شرکت‌های دانش‌بنیان در چه صورت می‌توانند وام بگیرند؟

وام‌های دانش‌بنیانی برای کسانی که بدون تجربه و با دست خالی شرکت تاسیس می‌کنند، قابل استفاده نیست. این وام‌ها بیشتر برای شرکت‌هایی مفیدند که افراد آن‌ها تجربه اداره شرکت را داشتند و همچنین برخی تکنولوژی‌ها در دسترس‌شان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، وام‌های کم بهره می‌توانند کمک بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشند. چرا که این شرکت‌ها معمولا به دست نخبگان و بدون سرمایه چندانی راه‌اندازی می‌شوند.

سمیرا پهلوان دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه اصفهان یکی از همین افراد است که پنج سال پیش با همکاری دوستانش، شرکتی دانش‌بنیان را در شهرک علمی-تحقیقاتی اصفهان راه‌اندازی کرده‌اند. هدف از تاسیس این شرکت استفاده از تکنولوژی به روز لایه نشانی (coating) در تولید آینه در آینه بغل خودروهای سنگین است. با وی در مورد مشکلات دانش‌بنیان‌ها در زمینه‌ها دریافت وام گفت‌وگو کردیم.

پهلوان با بیان این که اعطای وام‌ یکی از تسهیلاتی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد؛ اما با مشکلاتی هم همراه است، اظهار کرد: وام‌های خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد مانند وام اشتغال‌زایی که به تعداد افراد مشغول به کار در شرکت اعطا می‌شود. شرایط به گونه‌ای است که باید نیروی انسانی مورد نظر حداقل سه ماه و حداکثر یک سال بیمه رد شده باشد.

این دانشجوی دکترای فیزیک تصریح کرد: متاسفانه اتفاقی که در عمل می‌افتد این است که وقتی شرکت‌ها درگیر روند گرفتن مجوز دانش‌بنیانی می‌شوند، این یک سال رد می‌شود و نمی‌توانند از وام اشتغالزایی برای نیروهای خود که یک سال از استخدام آنها گذشته است، استفاده کنند. مگر اینکه نیروهای جدیدی را استخدام کنند که مسلما برای شرکت‌ها کار ساده‌ای نیست. اکیدا به شرکت‌ها توصیه می‌کنم حواسشان به گرفتن این وام باشد.

وی درباره مشکلات شرکت خودش به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان گفت: مشکلی که برای شرکت ما ایجاد شد این بود که قصد خرید دستگاه‌ داشتیم و هه چیز را با دلار سه هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه کردیم؛ اما با افزایش ناگهانی قیمت دلار مواجه شدیم. برای حل این مشکل سعی کردیم از صندوق نوآوری و شکوفایی کمک بگیریم؛ اما مشمول وام اشتغالزایی یا نمونه‌سازی که بهره‌های آن ۲ و ۴ درصد بود، نمی‌شدیم. 

پهلوان در ادامه خاطرنشان کرد: در آن موقع درباره مشکل خود با صندوق مکاتبه‌ کردم. در نهایت صندوق  وام تولید نیمه صنعتی با سود ۱۱ درصد در اختیار ما گذاشت. این وام ۳ ساله با ۶ ماه تنفس بود. وام ۱۱ درصد، بهره بالایی ندارد؛ اما برای یک شرکت دانش‌بنیان همین بهره هم سنگین است. البته این وام کمک بسیار زیادی به ما کرد؛ اما متاسفانه مراحل ارزیابی به شدت طولانی شد و عملا شرکت به ورطه ورشکستگی رسید.

این دانشجوی دانشگاه اصفهان با تاکید بر این که وام‌های دانش‌بنیانی برای شرکت‌هایی که بدون تجربه و با دست خالی تاسیس شده‌اند، قابل استفاده نیست، افزود: به عبارت دیگر، وام‌های ۱۰ تا ۱۱ درصدی برای شرکت‌های بدون سرمایه، فایده‌ای ندارد. به خصوص بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند وثیقه ملکی برای دریافت وام داشته باشند.

وی تصریح کرد: وام‌های با مبالغ بالا برای شرکت‌هایی مفید هستند که افراد با تجربه‌تری راه‌اندازیشان کرده‌اند و صاحبان آنها از سرمایه اولیه خوبی برخوردار هستند و همچنین وضعیت بازار آن‌ها نیز به خوبی رصد شده است که البته این موضوع با فرم‌های طویلی که صندوق از شرکت‌ها می‌خواهد که آنها را پر کنند، رصد می‌شود.

پهلوان افزود: ای کاش شرایطی فراهم می‌شد تا شرکت‌ها بتوانند از وام‌های با بهره پایین به میزان بیشتری برخوردار باشند، حتی اگر مبالغ آنها زیر ۵۰۰ میلیون تومان است.

این دانشجوی دکترای فیزیک با اشاره به این که یکی از مشکلاتی که برای ما پیش آمد این بود که برای کار نیاز به سوله با برق صنعتی داشتیم؛ اما شهرک علمی-تحقیقاتی سوله‌ خالی نداشت و مجبور شدیم هزینه زیادی برای اجاره و تجهیز سوله صرف کنیم، اظهار کرد: در حالی که اداره برق وظیفه دارد برای سوله‌ها، برق صنعتی و تجهیزات آن را تامین کند؛ اما هزینه همه تجهیزات را خودمان پرداخت کردیم و در پایان هم اداره برق از ما امضا گرفت که همه این تجهیزات اهدایی به اداره برق است.

وی وام لیزینگ را یکی از وام‌های حمایتی خوب برای شرکت‌ها دانست و گفت: این وام با سود ۱۰ درصد و به میزان ۷۰ درصد فاکتور با تنفس حداکثر سه سال به مشتریان شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد.

پهلوان درباره محدودیت‌های این نوع وام تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در راستای دریافت این وام وجود دارد شرط وثیقه ملکی است. شرکت‌ها تمایل دارند برای وام‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان تقاضای وثیقه ملکی نشود به خصوص اینکه ارزش‌گذاری ملک‌ها برای مشتریان هزینه‌بردار است و باعث می‌شود بعد از فرآیند طولانی ارزیابی، مشتریان یا نتوانند وثیقه ملکی فراهم کنند یا عطایش را به لقایش ببخشند. این در حالیست که در حال حاضر ارزش ملک ها بسیار بیشتر از این مقدار وام است.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1103880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =