افزایش ظرفیت پزشکی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد؟

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آموزش ناکافی به دانشجویان در اثر نبود زیرساخت‌ها و استادان، سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در هفته‌های گذشته منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور  اعلام کرد که برای کاهش اضطراب داوطلبان کنکور سراسری و کاهش نیافتن ظرفیت پذیرش رشته پزشکی از مقطع دیپلم، تا ۳ سال آینده سالانه ۱۰ درصد به ظرفیت پذیرش رشته پزشکی افزوده شود. این موضوع موجی از نظرات و دغدغه‌ها و انتقادات دانشجویان رشته‌های پزشکی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. 

البته افزایش ظرفیت چند سالی است که مطرح بوده و دانشجویان یا برخی از اعضای هیئت علمی به آن واکنش نشان می‌دهند.

در این راستا، امیر حسین‌ آبادی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی بیان کرد: اعتراض به این موضوع نیازمند کارشناسی‌های دقیق است. مسئولان باید با دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور صحبت کنند تا ریشه این اعتراضات مشخص شود و به سوالات، دغدغه‌ها و ابهات آنها پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، موضوعی اجتماعی است، گفت: این موضوع جامعه دانش‌آموزش، دانشگاهی و در سطح کلان تر کل جامعه را تحت تاثیر می‌گذارد. این موضوع مانند تمامی اتفاقا اجتماعی ابعاد مختلفی دارد که برای تایید یا رد آن باید تمامی این ابعاد به صورت جامع و کامل بررسی و تحلیل شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره ابعاد استقرایی افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی مطرح کرد: این موضوع به سطوح دانش‌آموزان و متقاضیان ورود به این رشته‌ها، دانشگاه‌ها و پسا دانشگاه تقسیم بندی می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه دانش ‌آموزان با سدی به نام کنکور مواجه هستند، گفت: کنکور در واقع تقسیم نیروی متخصص برای آینده جامعه است. در نگاه کلان باید در نظر داشت که کشور نیازمند به متخصصان رشته‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی است. 

آرمین با اشاره به تمایل دانش آموزان برای ورود به رشته‌های پزشکی به ویژه پزشکی عمومی اظهار کرد: مسئولان با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در واقع به تمایل بخشی دانش آموزان برای ورود به رشته‌های پزشکی شتاب می‌دهند. 

این دانشجوی پزشکی افزود: مسئولان با افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی در واقع به استعداد کُشی دانش‌آموزان در رشته‌های ریاضی یا علوم انسانی می‌پردازند. 

وی باتاکید بر اینکه پذیرش دانشجو در هر دانشگاه باید متناسب با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های آن دانشگاه، گفت: برخی از ظرفیت‌ها مانند خوابگاه‌ها، عمرانی، تعداد کلاس‌ها و امکانات ورزشی عمومی بوده و تمامی دانشگاه‌ها باید داشته باشند. دانشگاه‌ها متناسب با پذیرش دانشجو باید زیرساخت‌های تخصصی نیز داشته باشند. به عنوان مثال دانشگاه‌های علوم پزشکی باید از ظرفیت آزمایشگاه‌ها برای علوم پایه، بیمارستانی و بالینی در مقاطه کارآموزی و کار ورزی را دارا باشد. 

آرمین کیفیت آموزش را در رشته‌های مختلف، متفاوت دانست و گفت: رشته‌های پزشکی که با سلامت عمومی و جان مردم در ارتباط هستند. در نتیجه افزایش ظرفیت این رشته‌ها نیازمند دقت به مسائل آموزشی و امکانات تحصیلی است. 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: اگر دانشگاهی امکانات آموزشی لازم را برای تربیت نیروی پزشکی متخصص و متعهد در اختیار داشته باشد، می‌تواند ظرفیت ورودی‌های خود را افزایش دهد؛ اما تعداد بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تعداد دانشجویان فعلی خود زیرساخت‌های لازم را ندارند و به طور قطع نمی‌توانند برای تعداد بیشتری دانشجو آموزش مناسبی انجام دهند.

وی درباره دوران کارورزی و کارآموزی دانشجویان رشته‌های پزشکی گفت: در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت بیمارستانی لازم را در اختیار ندارند. در نتیجه افزایش دانشجویان موجب تجمع آنها در اتاق و بالین بیماران در بیمارستان‌ها خواهد شد. 

آرمین با انتقاد از اینکه نباید حقوق بیماران در بیمارستان‌ها نقض شود، گفت: دانشگاه‌ها اگر ظرفیت پذیرش خود را از 25 نفر به 50 نفر افزایش دهند؛ اما تعداد بیمارستان‌ها بیشتر نشود، حقوق بیماران برای برگزاری کلاس‌های درس عملی ضایع خواهد شد. گاهی نیز بیمار به دانشجویان نمی‌رسد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه نیاز فعلی جامعه پزشکی پژوهشگر در این حوزه است، گفت: مسئولان قصد دارند کیلو به کیلو پزشک تحویل جامعه دهند؛ اما شاید تربیت استادان و شکل گیری موثر ارتباط بین استاد و دانشجو اولویت اول جامعه پزشکی باشد. 

وی ادامه داد: زمانی که تعداد دانشجویان رشته‌های پزشکی افزایش یابد؛ اما مراکز پژوهشی خیر، ارتباط مستمر و سازنده‌ای بین استاد و دانشجو شکل نخواهد گرفت.

آرمین با اشاره به دوران پسا پزشکی و فارغ التحصیلان این رشته‌ عنوان کرد: متقاضیان رشته‌های بیمارستانی به دلیل نا آگاهی جامعه و تبلیغات رسانه‌ها تصویری بهشت گونه از پزشکی برای آنها به وجود می‌آید. ولی آنها بعدا متوجه می شوند پسا پزشکی مدینه فاضله که گمان می‌کردند، نیست. 

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: مسئولان زمانی که آموزش شایسته و کافی را برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم نمی‌کنند، باعث می‌شوند پزشکانی موفقی وارد جامعه سلامت کشور نشوند. آموزش ناکافی به دانشجویان، سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد. 

وی ادامه داد: این موضوع نباید با موج سواری رسانه‌ای یا سوءاستفاده یا اعتراضات نا متعارف برخی از جناح‌ها از اهمیت آن کاسته شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1103800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =