم و باید مستندسازی‌های واکسن‌ها با سرعت بیشتری صورت گیرد تا همه دنیا بتواند از واکسن‌های ایرانی استفاده کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا آخر هفته واکسیناسیون ۶۵ سال به بالاها را به پایان می رسانیم و هفته آینده با احتساب ١٧ میلیون دوز واکسن دریافتی ۶٠ ساله های ما که حدود ٨ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر هستند، واکسینه می‌شوند و اگر یک میلیون کادر بهداشت و درمان را که قبلا واکسن زدند، حساب کنیم، حدود ٩ میلیون واکسینه شده داریم، از طرفی در خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واکسیناسیون بالای ۵٠ سال‌ها آغاز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =