سرانه قراردادهای بیرونی برخی دانشگاه‌ها با صنایع یک میلیارد تومان است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان این که کارکرد دانشگاه‌های ایران در مقایسه با دو سه دهه قبل تغییر کرده است، گفت: به طوری که سرانه قراردادهای بیرونی برخی دانشگاه‌ها با صنایع ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، غلامحسین رحیمی در نشست تجارب دانشگاه‌ها در ماموریت‌گرایی و بهره‌برداری از مزیت‌های استانی که ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزاری شد، اظهار کرد: بحث راه اندازی دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت سه دهه است که سابقه دارد و در حالی که اکثر دانشگاه ها این دفتر را در دهه های اخیر داشتند اما برخی از آن ها با رکود کاری مواجه شدند و یا به طور جدی فعال نبودند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: در حال حاضر خوشبختانه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما با یک دهه قبل تفاوت زیادی پیدا کرده و حالا این آمادگی را پیدا کرده‌اند که بخشی از فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی خود را در جهت نیازهای منطقه و مزیت‌های منطقه سوق دهند.

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون برخی دانشگاه‌ها قراردادهای بسیار بزرگی با صنایع مختلف دارند، گفت: در حال حاضر به صورت جدی سرانه تعداد طرح‌ها به ویژه سرانه مبلغ طرح‌ها را وارد ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه‌ها کرده‌ایم و در یکسال اخیر در نشستی که با شورای دانشگاه‌های مختلف داشتم، یکی از سوالات ثابت بنده این است که سرانه تعداد طرح‌ها و مبالغ آن در سال ۹۹ و ۹۸ چقدر بوده است؟

وی اثربخشی قراردادهای دانشگاه‌ها با صنعت در شهر و استان را یکی دیگر از شاخص‌های مهم ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: عقد قرارداد میان دانشگاه و صنعت اصولا به معنای حضور موثر دانشگاه در نهادهای مخلتف مثل شهرداری، آموزش و پرورش، فرهنگی و هنر و اقتصادی استان است. هرچقدر افراد تاثیرگذار علمی و دانشگاهی در نهادهای مختلف استانی و منطقه‌ای حضور پیدا کنند، دانشگاه در واقع مولفه اثربخشی خود را ایفا می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ضمن بیان این مطلب که اکنون دانشگاه‌ها از لحاظ کارکردی با دو سه دهه قبل تحول پیدا کرده‌اند، بیان کرد: سرانه قراردادهای بیرونی برخی دانشگاه‌ها با صنایع ۸۰۰ میلیون و ۱ میلیارد تومان است.

رحیمی یکی از بندهای مهم در طرح آمایش وزارت علوم را بحث ماموریت گرایی دانشگاه ها مطرح کرد و گفت: ماموریت گرایی از یک سو وظیفه و ماموریت ذاتی دانشگاه ها به شمار می رود و از سوی دیگر یک وظیفه قانونی برای آن ها به حساب می آید که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی ادامه داد: ماموریت گرایی دانشگاه ها به دو بخش تقسیم می شود؛ نخست ماموریت تربیت نیروی انسانی، تربیت اخلاقی و روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دانشجویان. در حقیقت حساس ترین برهه زمانی برای یک جوان دورانی است که او در دانشگاه به سر می برد. ماموریت دیگر دانشگاه توجه به برنامه های مزیت بخش شهر و روستاست و دانشگاه نباید نسبت به نیازهای محیط بیرونی خود به علم بی تفاوت باشد.

رحیمی با اشاره به اینکه برای ۱۰ استان سند توسعه علم و فناوری تهیه کردیم و بنا داریم این سند را برای همه استان ها تهیه و تنظیم کنیم، افزود: بر اساس این سند رشته‌های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد. برای موفقیت در امر ماموریت گرایی باید حتما دو طرف (دانشگاه و دستگاه به معنای اعم) حضور داشته باشند. در ماموریت گرایی بحث ما صرفا این نیست که دانشگاه چه تعداد قرارداد با چه مبلغی منعقد کرده که هرچند این موضوع هم اهمیت دارد اما مشارکت و همفکری دانشگاه با دستگاه و صنایع شهر و منطقه حائز اهمیت است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: به طور مثال در تربت جام که ۵۰ درصد هندوانه کشور تولید می شود، وظیفه مرکز آموزش عالی کشاورزی تربت جام این است که در کنار تولیدکنندگان باشد و این شهر از حضور این مرکز بهره مند شود؛ چرا که اگر یک مرکز آموزش عالی در منطقه ای موثر نباشد، وجود آن موسسه از نظر اقتصادی و علمی توجیه ندارد.

وی با اشاره به اینکه در بطن هر دانشگاه یک مرکز رشد واحدهای فناور و یا یک یا چند مرکز خلاقیت و در هر استان یک پارک علم و فناوری وجود دارد، گفت: این مراکز در بحث ماموریت گرایی می توانند اثربخشی خوبی داشته باشند. حتی در ۱۴۰۰ به صورت گسترده پسادکتری نیاز محور را تعریف کرده ایم که بر این اساس موضوع را دستگاه مورد نظر ارائه می دهد و اگر دانشگاه و اساتید ما بتوانند پسادکتری تعریف کنند، وزارت علوم هزینه آن را متقبل می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =