واکسیناسیون بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی با واکسن کووایران برکت

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر از هموطنان در فرایند واکسیناسیون عمومی، واکسن برکت دریافت کرده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، کیانوش جهانپور با بیان اینکه واکسیناسیون واکسن برکت طبق  برنامه وزارت بهداشت پیش رفته است، اظهار داشت: خوشبختانه واکسن کوو ایران برکت طبق وعده که بنا بود خرداد ماه به مرحله صدور مجوز و تولید برسد عملاً از خرداد ماه مجوز مصرف اضطراری  را دریافت  کرد و وارد فاز تولید انبوه شد  و محموله‌های اول و دوم این واکسن نیز دریافت و در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از 300 هزار نفر از هموطنان در فرایند واکسیناسیون عمومی، واکسن برکت دریافت  کرده‌اند و البته هر روز بر تعداد دریافت کنندگان افزوده می‌شود البته با توجه به آغاز به کار خطوط صنعتی تولید این واکسن  تحویل و تولید این محصول از مرداد ماه نظم بیشتری خواهد گرفت و هرهفته به صورت پلکانی تولید این واکسن افزایش خواهد یافت و تا پایان شهریور شاید به ظرفیت اسمی خودش برسد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در رابطه با سایر واکسن‌های ایرانی عنوان کرد: واکسن دومی  که در داخل کشور مجوز تولید و مصرف اضطراری دریافت کرده واکسن پاستو کووک ساخت انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا است که تولید خودش را در خطوط تولید نیمه صنعتی آغاز و چهارشنبه گذشته یک محموله را تحویل وزارت بهداشت داده است.

وی بیان کرد: به تدریج و با افزایش تولید واکسن پاستو کووک در شهریور ماه خطوط صنعتی این واکسن آغاز به کار خواهد کرد و عملا در مهر ماه  ظرفیت اسمی تولید حداکثری این واکسن را خواهیم داشت البته هم اکنون در حد چند صد هزار دوز در هر ماه از این واکسن تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

جهانپور با بیان اینکه هم اکنون در کشور 2 واکسن و 6 نامزد واکسن ایرانی داریم  گفت: علاوه بر واکسن کوو ایران برکت و انیستو پاستور، حداقل 4 واکسن ایرانی دیگر  عملا نامزد واکسن و در مرحله کارآزمایی بالینی هستند  که امیدواریم تا پایان تابستان و ابتدای پاییز در صورت موفقیت آمیز بودن نتایج کارآزمایی بالینی وارد  مدار تولید انبوه شوند البته بازهم نامزد واکسن‌های ایرانی دیگری در مراحل  پیش بالینی و پری کال داریم که ممکن است با توجه به توفیقی که در مطالعات پیش بالینی داشته باشند مجوز سازمان  غذاو دارو و همچنین  کمیته اخلاق و پژوهش پزشکی را بگیرند و وارد فاز مطالعات بالینی شوند.

وی با اشاره به بازدارندگی واکسن برکت بر کرونا دلتا تصریح کرد: خوشبختانه مطالعه اولیه‌ای که  بر روی واکسن کوو ایران برکت در شرایط  آزمایشگاهی انجام شده پاسخ مطلوبی بر روی کرونا دلتا داشته است. قبل از کرونا دلتا نیز  در مقابل واریانت آفریقای جنوبی و واریانت انگلیسی نتایج مثبت و خوبی داشته  است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: واکسن های ایرانی  از جمله پاستوکووک انستیتو پاستور نیز فعلا ً بر روی  واریانت آفریقای جنوبی و انگلیسی نتایج خوبی در کوبا گزارش شده و امیدواریم در مقابل واریانت دلتا نیز پاسخ مناسبی داشته باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1104006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =