لیدرهای بورس ایران کدامند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: معمولا شرکت‌های بزرگ که دارای ارزش بنیادی قدرتمند و مناسب هستند به عنوان لیدر بازار بورس شناخته می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که لیدر محور بودن در بازار بورس یعنی چه؟ بیان کرد: موضوع لیدر در بورس‌ های مطرح دنیا نیز وجود دارد و قابل انکار نیست، اما معمولا در کل، شرکت‌های بزرگ که دارای ارزش بنیادی قدرتمند و مناسب هستند به عنوان لیدر بازار شناخته می‌شوند. در بازار ما نیز مانند خیلی از بازارهای دنیا همواره لیدرهای وجود دارد و این لیدرها با توجه به شرایطی در حال تغییر هستند. با مثبت شدن این لیدرها تقاضا در بازار افزایش و به شکل معکوس، با منفی شدن این لیدرها نیز عرضه‌ها افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که لیدر محور بودن برای بازار مناسب است یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع را از چند جهت می‌توان بررسی کرد. اول از این جهت که لیدر بودن یک مزیت است. زمانی که بازار در حال رشد حبابی یا دچار ریزش شدید است می‌توان با حمایت از لیدرهای شناخته شده شرایط سایر بخش‌های بازار را که نگاه شان به لیدر است را بهبود بخشید  و به این شکل انگیزه برای افزایش تقاضا و خرید در سایر نمادها زیاد می‌شود و این موضوع می‌تواند به بازار از این جهت کمک کند.

آسایش در ادامه بیان کرد: از زاویه دیگر می‌توان این گونه بیان کرد که در شرایطی لیدر محور بودن برای بازار مناسب نیست چرا که باید هر سهم راه خودش را برود و اگر بازار لیدر محور باشد، در این شرایط وقتی لیدر دچار افت شود جو بقیه بازار هم بهم می‌خورد و سبب افزایش عرضه و تشکیل صف‌های فروش در سایر قسمت‌ها می‌شود. بدین گونه فرصت رشد از بقیه نمادها سلب می‌گردد و خیلی از سهم‌ها راه اصلی خودشان را پیدا نخواهند کرد و حداقل در کوتاه مدت به سمت ارزش ذاتی واقعی شان نمی‌روند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: مورد بعدی اینکه، لیدر محوری سبب افزایش هیجان در بازار می‌شود در یک سال وشش ماه گذشته لیدر در بورس ما بسیار مورد توجه قرار گرفت به ویژه شرکت‌های دولتی که تبلیغات زیادی برای آن‌ها شد.

آسایش در رابطه با این سوال که در حال حاضر لیدرهای بازار ایران کدام یک هستند؟ گفت: به طور کل لیدرهای اصلی بازار در چند وقت اخیر از گروه صنعت خودرو مربوط به نمادهای خساپا و خودرو بوده، در گروه پالایشی نماد شپنا است که نقش اساسی در لیدر بودن را برای بازار بازی می‌کند. در صنعت فلزات، فولاد و فملی این نقش را ایفا می‌کنند. شستا نیز یکی دیگر از لیدرهای فعلی بازار است که به راحتی مشاهده می‌شود که با مثبت شدن این نماد، شرایط دیگر نمادها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1103989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =