تهران گردی/ میدان حسن آباد، میدانی اروپایی در پایتخت ایران

یکی از دلایلی که اهمیت میدان حسن آباد را در بین گردشگران بالا می برد، سبک معماری است که در این میدان به کار رفته، با قدم گذاشتن در این میدان می توانید احساس کنید که میدان حسن آباد تهران دارای یک معماری اروپایی است که در گرداگرد آن ۴ ساختمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، به جرات می توان گفت میدان حسن آباد یکی از نمادهای تهران قدیم در دوره معاصر فعلی محسوب می شود. میدانی که حتما بارها و بارهای نام آن را شنیده اید و گذرتان به سمت آن افتاده است. میدان حسن آباد در تهران واقع در جنوب غرب پایتخت است و با داشتن ساختمان های زیبا و دلفریبی که دارد مخاطبان خاص خودش را جذب می‌کند. شما با قدم گذاشتن در این محله احساس می کنید که به صدها سال پیش رفته اید زمانی که اولین پایه ریزی های شهری در حال شکل گیری بوده است.

تهران گردی


 مختصری درباره میدان حسن آباد در تهران

میدان حسن آباد در تهران به عنوان یک اثر تاریخی به جا مانده در تهران نمادی جذاب از تهران قدیمی محسوب می شود. در نزدیکی میدان حسن آباد جاذبه های تاریخی زیادی مثل پارک شهر، موزه ملی ایران، خانه موزه مقدم و سردر باغ ملی وجود دارد که بر جذابیت این نماد تاریخی از تهران قدیم می افزاید. شاید جالب باشه برایتان که بدانید اولین ایستگاه آتش نشانی تهران در میدان حسن آباد تاسیس شد.
برای رسیدن به میدان حسن آباد باید به سمت جنوب غرب تهران بروید، چرا که حسن آباد در تقاطع خیابان های امام خمینی یا حافظ و همچنین خیابان وحدت اسلامی قرار دارد.
در زمان های گذشته میدان حسن آباد را با نام های میدان ملک المتکلمین، میدان هشت گنبد و میدان ۳۱ شهریور می شناختند که در دوره معاصر نام این میدان همچنان حسن آباد است.

تهران گردی/ میدان حسن آباد، میدانی اروپایی در پایتخت ایران


 
سبک معماری میدان حسن آباد


یکی از دلایلی که اهمیت میدان حسن آباد را در بین گردشگران بالا می برد، سبک معماری است که در این میدان به کار رفته، با قدم گذاشتن در این میدان کاملا می توانید احساس کنید که میدان حسن آباد تهران دارای یک معماری اروپایی است که در گرداگرد آن ۴ ساختمان وجود دارد، بر روی تمام این ساختمان ها هشت گنبد خودنمایی می کند که چهره ی متفاوت و منحصر به فردی را به میدان بخشیده‌اند به خصوص در شب ها که نورپردازی‌های مناسبی هم برای آن در نظر گرفته شده است و فضای بسیار عالی برای عکاسان فراهم می آورد.
لازم به ذکر است که بگوییم میدان حسن آباد تهران در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و میراثی بسیار مهم برای کشور محسوب شد.
شاید جالب باشه بدانید که مشابه میدان حسن آباد در تهران که لقب اروپایی ترین میدان تهران را دارد، در شهر اصفهان هم وجود دارد. دور میدان حسن آباد چهار ساختمان با هشت گنبد وجود دارد که به طور قرینه و منحنی شکل در کنار هم قرار گرفته اند. ساخت این ساختمان ها را یک فرد ارمنی به نام قلیچ باقلیان به همراه معمار برجسته ارمنی دیگری به نام لئون تادوسیان بر عهده داشته اند. گنبدهای مدور میدان کاری از استاد اکبر نکووقت تک هستند که به استاد اکبر خواهرزاده نیز شهرت داشت.
روبروی ایستگاه آتش نشانی در میدان حسن آباد تهران یک تندیس از شیر سنگی به نام «برد شیر» وجود دارد که اهدایی از قوم بختیار شهرکرد می باشد. پس از حادثه ی دلخراشی که برای ساختمان پلاسکو رخ داد یکی از تندیس سازان بختیاری به نام علی نوذری تندیش «برد شیر» را به این ایستگاه تقدیم کرد.

تهران گردی/ میدان حسن آباد، میدانی اروپایی در پایتخت ایران


 
بازسازی میدان حسن آباد در تهران


در بالا گفتیم که میدان اروپایی تهران یا همان میدان حسن آباد به اندازه ای که باید جذابیت های معماری خاص خودش را دارد، اما به مانند هر جاذبه ی دیگری در گذر زمان ممکن فرسودگی سبب کاهش میزان جذابیت هر بنایی بشود، از همین رو در سال های اخیر مرمت ها و بازسازی های زیادی بر روی آن صورت گرفته که از نمونه ی آن ها میتوان به ساختمان بانک ملی یا سنگفرش کردن تمام خیابان هایی که به میدان ختم می شوند اشاره کرد. سیستم های نورپردازی هم دیگر جای خود دارند و در هر فصل تغییراتی بر روی آن ها صورت می گیرد تا شکوه این بنا را بیش از پیش کند.

تهران گردی/ میدان حسن آباد، میدانی اروپایی در پایتخت ایران


 
میدان حسن آباد مرکزی برای خرید کاموا


از دیرباز تاکنون میدان حسن آباد تهران محلی برای گشت و گذار در تهران محسوب می شده، یکی از مهمترین کالاهایی که حسن آباد مرکز فروش عمده ی آن است کاموا می باشد. پس اگر اهل بافندگی هستید یا تازه می خواهید بافتن را شروع کنید بهتر است که برای خرید کامواهای رنگارنگ و متنوع به سمت میدان اروپایی تهران (حسن آباد) بروید.
البته تنها کاموا در این منطقه به فروش نمی رسد بلکه در پیرامون میدان حسن آباد فروشگاه های ابزارفروشی، یراق آلات و قفل فروشی، محصولات مربوط به سیستمونی، مبلمان های اداری و همچنین بورس لوازم چوبی وجوود دارد که می توانید برای خرید آن ها به سمت میدان حسن آباد در تهران راهی شوید.
یک نکته ضروری و کلیدی که باید در خصوص میدان حسن آباد در تهران بدانید این است که همیشه این محل شلوغ و مملو از ماشین است اگر برای خرید می روید بهتر است یا خودرو با خودتان نبرید و یا با یک همراه بروید که وی درون اتومبیل بنشیند چرا که پیدا کردن جای پارک بسیار بسیار سخت است.
 

تهران گردی/ میدان حسن آباد، میدانی اروپایی در پایتخت ایران


دسترسی به میدان حسن آباد در تهران


به منظور دسترسی به میدان حسن آباد تهران راه های مختلفی وجود دارد، شما می توانید از اتومبیل شخصی، اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که میدان اروپایی تهران در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و اگر ماشین شما طرح ندارد بهتر است که در زمان پایانی طرح حرکت خودتان را آغاز کنید.
اما اگر خواستید که با وسایل نقلیه عمومی به سمت میدان حسن آباد در تهران بروید می توانید با استفاده از مترو به (ایستگاه حسن آباد) خودتان را به این میدان برسانید.اگر هم خواستید با اتوبوس بروید می بایست از اتوبوس‌هایی که از خیابان امام خمینی عبور می کنند استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =