کدام مواد آرایشی را هنگام آفتاب نباید استفاده کرد؟

متخصصان پوست معتقدند برخی از محصولات مراقبتی اگر در معرض آفتاب قرار بگیرند اثر خود را از دست می‌دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از العربیه، لکه ها، سوختگی ها، خارش، قرمزی و... یکی از بارزترین واکنش‌هایی است که هنگام استفاده از مواد آرایشی حاوی مواد نامناسب با اشعه آفتاب، روی پوست ظاهر می‌شود. براین اساس چگونه می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد؟.

وجه اشتراک بین لوسیون لایه بردار که احساس گزگز روی پوست به جا می‌گذارد، کرم ضد چروک که باعث قرمزی پوست می‌شود و روغن آرایشی که باعث پیدایش لکه‌ها می‌شود چیست؟ این ترکیبات موجود در این محصولات آرایشی است که در صورت قرار گرفتن مستقیم در معرض آفتاب استفاده از آن‌ها ممنوع است.

از اسیدهای میوه و رتینول دوری کنید

اسیدهای میوه (اسید گلیکولیک، اسید سیتریک و اسید لاکتیک) پوست را لایه برداری کرده و رنگ آن را روشن می‌کنند. باعث حساس شدن لایه رویی شده و توانایی محافظتی سطح پوست را ضعیف می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود در روزهای تعطیل و در معرض تابش مستقیم آفتاب از مصرف آن خودداری کنید.

رنینول یکی از مشتقات ویتامین A است و علاوه بر اثربخشی در زمینه صاف سازی و روشن شدن رنگ پوست، یکی از مواد ایده آل در زمینه مبارزه با چین و چروک و تحریک تولید کلاژن و الاستین است. اما قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند باعث حساسیت پوست شود و در این حالت مسئول ایجاد لکه‌های تیره روی پوست است.

مراقب روغن‌های اساسی و عطرها باشید

برخی از مولکول‌های موجود در مواد آرایشی حساسیت پوست به آفتاب را افزایش می‌دهند که منجر به التهاب، لکه‌ها و حتی سوختگی می‌شود. روغن‌های اساسی از برجسته‌ترین اجزایی هستند که برای قرار گرفتن در معرض آفتاب مناسب نیستند، بنابراین توصیه می‌شود از کرم‌های صورت و بدن که ممکن است حاوی این نوع روغن‌ها باشند، خودداری کنید.

عطرها از جمله محصولاتی هستند که هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده از آن‌ها ممنوع است. بنابراین، در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان عطر به دنبال اصلاح فرمولاسیون خود هستند تا اجزای سازنده حساسیت به خورشید از جمله ماده "پرگاتبین" را حذف کنند. اما بهتر است در این زمینه مراقب باشید و فقط در طول شب از عطرها و کرم‌های معطر استفاده کنید و در طول روز هنگام قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

توصیه می‌شود از برخی از محصولات مراقبتی حاوی عصاره‌های گیاهی غنی از "فوروکومارین" موجود در مرکبات، شمعدانی، درخت انجیر، دارچین و حتی در برخی از مواد خوشبو کننده که حاوی "تریکلوزان" هستند، خودداری کنید. آخرین اخطار در این رابطه مربوط به برخی از انواع داروهاست که در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌توانند باعث حساسیت شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود با داروساز یا پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که داروی مصرفی هیچ گونه حساسیتی به آفتاب ایجاد نمی‌کند.

موادی که به دلیل تابش آفتاب اثر خود را از دست می‌دهند

برخی از مولکول‌های آرایشی در معرض آفتاب مضر نمی‌شوند، اما اثر خود را از دست می‌دهند؛ از جمله ویتامین C که در ترکیب برخی از سرم‌ها وجود دارد و با قرار گرفتن در معرض نور و گرما، ثبات خود را از دست می‌دهد. همچنین توصیه می‌شود از برخی آنزیم‌های مفید در مبارزه با رادیکال‌های آزاد از جمله "کاتالاز" و "SOD"، که می‌تواند در برابر اثر گرما و اشعه ماوراء بنفش مقاومت کند دوری کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1103879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =