آشنایی با خواص باورنکردنی شلیل

از جمله خواص شلیل می‌توانیم به کاهش سطح کلسترول خون، تقویت سلامت چشم‌ها، تنظیم سطح فشار خون و پیشگیری از سرطان را نام ببریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، این میوه ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.شما می‌توانید ویتامین‌هایی همچون ویتامین A، B۱، B۲، ویتامین B۳، اسید پانتوتنیک، ویتامین B۶، فولات، ویتامین C (اسید اسکوربیک)، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K (فیلوکینون) را در شلیل پیدا کنید. این میوه منبع غنی از پتاسیم و سایر مواد معدنی همچون منیزیم و کلسیم است و هیچ کلسترول مضری ندارد.

خاصیت های شلیل:

دفاع آنتی اکسیدانی

شلیل قدرت آنتی اکسیدانی بسیار شگفت انگیزی دارد. مقادیر قابل توجهی پلی فنول، محتوای ویتامین C و کاروتنوئیدهایی همچون بتا کاروتن و کریپتوکسانتین در آن یافت می‌شود.پوست میوه شلیل غلظت بالایی از ترکیبات مختلف را دارد؛ بنابراین زمانی که می‌خواهید شلیل را مصرف کنید آن را به درستی بشویید و به همراه پوست میل نمایید. این آنتی اکسیدان‌های محافظت کننده می‌توانند بدن را از شر رادیکال‌های ازاد خلاص کنند و اثرات مخرب مولکول‌های آزاد اکسیژن را خنثی نمایند.

به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

شلیل سلول‌های سرطانی را تحریک به از بین بردن می‌کند. جالب است بدانید، میوه‌هایی که رنگ آن‌ها قرمز پررنگ است، بیش‌ترین خواص ضدسرطانی را دارند. مصرف شلیل دو بار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، کاهش دهد. همچنین مصرف این میوه با کاهش خطر ابتلا به تومور در ارتباط است.

سلامت قلب

مصرف منظم میوه‌هایی همچون شلیل به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌های قدرتمند، می‌تواند در بهبود سلامت قلب مفید باشد. اسید کلروژنیک و آنتوسیانین موجود در شلیل در برابر اکسیداسیون کلسترول بد خون از بدن محافظت می‌کنند و همین امر از سخت شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند و به بهبود گردش مناسب پلاکت‌ها کمک خواهد کرد.فلاونوئیدی که در شلیل یافت می‌شود از افزایش تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به آترواسکلروز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

پوست سالم تر

بیوفلاویوییدهایی که در این میوه یافت می‌شود به سلامت پوست کمک خواهد کرد. ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون ویتامین C، لوتئین، بتا کاروتن می‌تواند چنین اثرات دفاعی را بیشتر کند. بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A است می‌تواند از آسیب پوست بکاهد.

ویتامین C موجود در شلیل نیز در سنتز کلاژن نقش دارد و به پوست کمک می‌کند ظاهر جوان‌تر و شاداب تری داشته باشند. علاوه بر این، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد لوتئین موجود در شلیل پوست را در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند.

سطح فشار خون را تنظیم می‌کند

یکی دیگر از خواص شلیل، تنظیم فشار خون است. علت این موضوع وجود پتاسیم در این میوه‌ تابستانی است. رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا دارد. بسیاری از پزشکان سطح بالای فشار خون بیماران خود را با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی کنترل می‌کنند. پتاسیم شلیل دیواره‌های رگ‌های خونی را شل می‌کند.

به کاهش وزن کمک می‌کند

کاهش وزن یکی از خواص شلیل به شمار می‌رود. ترکیبات طبیعی موجود در این میوه با التهاب و اضافه وزن مبارزه می‌کنند. شلیل سرشار از فیبر است و می‌تواند در کاهش وزن اثرگذار باشد. فیبر آب را در روده‌ها به یک ترکیب ژله‌ مانند تبدیل می‌کند که این موضوع از جذب کلسترول و چربی‌ها در خون جلوگیری می‌کند. این موضوع در کاهش وزن سالم و اصولی مفید است.

کمک به هضم غذا

وجود فیبر غذایی و طبیعت قلیایی شلیل باعث شده است این میوه برای بهبود هضم و نیز سلامت کلی بدن مفید باشد. محتوای فیبر این میوه آب را جذب می‌کند و به تنظیم اجابت مزاج کمک فراوانی خواهد کرد. همین امر باعث می‌شود از بروز مشکلاتی همچون یبوست، زخم معده و ورم معده جلوگیری شود. همچنین این موضوع باعث پیشگیری از پیوند شدن سموم به دیواره روده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =