بحران آب خوزستان محصول مجوزهای محرمانه

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی گفت: صدور محرمانه برخی مجوزها برای انتقال آب، در ایجاد بحران کم آبی خوزستان تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار گروه خبرگزاری ایسکانیوز، آب برای آشامیدن و کشاورزی نداریم. این جمله کوتاه در بیشتر روستاهای خوزستان شنیده می‌شود؛ جمله‌ای که بیان آن شاید برای خیلی افراد و مسئولان ساده باشد؛ اما برای خوزستانی‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

در این راستا، فرشاد حکمتی‌جو در گفت‌وگو با ایسکانیوز بااشاره به مشکلات کم آبی یا بی‌آبی در خوزستان بیان کرد: در حال حاضر این موضوع برای مردم دردناک و رنج آور است؛ اما شاید برای برخی مسئولان بی‌کفایت اهمیتی نداشته باشد.

وی ادامه داد: سیاست‌های اشتباه آبی در کشور سبب شده تا روستاهای بی‌آب افزایش پیدا کرده، کارون کم‌آب و هورالعظیم خشک شود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی  مطرح کرد: مشکلات مردم نسبت به سال‌های اخیر در  مسئله بی‌آبی عمیق‌تر شده به طوری که برخی روستاها ماه‌ها آب ندارند. با نبود آب بهداشت هم از بین رفته و بعضی از کودکان دچار بیماری‌های پوستی شده‌اند در کنار اینها برای دام‌ها که منبع معیشت مردم است، آبی وجود ندارند.

وی با تاکید بر اینکه مردم خوزستان به خوبی نسبت به احتمال سوء استفاده عناصر ضدانقلاب و اغتشاشگر از تجمعات اعتراضی واقف هستند، گفت: در حال حاضر مردم تنها راه رساندن صدای خود به مسئولان را حضور در خیابان می‌دانند. حضوری که هیچگاه شعاری علیه حاکمیت در آن بیان نشده و تنها مطالبه به حق و درخواست توجه مسئولان به بحران کم آبی در این استان است.

حکمتی‌جو درباره علل پیش آمدن مشکلات کم آبی در خوزستان اظهار کرد: علت بحران کم آبی در خوزستان به تعبیر کارشناسان به انتقال آب از سرچشمه های این استان به نقاط مرکزی کشور و احداث سدهای زیاد در مناطق بالادستی و رودخانه‌های کرخه و کارون است.

وی افزود: صدور محرمانه برخی مجوزها نیز در ایجاد بحران کم آبی استان خوزستان بی‌تأثیر نبوده است به نحوی که نماینده مردم آبادان در مجلس فاش کرد که همزمان با خشکی تالاب هورالعظیم و کاهش ورودی رودخانه‌های خوزستان، مجوز فعالیت کارگاه انتقال آب از منطقه «بهشت آباد» اهواز به صورت محرمانه صادر شده است.

این دانشجوی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: راه‌حل مقابله با خشکسالی فقط محدودیت به کشت و کشاورزی نیست بلکه برگرداندن آب‌های در حال انتقال به فلات مرکزی به مجرای طبیعی آن نیز مهم است.

وی با اشاره به تعیین مناطق حساس و آسیب‌پذیر در خوزستان مطرح کرد: تهیه نقشه و بانک اطلاعاتی بر مبنای روستاها، تعداد خانوارها و اراضی تحت کشت آنها، تعداد احشام سنگین و سبک به همراه برآورد آب مصرفی و شرایط تأمین آب شرب می‌تواند به پاسخگویی سازمان‌های مربوط در بحران کم آبی کمک کند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی با اشاره به فعالیت‌های فنی و عمرانی در خوزستان بیان کرد: امکان انجام این نوع فعالیت‌ها در کوتاه مدت با بسیج امکانات و نیروهای انسانی میسر است. به عنوان مثال نصب مخازن ذخایر آب اصلاح سیستم لوله‌کشی و ایستگاه‌های پمپاژ برداشت آب روستایی و لایروبی یک مسیر برای عبور آسان آب از این دست اقدامات است.

راهکارهای موقت برای رفع بی‌آبی در خوزستان

وی درباره راهکارهای موقت برای حل مشکلات آب‌ در خوزستان اظهار کرد: آماده‌سازی تانکرهای حمل آب برای آبرسانی سریع به نقاط بحرانی و تامین آب آشامیدنی و بهداشتی و همچنین تولید حوضچه برای مقابله با خطر تلف شدن دام‌ها به دلیل کاهش سطح آب رودخانه از دیگر راهکارهای موقت است.

حکمتی‌جو با بیان اینکه کشاورزان خوزستان آسیب‌های مالی زیادی متحمل شدند، گفت: مسئولان باید برای اعتمادسازی و پیگیری پرداخت معوقات و خسارات کشاورزان تلاش کنند.

این فعال دانشجویی مطرح کرد: رایزنی با سازمان‌هایی مانند برنامه و بودجه وزارت کشور یا ستاد مدیریت بحران به منظور تامین بودجه مناسب بحرانی برای کنترل خشکسالی بوده که از وظایف استانداری محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اعتراضات مردمی به حق است، گفت: نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و نمایندگان رهبری در نهادهای مختلف استان نه تنها در وقت اعتراض مردمی، بلکه باید همیشه با مردم همراه باشند و مطالبه‌گری از مسئولان را دنبال کنند.

حکمتی‌جو در پایان با بیان اینکه مشکلات مردم را باید با تقوا و اخلاص حل کرد، گفت: نباید مشکلات استان را ابزار حسابرسی حزبی و قومیتی یا موقعیتی برای جذب رای مردم در انتخابات قرار داد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1104160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =