ارائه الگوی تحولاتی توسط دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: دانشگاه به عنوان یک محیط علمی در تحول ساختاری به سازمان تبلیغات اسلامی الگو و ایده بدهد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، پنجمین نشست بررسی نظام مسائل اجتماعی استان مرکزی صبح امروز در کارگروه تخصصی هیئت اندیشه ورز علوم انسانی و تعالی دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی عباسی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی،پیمان عین القضاتی دبیر هیئت اندیشه ورز استان و اعضای شورا  در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
حجت الاسلام عباسی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی اراک در این مراسم اظهار کرد: تقریبا اواخر تابستان سال گذشته به عنوان خادم دوستان در سازمان تبلیغات منصوب شدم. فضای کاری قبل از سازمان به لحاظ محیط‌های نخبگانی و کار بین‌المللی متفاوت از استانی بود.

وی ادامه داد: میدان پهناور استان مرکزی و یک میلیون و چهارصد هزار مخاطبی که دارای تنوع سنی و صنفی و قومی هستند ما را به این نتیجه رساند که هر بخش نیازمند برنامه‌ریزی و طرح‌های راهبردی خاص خویش است. در این راستا برای سازمان تبلیغات استان یک چارچوب هویتی تعریف شد که  کلید واژه آن سازمان تنظیم‌گر فرهنگی بود. به همین منظور سازمان با این تعریف دیگر وارد مقوله تصدی‌گری نشده و از اینکه بخواهد در فضای تصدی‌گری با سایر بخش‌های فرهنگی مردم پایه رقابت کند یا حالت خودپردازی را در خدمات فرهنگی داشته باشد، پرهیز کردیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی گغت: حلقه وصل نهادهای مردم پایه با نهادهای حاکمیتی از رویکردهای سازمان در یک سال گذشته بوده است که این رویه استمرار دارد. یعنی ما به عنوان نمایندگان جریان دینی متکفل پیگیری مطالبات نهادهای مردم پایه مانند مسجد و هییت و دارالقران‌ها هستیم‌. به همین منظور با این تعریف هویتی سازمان به عنوان یک نهاد واسط بین بدنه ساختارهای فرهنگی کف جامعه و نهادهای حاکمیتی باید بتواند ارتباط برقرار کرده و اقدام به ارائه خدمات فرهنگی کند. 

وی بیان کرد: مقوله دوم بعد از تعریف هویتی، مسئله گستره مخاطبان سازمان است. سازمان ما یک گستره عمومی را در بردارد و طیف‌های مختلفی را دربر می‌گیرد. هر مخاطبی در فضای جمهوری اسلامی در ارتباط با سازمان است و تفاوتی بین شهروندان مسلمان و غیرمسلمان وجود ندارد. ابلاغ پیام مکتب اسلام و زمینه سازی ارتقای ایمانی صرفا مربوط به شهروندان مسلمان و شیعه نیست. ما پیگیری کرده‌ایم عرصه میدانی وسیع‌تری را بتوانیم ایجاد کنیم و تلاش داریم از طریق صدا و سیما برنامه های ترویجی داشته باشیم و از طریق نهاد رهبری وارد عرصه تبلیغی دانشگاه‌ها شویم.

عباسی افزود: مقوله سوم تمرکز بر ساحت‌های تحولی است. سه ساحت عینی که می‌تواند بیانگر وضعیت مطلوب باشد، ساختارها، سرمایه‌های انسانی و روندها و فرآیندهای فرهنگی است که ما به محض استقرار در استان در این سه ساحت تحلیل وضعیت خود را شروع کرده ایم.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان گفت: ما ساختارهای درون محیطی و ساختارهای پیرامونی خود را بررسی کرده‌ایم، مهم ترین راهبردی که به ذهنمان رسید و در حال حاضر پیگیر آن هستیم چابک سازی ساختارها است. در ساختارهای مرتبط با سازمان چند ساختار خاص داریم از جمله آن می‌توان به مسجد، هیئت، دارالقرآن‌ها و موسسات قرآنی، انجمن های اسلامی و کانون های فرهنگی تبلیغی اشاره کرد.

وی گفت: اگر دانشگاه به عنوان یک محیط علمی در تحول ساختاری به ما الگو و ایده بدهد، که ما چطور می توانیم از حیث ساختاری مساجد پویایی داشته باشیم، قطعا استقبال می‌کنیم.  ما در حال به روز کردن بانک اطلاعات مساجد استان هستیم، هم اکنون بانک اطلاعات مساجد اراک به اتمام رسیده است و مبتنی بر آن داده‌ها برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود. در بحث ساختار مسجد شیوه‌نامه مسجد را با دوستان اداره کل اوقاف و سپاه استان زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان تدوین کرده‌ایم و گام‌های عملیاتی این شیوه‌نامه با بحث اعطای حکم ائمه جماعات توسط سازمان و ساماندهی ارتباطات بین فعالان مسجد شروع شده است.

عباسی خاطر نشان کرد: در بحث ساختار هیئت هم همکاران اتاق وضعیت فرهنگی سازمان، ۸۰ مولفه برای پویایی و ارتقای سطح هیئت آماده کرده‌اند که از نظرات کارشناسی اساتید و فرهیختگان دانشگاهی در راستای تبدیل این مولفه‌ها به طرح کاربردی استقبال می‌کنیم. ما در چند روز گذشته اجتماعی از هیئت‌ها داشتیم و جالب بود که تمامی جوانان با تیپ‌های مختلف در این اجتماعات هیئتی حضور داشتند، جمع جوانان محفل های امام حسین بسیار مورد توجه مکاتب مختلف در کشورهای مختلف قرار می‌گیرد. هیئت‌ها به عنوان سرمایه اجتماعی شیعه باید محیط خود را برای رشد و ارتقا با کمک همه ظرفیت ها فراهم آورند.

وی اظهار کرد: هیئت فوق العاده در جامعه ایران اسلامی ضریب نفوذ دارد و من حاضرم این مسئله را به صورت علمی به اثبات برسانم. دشمن متوجه  این ضریب نفوذ شده و به همین منظور سعی در ایجاد انحراف دارد. در زمینه هیئت هم بسیار نیاز به تحلیل و تفکر داریم و از کمک و نقد در این زمینه استقبال خواهیم کرد.  چرا که اگر خود ما ورود نکنیم دشمن برای این مقوله اهمیت کارشناسی قائل است و زمینه نفوذ و از کار انداختن یا مردد کردن نسبت به کارکرد هیئت در جامعه را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی افزود: بعد دیگری که در ساختارها به کمک شما احتیاج داریم، سناریو نویسی برای موسسات و کانون‌های فرهنگی است. سناریوی تاسیس، سناریوی تثبیت و سناریوی رشد و ارتقا سه سناریویی است که به صورت علمی دانشگاه می‌تواند ما را در تهیه و تدوین آن یاری رساند.

عباسی در ادامه گفت: دومین بعد مهم تحولی حوزه منابع و سرمایه های انسانی است. راهبرد اتخاذ شده ما در این حوزه توانمندسازی فعالان فرهنگی استان است.

وی تصریح کرد: البته در منابع انسانی به یک طرح بلند مدت راهبردی برای ارتقا نیاز داریم زیرا طبق تحلیل انجام شده سرمایه‌های انسانی ما در نبرد فکری و فرهنگی به لحاظ کمیت و کیفیت متناسب با میدان مواجهه نیست.

وی در مورد برنامه‌های مربوط به سرمایه‌های انسانی گفت: در ۱۱ شهر از شهرهای استان مرکزی نشست تحلیل تحولات جهان اسلام را برگزار کرده‌ایم و این دوره همچنان درحال برگزاری است، مخاطبان این دوره هم فعالان فرهنگی طلبه و دانشجو و اساتید خواهر هستند. همچنین ما تاکنون ۶ دوره اردوی مهارت‌افزایی و دانش افزایی را برای مبلغان و فعالان فرهنگی در اردوگاه امام خمینی(ره) لواسان برگزار کرده‌ایم و چهار اردو هم در مرداد و شهریور ویژه اساتید دانشگاه و نوجوانان فعال فرهنگی برگزار می‌شود. تاسیس مرکز تخصصی تربیت مبلغ خواهران با عنوان کانون رویش  و هم چنین طرح جامع ولاء جهت آموزش مبلغان برادر از جمله کارهای انجام شده در استان طی یک سال اخیر است. راه اندازی دوره مهارت افزایی و دانش افزایی ویژه اساتید حوزه علمیه خواهران استان هم کارویژه بعدی با مشارکت نهادهای حوزوی بوده است.

وی اظهار کرد: مقوله سوم در ابعاد تحول، روندها و فرآیندهای فرهنگی است و باید بدانیم چند فرآیندهایی در شهر و استان جاری است. روندها را بعد از شناسایی باید به کمک حوزه و دانشگاه آسیب شناسی شوند و راهکار مناسب به ما ارائه شود تا فرآیند مناسب فرهنگی در فضای استان در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اراک در پایان بیان کرد:  سه حوزه خاص وجود دارند که نیازمند تحقیقات دانشگاهی هستند، اول حوزه تحقیق پژوهش‌های بنیادین است و بعد از آن حوزه تحقیقات راهبردی است که راهبردها را ارائه می دهد و سومین حوزه نیز، حوزه تحقیقات کاربردیست که تاکتیک‌ها را ارائه می‌دهد. در هر سه حوزه نیازمند ورود دانشگاه‌های استان در نظام مسائل فرهنگی هستیم. متاسفانه به نسبت نیاز جامعه میزان تحقیقات انجام شده این سه حوزه با یک دیگر همخوانی ندارد و خواهش ما این است فضای عینی جامعه را در نظر بگیرید و حجم تحقیق‌های راهبردی و کاربردی در عرصه فرهنگ و مذهب را گسترش دهید. 
درپایان جلسه مقرر شد یک بازدید تخصصی از توانمندی‌های سازمان تبلیغات کشور باحضور اعضای هیئت اندیشه ورز دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی بعمل آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =