دولت روحانی در حال افزایش مشکلات پیش از تحویل قوه مجریه است

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه روحانی دولت را در وضعیت نامناسبی تحویل رئیسی خواهد داد افزود: دولت فعلی در هشت سال گذشته عملکرد بسیار ضعیفی داشته و بر اساس شواهد و اخبار منتشر شده در این یک ماه باقی مانده، به جای کمک کردن به دولت بعدی، در حال افزایش مشکلات پیش از تحویل دولت هستند.

«محمدجواد عامری» دبیرکل جمعیت ایثارگران و فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم گفت: اولین نکته این است که آیت‌الله رئیسی و وزرایی که برای کابینه انتخاب می‌شوند به وضعیت دولتی که آن را تحویل می‌گیرند کاملا آگاه بوده و برنامه مناسب داشته باشند.

وی با بیان اینکه روحانی دولت را در وضعیت نامناسبی تحویل رئیسی خواهد داد افزود: دولت فعلی در هشت سال گذشته عملکرد بسیار ضعیفی داشته و بر اساس شواهد و اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد در این یک ماه باقی مانده، به جای کمک کردن به دولت بعدی، در حال افزایش مشکلات پیش از تحویل دولت هستند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران ادامه داد: تیمی که قرار است بر سر کار بیایند باید بدانند که قرار نیست دولتی را تحویل بگیرند که خزانه آن پر بوده و کابینه پیشین به تمام وظایف خود عمل کرده است. برای مثال ما تا پیش از این صادرکننده برق بودیم اما اکنون به دلیل کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیری‌هایی که در وزارت نیرو صورت گرفته خاموشی‌های متعدد اتفاق افتاده و برای حل مشکل مجبور به تعطیل کردن برخی صنایع شدیم که آسیب‌هایی به مسئله تولید و اشتغال وارد کرده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری باید کابینه‌ای مبتنی بر برنامه انتخاب کنند افزود: رئیسی نباید تنها به موفقیت فردی در یک سمت در گذشته و همسویی با وی توجه کند بلکه باید برنامه‌محوری را مبنای انتخاب وزرا قرار دهند و به کسی مسئولیت بدهد که برای رفع مشکلات فعلی کشور برنامه دارد.

وزرا باید جهادی باشند

عامری با بیان اینکه رئیس دولت سیزدهم نباید برای راضی کردن احزاب و گروه‌ها از هر کدام شخصیتی را برای وزارت انتخاب کند اظهار کرد: کابینه به ویژه تیم اقتصادی آن باید از افراد هماهنگ و همسو تشکیل شده و بر اساس برنامه‌ای که مشخص شده کارکنند. تیم اقتصادی نیز باید با شیوه کار کردن یکدیگر آشنا بوده و به همدیگر اعتماد داشته باشند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران یکی دیگر از ویژگی‌های لازم برای کابینه دولت سیزدهم را داشتن روحیه جهادی دانست و بیان کرد: وزرا نباید مانند برخی مدیران برای ورود خروج در محل کار زمان مشخص داشته و بلافاصله پس از پایان ساعت کاری، به منزل برگردند.

وی با بیان اینکه مدیران دولت باید متوجه درد مردم بوده و متوجه شرایط ملت باشند افزود: وزرا باید همانند زمان جنگ که رزمنده‌ها کار جهادی می‌کردند یا مانند جوانانی که برای کمک به سیل‌زده‌ها و زلزله‌زدگان می‌رفتند و بانشاط و پرکار، وقت زیادی برای برداشتن بار مشکلات از روی دوش مردم می‌گذاشتند عمل کنند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم هر کس که بیکار می‌شد و همسو و هم‌گروه آن‌ها بود، بدون توجه به تخصصش در سمت‌های میانی مسئولیت می‌گرفت. برای مثال به نماینده مجلسی که اعتبارنامه‌اش از سوی نمایندگان مجلس تأیید نمی‌شد، در شرکتی با حقوق نجومی مسئولیت داده بودند.

عامری با بیان اینکه رئیسی باید وضعیت مدیران میانی را نیز مدنظر قرار دهد. ادامه داد: این تصور که صرفا با آمدن وزیری قرار است مشکلات حل شود، اشتباه است زیرا وزیر به تنهایی کار نمی‌کند و مدیران میانی ما در این سال‌ها تغییر نکرده‌اند. هرچند اشخاص جابه‌جا یا بازنشسته شده‌اند اما تیمی شکل گرفته که با هم مرتبط بوده و به صورت مخفیانه و مویرگی با هم کار می‌کنند. رئیسی باید وضعیت مدیران میانی را نیز اصلاح کند و افرادی با ویژگی‌هایی که ذکر شد در این سمت‌ها قرار دهد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که تا کنون وجود داشته این است که رئیس جمهوری وزرا را تعیین می‌کند اما تغییری در مدیران میانی که با مردم ارتباط داشته و باید دستوران وزیر را اجرا کند بدون تغییر می‌مانند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران نظارت بر عملکردها را یکی از مهم‌ترین مسائل دانسته و اظهار کرد: در بسیاری از مواقع قوانین بسیار خوب یا برنامه‌هایی کاربردی برای اجرا داریم و رئیس جمهوری دستور اجرای آن را می‌دهد و وزرا نیز قصد این کار را دارند اما در رده‌های پایین‌تر کار روی زمین می‌ماند.

عامری با بیان اینکه بدون نظارت نمی‌توان کار را پیش برد ادامه داد: یعنی اگر وزیری در اتاق خود نشسته و به نهادهای زیر نظر خود سرکشی نکرده و به میان مردم نرود، مشکل ایجاد خواهد شد.

رئیسی در مدیران خود از نخبگان استفاده کند

وی با بیان اینکه رئیسی باید استفاده از نخبگان جامعه را مدنظر قرار دهد افزود: هرچند می‌گوییم باید بر اساس برنامه و شایسته سالاری وزرا انتخاب شوند اما نباید نخبگان جامعه را رها کنیم و بخواهیم تا انتها با یک برنامه و افراد مشخص کار کنیم اشتباه است. برای اینکار توصیه می‌کنم از اندیشکده‌های فعال که نیروهای جهادی و متدین و متخصص در آن فعالیت می‌کنند استفاده کنند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار خوب رئیسی نظرخواهی از کارشناسان و افراد مختلف و مردم بود و امیدوارم با استفاده از تجربه خوبی که در قوه قضاییه و آستان قدس به دست آوردند بتوانند عملکرد خوبی در دولت داشته باشند.

عامری یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی دولت را شکل دادن ارتباط و تعامل خوب با مجلس و قوه قضاییه دانسته و اظهار کرد: برخی از کارها بدون همکاری دو قوه دیگر امکان اجرایی شدن ندارد و مشکلات جدی به وجود خواهد آمد که نمونه آن مشکلات حوزه تولید و مبارزه با قاچاق است.

دبیرکل جمعیت ایثارگران درباره تأثیر همسویی دولت و مجلس شورای اسلامی در عملکرد قوه مجریه گفت: گاهی منظور از همسوی زد و بند کردن برخی افراد با یکدیگر و همسو بودن منافع آن‌هاست اما همسویی دولت و مجلس از این نوع نیست و افراد دارای روحیه جهادی که می‌خواهند برای انقلاب و مردم کار کنند و به توان داخل اعتماد دارند و تنهای به دنبال راضی کردن آمریکا و چند کشور اروپایی نیستند، با یکدیگر همکاری می‌کنند و این همسویی برای کشور با ارزش است.

وی با بیان اینکه همسویی مجلس و دولت، جناحی نیست افزود: این افراد در گذشته نشان داده‌اند که کارهایشان برای انقلاب و مردم است هرچند ممکن است اشکالاتی داشته باشند که باید آن را از طریق نظارت و مشورت با نخبگان رفع کنند اما این همسویی مبارک است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =