تعداد مقالات نشان‌دهنده تخصص و سواد استادان نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان معتقد است استادانی وجود دارند که ۱۵۰ یا ۲۰۰ مقاله دارند؛ اما نمی‌توانند ۱۰ دقیقه راجع به رشته‌شان صحبت کنند. به همین دلیل، تعداد مقالات نشان‌دهنده تخصص افراد نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، قابل استفاده نبودن علم استاد، یکی از مشکلات همیشگی دانشجویان است. به این معنا که هرچند یک استاد در رشته خودش شناخته شده است و حتی جایزه‌های ملی و مقالات بین‌المللی دارد؛ اما نمی‌تواند دانش خود را به درستی به دانشجویان منتقل کند.

دانشجویان معترضند که یک واحد درسی را با اشتیاق و انگیزه انتخاب می‌کنند؛ اما پس از پایان ترم می‌بینند که آن گونه که انتظار داشتند، یادگیری برایشان اتفاق نیفتاده است.  

شیرکوه محمدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که گرفتن جایزه‌های ملی یا مقالات بین‌المللی نشان‌دهنده توانایی علمی استادان نیست، اظهار کرد: تصور اشتباهی وجود دارد که تعداد زیاد مقاله، دریافت جایزه یا پژوهشگر برتر شدن نشان‌دهنده توانایی علمی و سطح بالای سواد استاد است. در حالی که این موارد تنها توان رسانه‌ای یک استاد را نشان می‌دهد. به این معنا که این استاد می‌تواند در حوزه تخصصی خودش، موضوعاتی انتخاب کند و آن‌ها را به شکلی بنویسد که مورد پذیرش مجلات باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان با اشاره به این که تعداد مقالات هیچ ربطی به تخصص، تسلط و سواد استاد ندارد، افزود: استادانی وجود دارند که ۱۵۰ یا ۲۰۰ مقاله دارند؛ اما نمی‌توانند ۱۰ دقیقه راجع به رشته‌شان صحبت کنند. به همین دلیل، تعداد مقالات نشان‌دهنده تخصص افراد نیست.

وی با تصریح بر این که چاپ مقاله کار چندان سختی نیست، گفت: برخی افراد با بررسی مقالات چاپ شده، سعی می‌کنند در مقالات خودشان جزئیات رعایت شده در آن مقالات را به کار بگیرند تا بتوانند مقاله منتشر کنند. به همین دلیل مقاله داشتن، نشان‌دهنده سطح علمی بالای استادان نیست.

محمدی با تاکید بر این که البته برخی اساتید ممکن است دانش خوبی در حوزه علمی خودشان داشته باشند؛ اما لزوما هر فردی که از نظر مفهومی و نظری در یک حوزه مسلط باشد، نمی‌تواند مدرس و مربی خوبی باشد، بیان کرد: به همین دلیل، بین دانشمند و معلم در دنیا تفاوت قائل هستند. معلم به عنوان کسی که کار آموزش انجام می‌دهد باید نحوه بیان خوب، توانایی مدیریت کلاس، سازماندهی محتوا و نگرش و فلسفه شخصی تدریس درستی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان با اشاره به این که متاسفانه ناآگاهی استادان از موارد گفته شده، سبب می‌شود که دانشجویان با مطالبی که سر کلاس مطرح می‌شود، ارتباط برقرار نکنند و برای‌شان نامفهوم باشد، افزود: البته به نظر من، حتی در مواردی این پیش فرض هم قابل نقد است که استاد بر درس مسلط است و تنها مشکلش در زمینه روش تدریس و بیان مطالب است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که همیشه استاد دانش کافی داشته باشد؛ اما مهارت تدریس نداشته باشد. در نتیجه، من موارد زیادی دیده‌ام که استادان در حوزه تخصصی خودشان تسلط ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در پایان با بیان این که هیچ کدام از بزرگان علمی شناخته شده در جهان، مقاله نداشتند، اظهار کرد: شرایط آموزش عالی ایران به گونه‌ای است که می‌توان گفت اگر یک دانشمند برجسته دنیا در یکی از دانشگاه‌های ایران فعالیت می‌کرد، حتما به دلیل ناتوانی در نگارش مقاله، اخراج می‌شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =