بحران خوزستان نتیجه کوتاهی و بخشی‌نگری دولت روحانی است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحران خوزستان نتیجه کوتاهی و بخشی‌نگری دولت روحانی است اظهار کرد: در مجلس طرح‌هایی چون افزایش دوبرابری خروجی سدها مانند سد کرخه و دز را برای کمک به رسیدن آب به پایین‌دست این رودخانه‌ها مانند حمیدیه، دشت آزادگان و هورالعظیم دنبال کرده‌ایم.

«مجتبی یوسفی» نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره دلایل بحران آب در خوزستان گفت: درباره شرایط استان صحبت‌های زیادی شده اما به طور کلی سیاست‌های اشتباه در حوزه مدیریت منابع آب در کشور و مشکلاتی که در تأمین حق‌آبه تالاب هورالعظیم و توجه نکردن به 702 روستایی که آب شرب پایدار و دائمی ندارند از جمله عوامل اصلی این بحران هستند.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که از آنجا که هیچ اقدامی در حوزه آب و فاضلاب استان صورت نگرفته، اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند دوباره اتفاقاتی که پیش از این شاهد آن بودیم رخ خواهد داد که باوجود آنکه در سال 98 و 99 در استان سیل آمد، پس از آن در حال حاضر استان با کمبود جدی آب برای مردم، کشاورزان و دامداران مواجه شده است.

یوسفی با بیان اینکه این اتفاقات به دلیل کوتاهی‌های دولت در انجام تعهدات خود و بخشی‌نگری در کشور رخ داده است افزود: در مجلس به همراه دکتر قالیباف که تلاشی جدی در این زمینه داشت پیگیری‌هایی انجام داده و طرح‌هایی چون افزایش دوبرابری خروجی سدها مانند سد کرخه و دز برای کمک به رسیدن آب به پایین‌دست این رودها مانند حمیدیه، دشت آزادگان و هورالعظیم که برای آب شرب و دام‌های خود با مشکل مواجه هستند دنبال شده است که البته این منابع آب باید توسط مسئولان منطقه مدیریت شود تا آب تنها به مصرف بالادست روخانه نرسد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله بعدی این است که باید خسارت وارد شده به کشاورزان و دامدارانی که در این مدت به دلیل این سوءمدیریت آسیب دیدند و دام‌هایشان تلف شد و به دلیل عدم تأمین حق‌آبه نتوانستند کشت‌های جایگزین خود که برای آن توافق کرده بودند انجام دهند پرداخت شود.

وی درباره آب‌رسانی به روستاها اظهار کرد: پروژه‌هایی نیز برای این امر در نظر گرفته شده و در کمیسیون تلفیق بودجه 1400 نیز اعتبارات خوبی برای این موضوع به وزارت نیرو تخصیص داده شده است اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه هنوز این بودجه را تخصیص نداده که باعث شده در کل کشور در حوزه آب و تأمین منابع آبی دچار مشکل شویم.

یوسفی با بیان اینکه این راه‌حل‌ها صرفا برای عبور از این بحران است افزود: راه حل اصلی مشکل، متوقف کردن پروژه‌های انتقال غیرکارشناسی آب از سرشاخه‌هاست و نباید بیشتر از این ظرفیت‌های اکوسیستمی کشور، خوزستان و استان‌های غربی را بهم بزنیم که در نهایت جلگه تبدیل به کویر شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه بعدی، پروژه‌های مربوط به تأمین آب شرب 702 روستا و مشکلات فاضلاب شهرهایی مانند اهواز، ماهشهر، بندر امام خمینی (ره)، آبادان و خرمشهر است که در بودجه‌های مختلف برای آن اعتبار تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه بودجه امسال برای حل این مشکل در استان افزایش دو برابری داشته است افزود: اکنون زمان اجرای برنامه است البته به دولت فعلی امیدی نداریم اما از رئیس جمهوری منتخب که امید را به مردم برگردانده و وزرایی که انتخاب خواهند شد می‌خواهیم به جای نگاه بخشی و منطقه‌ای، نگاه ملی به مشکلات داشته باشند و مشکلات استان‌هایی که در مسئله زیرساخت‌ها عقب افتاده‌اند مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری برطرف کنند که دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =