نحوه برخورد با شب ادراری کودکان

یک متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: کنترل ادرار و رفع شب ادراری کودکان با همکاری والدین قابل درمان است.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز کاظم فروتن، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه پدر و مادرها باید بدانند شب ادراری موضوع نادری نبوده و فقط مختص فرزند آن‌ها نیست، اظهار کرد: شب ادراری یک بحث شایع و درمان‌پذیر است. ۱۵ درصد بچه‌های پنج ساله ما شب ادراری دارند، حتی پنج درصد بچه‌هایی که به ۱۰ سال می‌رسند و یک درصد بالغین هم شب ادراری دارند، لذا برای درمان، والدین باید خود را دردمند کوک دانسته و برای بهبودی با او همکاری کنند.

او افزود: شب ادراری با ادرار کردن در شب متفاوت است، یک وقت مرتب شب بلند می‌شویم و ادرار می‌کنیم که این یک بحث پزشکی است، اما اینکه فرد ناآگاهانه خیس می‌کند این شب ادراری است.

این متخصص کلیه ادامه داد: شب ادراری هم به اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. اولیه یعنی از وقتی کودک را از پوشک گرفتند خیس می‌کرده و ثانویه یعنی اینکه فرد خشک بوده، ولی بعد دچار شب ادراری می‌شود، اما هر شب ادراری که ثانویه است یا در بزرگسالی است یا فرد در روز خودش را کنترل نمی‌کند و یا در ادرار کردن مشکل دارد همه جزء موارد پزشکی است.

این پزشک متخصص در خصوص شب ادراری‌های ساده گفت: مشکلی که داریم این است که ما فکر می‌کنیم بچه آگاهانه و از روی لجبازی این کار را می‌کند و او را تحقیر و تنبیه می‌کنیم، در حالیکه کنترل ادرار هم مثل راه رفتن یک فرآیند و یک سیر تکاملی است و باید منتظر باشیم تا این رشد و تکامل شکل بگیرد، چون در برخی این تکامل دیرتر شکل می‌گیرد.

او تاکید کرد: در صورت شب ادراری، والدین باید صبر و تحمل داشته و برای رختخواب خشک بچه هم تشویق داشته باشند، والدین باید قبول کنند برای تکامل سیستم عصبی و فعال شدن مغز برای مهار ادرار در شب باید به او کمک کنیم.

شب ادراری، عارضه ای ژنتیکی

فروتن تصریح کرد: شب ادراری باید یک راز بین والدین و فرزند باشد، نه اینکه همه جا این موضوع را مطرح کنند تا باعث خجالت بچه شوند و اعتماد به نفس او را از بین ببرند، چون او بیشتر از والدین از این موضوع رنج می‌برد، همچنین این موضوع به ژنتیک افراد هم بستگی دارد. آمارها نشان می‌دهد، پدرو مادرهایی که شب ادراری داشتند ۷۰ درصد در فرزندانشان هم این مشکل وجود خواهد داشت.

او ادامه داد: وقتی زمان کنترل ادرار در کودکی فرا می‌رسد اگر یک سری مهارت‌ها را به بچه یاد بدهیم این مهار بهتر اتفاق می‌افتد. در واقع مثلث شب ادراری سه رأس دارد که در رأس‌های پائین والدین و فرزند و در مثلث بالا درمانگر قرار می‌گیرند.

این متخصص کلیه افزود: برای درمان همه باید به هم کمک کنیم، یکی از مشکلات در این درمان این است که برخی درمانگران برای حل این مشکل به جای بچه با پدر و مادرها صحبت می‌کنند، در حالیکه شرط درمان این مشکل این است که با بچه ارتباط برقرار کرده و او را تشویق کنیم.

فروتن با تأکید بر اینکه عموما دوره درمان ما یک دوره چهارماهه است، بیان کرد: کودک عموما در این زمان مهارتش را به دست می‌آورد، والدین هم باید قبول کنند که با این کودک همراهی و همدلی کنند. یکی از توصیه‌های ما در این حوزه به کودک این است که از غروب به بعد مواد خوراکی شور و ادرارآور نخورد و والدین نیز خوراکی‌هایی که طبع سرد دارند به کودک ندهند، برعکس کشمش، گردو و موز بخورد و اگر در میهمانی همه دارند مثلا هندوانه یا نوشابه می‌خورند بچه را از بقیه جدا نکنید و به او بگوئید سهم خودت را برای فردا نگهدار تا احساس بدی پیدا نکند.

این پزشک متخصص کلیه یادآوری کرد: کودک باید شب، قبل از خواب حتما به دستشویی برود و مادر هم قبل از ساعتی که فرزندش عموما در خواب ادرار می‌کند او را برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار کند. می‌توانیم با تهیه جدولی شب‌های خشک و خیس او را مشخص کرده تا هم معلوم شود بچه چه روندی دارد و تشویق شود و هم اینکه این جدول را برای نشان دادن وضعیت کودک در زمان معاینه به درمانگر ارائه دهند تا مشخص شود در آن شب‌ها دلیل این شب ادراری چه بوده است.

او بیان کرد: اولین قدم رفتاردرمانی است و اگر باز مشکل حل نشد، به سمت دارودرمانی رفته و به تدریج آن را کم می‌کنیم.

فروتن در خصوص شب ادراری ثانویه هم توضیح داد: این نوع شب ادراری نیز عموما به دلیل اختلافات خانوادگی و مشکلات زندگی است که بر روی بچه‌ها تأثیر می‌گذارد، شب ادراری که به دلیل مشکلات ساختاری و بیماری زمینه‌ای نیست قطعا در هر سنی قابل درمان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =