واحدهای دانشگاهی باید به اثرگذاری فرهنگی توجه داشته باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر برنامه ریزی دانشگاه برای بهبود سبک زندگی و ارتقای وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، گفت: واحدهای دانشگاهی باید در کنار توجه به برنامه‌ریزی‌های خود، به ملاحظات اثرگذاری فرهنگی نیز توجه داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جلسه بررسی برنامه هفتم راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان صبح امروز به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و حضور مجازی رؤسای واحدهای استان اصفهان برگزار شد.

طهرانچی در ابتدای این جلسه با اشاره به سوره یوسف و موضوع آینده‌بینی، گفت: آینده‌نگاری، آینده‌پژوهی و به صورت کلی برنامه‌ریزی، یک علم متأخر است. قرآن کریم در احسن القصص به زیبایی برای حکمرانی دو موضوع را مورد تأکید قرار داده و می‌فرماید "لازمه حکمرانی، آینده‌پژوهی و وجود یک مدیر اجرایی حفیظ و امین است."

وی ادامه داد: دانشمند بودن، حفیظ بودن، پاکدستی و امانتداری، مهمترین مؤلفه‌های یک مدیر از نگاه سوره یوسف است. این موضوع باید در دانشکده‌های مدیریت به دانشجویان تدریس شود. این سوره دارای زوایای بسیاری است که می‌تواند به حکمرانی کمک کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به الزامات یک برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی موفق، اظهار داشت: برنامه باید مبتنی بر آینده‌نگاری بوده و فراز و نشیب‌های محیطی و مکانی و زیست‌بوم منطقه‌ای در آن دیده شود. توجه به منابع و تحولات اقلیمی نقش مهمی در موفقیت یک برنامه دارد. همچنین براساس سوره یوسف که در آن اشاره شده که حضرت یوسف (ع) برای دو دوره 7 ساله خشکسالی و آبادانی برنامه‌ریزی پیوسته داشت، پیوستگی و همبستگی از الزامات برنامه‌ریزی است.

طهرانچی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این برنامه به عنوان پایلوت در استان اصفهان اجرایی و عملیاتی شده است. نگاه در این برنامه از واحد دانشگاهی و ناحیه‌بندی استانی شروع شده و براساس سلسله‌بندی، به استان و کشور ختم می‌شود. در این نظام برنامه‌ریزی، واحد دانشگاهی نقش کنشگر پایه را دارد، اما با ناحیه خود رقیب نیست و هم‌رفتاری دارد. این هم‌رفتاری ناحیه درنهایت برای تحقق اهداف به هم‌رفتاری استانی ختم خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه محل پاسخگویی به تحولات اجتماعی و فناورانه روز است، اظهار داشت: اکنون علم داده (Data Science) از اهمیت فراوانی برخوردار است. دوره مدیریت دانشگاه به روش سنتی و ارائه رشته‌های علوم پایه با توجه به نیاز اجتماعی به پایان رسیده و ادامه این روند دانشگاه‌ها را تبدیل به موزه خواهد کرد. آنچه با توجه به تحولات باید انجام داد، برنامه ریزی برای تحصیل هوشمند است تا بتوانیم یک سیستم کارآمد و پاسخگو به تحولات داشته باشیم.

واحدهای دانشگاهی باید به اثرگذاری فرهنگی توجه داشته باشند

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد، اجتماع و فناوری را سه حوزه کارکردی دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه باید برای بهبود سبک زندگی و ارتقای وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ریزی داشته باشد، بنابراین واحدهای دانشگاهی باید در کنار توجه به مزیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود، به ملاحظات اثرگذاری فرهنگی نیز توجه داشته باشند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: صیانت از فرهنگ، شهر و زیست‌بوم شهرها وظیفه دانشگاه است. برای این کار نیازمند یک بسته کاری در تربیت اجتماعی، فرهنگ سازمانی و... هستیم. به عنوان نمونه، تربیت دانشجو باید به نحوی باشد که بتواند تاب‌آوری او در زندگی را افزایش دهد و میزان طلاق را در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به حداقل برساند. برای این کار باید ببینیم که در مواد درسی و موضوعات تربیتی، نیازمند تدوین چه واحدهای درسی و اجرای اقدامات تربیتی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بررسی برنامه‌های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان، گفت: واحد فلاورجان تنها واحد دانشگاهی تک‌جنسیتی دانشگاه آزاد اسلامی است و لازم است مدل برنامه ریزی و الگوسازی این واحد دانشگاهی نیز متفاوت باشد. 

وی با اشاره به اینکه باید در کارهای فرهنگی پژوهش‌محور و مبتنی بر علم حرکت کنیم،  افزود: با توجه به اهمیت موضوع، می‌توان واحد فلاورجان را مانند واحد نجف‌آباد، به عنوان یک واحد دانشگاهی ویژه در نظر گرفت و این واحد به صورت ویژه به موضوعاتی همچون اقتصاد خانواده، حقوق خانواده، نقش آفرینی زنان در محیط بین‌الملل، صنایع دستی زنان و ... بپردازد. از این رو «تعالی نقش‌آفرینی زن در محیط خانواده و جامعه» باید به عنوان مأموریت این واحد دانشگاهی مد نظر قرار گیرد. 

در ادامه این نشست سه ساعته که با حضور سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی، بنیانیان مشاوره فرهنگی رئیس دانشگاه و مهندس‌هادی افراسیابی مسئول دبیرخانه تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه برگزار شد، برنامه هفتم راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =